Varne ceste Video

30 dolgoletnih voznikov na ponovni izpitni vožnji

Objavljeno: januar 2020
Čas branja: 7 minut

Kaj se zgodi, če se voznik po desetih ali več letih rutinirane vožnje ponovno odpravi na izpitno vožnjo? Turneja mobilnosti, ki je v letu 2019 potekala v 10 slovenskih mestih, je pokazala, da bi dva od treh dolgoletnih voznikov na simulatorju vožnje DRAJV padla na ponovitvi izpitne vožnje. Pa bi se enako odrezali na cesti? Ugotovitev smo preverili s pomočjo 30 dolgoletnih voznikov v akciji Ponovno na izpitno vožnjo. V nadaljevanju razkrivamo, kateri napaki so naredili najpogosteje.

Z akcijo Ponovno na izpitno vožnjo smo želeli:

  1. Dolgoletnim voznikom ponuditi možnost, da z učiteljem vožnje opravijo ponovitev izpitne vožnje s svojim avtomobilom in preverijo svoje vozniško znanje in kondicijo ter popravijo zatečene napake.
  2. Dolgoletne voznike spodbuditi k obnovitvi znanja o CPP in drugih spremembah v prometu, ki so se zgodile v zadnjih desetletjih.
  3. Raziskovati vozne navade dolgoletnih voznikov, da bi uspešno iskali rešitve za večjo varnost na slovenskih cestah.

»Misliš lahko, da si dober voznik, a nikoli ne moreš biti prepričan«

1.651 dolgoletnih voznikov se je v en mesec trajajoči kampanji odločilo oddati prijavnico na ponovitev izpitne vožnje. »Da vidiš, kje si in kako voziš. Da ti nekdo, ki ocenjuje in uči vožnjo, pove, kakšen voznik si,« je svojo odločitev za prijavo komentirala Mojca Mrvar, ki je že 35 let voznica.

Fotografija belega vozila z napisom Ponovna izpitna vožnja med vožnjo po cesti v Ljubljani.

2 od 3 prijavljenih sta bila moška, le ena ženska. 30 % prijavljenih je imelo izpit med 10 in 20 leti, 23 % pa jih je vozilo že med 20 in 30 leti. Prijavljali so se sicer tudi kandidati, ki so vozniško dovoljenje komaj dobili, kot tudi tisti, ki ga imajo že več kot 50 let.

Med vozniki, ki so želeli preizkusiti svoje znanje, je bilo največ lastnikov volkswagnov, renaultov in citroënov, skoraj 150 pa je bilo tudi voznikov audijev in BMV-jev.

Najpogosteje je prijavi botrovala želja po preverjanju obstoječega znanja in usvojitvi novega vozniškega znanja. »Na ponovitev sem se prijavila, da vprašam to, česar nisem vedela, in izvem kaj novega. Ker vem, da se predpisi spreminjajo,« je povedala ena od voznic, Magda Kužnik, ki je izpit opravljala že pred 30 leti. Samokritičen pa je bil tudi Matjaž Zorc, voznik že več kot 30 let, ki je povedal, da ga je zanimalo, »kako se obnašam do drugih, in ne le drugi do mene«. Samega sebe pač ne moreš oceniti oziroma je res merodajna šele ocena, ki jo da učitelj vožnje – nekdo, ki ima veliko izkušenj in je pravi strokovnjak na svojem področju, je potrdil Stane Cankar, ki je izpit opravljal pred 55 leti.

Skoraj vsak drugi voznik se je na ponovitvi izpitne vožnje odrezal dobro!

Fotografija nasmejanega Manuela Pungertnik, učitelja vožnje, ki je spremljal voznika na Ponovitvi izpitne vožnje.

V novembru in decembru smo izmed vseh prijavljenih trideset izžrebanih voznikov povabili na ponovitev izpitne vožnje, ki so jo opravili z Manuelom Pungertnikom, vodjo šole vožnje AMZS ter učiteljem varne vožnje. Kriteriji, s katerimi so se srečali, so bili enaki kriterijem, s katerimi se soočijo mladi vozniki na pravih izpitnih vožnjah. 45 minut realnih situacij pod budnim očesom ocenjevalca.

43 % voznikov bi uspešno opravilo izpitno vožnjo.

Razlika? Učitelj in voznik sta se tudi sproti pogovorila o morebitnih napakah, nejasnostih ali dvomih. To pomeni, da so lahko spraševali tudi med vožnjo ali pa med končno analizo, ki sta jo voznik in učitelj vožnje opravila, ko sta se vrnila na cilj. Prav tako voznik zaradi morebitne hujše napake, ki bi na izpitu pomenila padec, ni predčasno končal vožnje, pač pa jo je z učiteljem nadaljeval, napako pa sta nato analizirala. To je izpostavila tudi Lučka Kokol:

»Med vožnjo sem lahko inštruktorju zastavila kakšno čisto življenjsko, praktično vprašanje in dobila dober odgovor za še lažjo vožnjo.«

Lučka Kokol, sodelujoča v akciji Ponovno na izpitno vožnjo

Cilj? Da je voznik poleg ocene vožnje dobil predvsem uporabne informacije o področjih, ki mu povzročajo največje težave, in navodila, kaj lahko stori, da bo svoje vozniške navade na teh področjih izboljšal. Prav za volanom, v trenutku, ko voznik napako naredi, je tudi najboljša priložnost, da je na napako opozorjen in ima tako takoj priložnost spremeniti svojo vozniško navado.

»Imel sem srečo, da se v križišču nisem razvrstil pravilno. Če bi se, bi sicer opravil izpitno vožnjo, vendar bi še naprej vozil enako, misleč, da vozim pravilno. Tako pa sem se nekaj naučil in to je bil zame cilj.«

Roman Novak, sodelujoči v akciji Ponovno na izpitno vožnjo

»To izkušnjo bi svetovala vsakomur. Ker z vsako tako vožnjo, kjer imaš zraven inštruktorja, lahko pridobiš na varnosti. In potem smo vsi bolj varni v prometu.«

Magda Kužnik, sodelujoča v akciji Ponovno na izpitno vožnjo

Tudi Pungertnik je poudaril pomen analize spodrsljajev: »Že med samo vožnjo smo analizirali stvari, kjer se je pojavil kakršenkoli dvom. Predvsem pa smo potem na koncu preizkušali moje risarske sposobnosti krožišč ter narisali, orisali, razložili in analizirali pravila v krožiščih. In potem vidiš, da človek postane popolnoma drugačen oziroma bolj suveren. Zato ker ve, kaj bi moral narediti.«

Učitelj vožnje o napakah na preizkušnji

Manuel Pungertnik, ki je z nasveti in dobro voljo spremljal vseh 30 voznikov, je pa končanih vožnjah poudaril: »Fokus ni na tem, da Slovencem dokažemo, kako slabi vozniki so. Predvsem smo poskušali novosti, ki so v prometu (po 10, 20, 30 letih), na zelo blag način predati in doseči, da se tudi vozniki začnemo zavedati, da vozimo preveč rutinirano. Takrat se je naša vožnja malo spremenila, in če bi vozili vsi na tak način, kot so vozili teh 30 ur, potem sem prepričan, da bi bistveno vplivali na prometno varnost v Sloveniji.«

Najpogostejši napaki: nepravilno zavijanje in prekoračitev hitrosti

Največkrat bi takojšnji padec voznikom prinesle napake pri razvrščanju v križišču in krožišču (prepozno ali nepravilno razvrščanje) – čeprav so se pri tem motile tudi ženske, je bilo to področje, na katerem so »padali« moški. Po drugi strani pa bi si ženske najpogosteje padec prislužile z nepoznavanjem pravil in znakov v križišču – napake njihovih moških kolegov so bile tu lažje.

Graf, ki prikazuje napaki, zaradi katerih bi vozniki na Ponovitvi izpitne vožnje najpogosteje padli.
Graf, ki prikazuje napaki, ki so ju vozniki na Ponovitvi izpitne vožnje najpogosteje naredili.

Najpogostejši sta bili napaki pri zavijanju (nepravilno zavijanje iz krožišča), ki so jih skoraj vse zagrešili moški, in neupoštevanje hitrosti, kjer so bili prehitri tako moški kot ženske, posebej problematična pa je bila cona 30.

Manuel Pungertnik je voznike pogosto opozarjal tudi na predmete na zadnjih policah ali sedežih, ki bi bili v primeru prometne nesreče ali nenadnega zaviranja lahko za potnike in voznika v vozilu zelo nevarni. Preprost tovor, na primer nahrbtnik s prenosnim računalnikom, lahko v trku pri hitrosti 50 km/h v voznika ali sopotnika prileti s težo odraslega tjulnja.

Graf, ki prikazuje kako se zaradi naletne teže spreminja teža predmeta, ki ob trku prileti v voznika z zadnjega sedeža.
Graf, ki prikazuje kako se zaradi naletne teže spreminja teža predmeta, ki ob trku prileti v voznika z zadnjega sedeža.

Ponovno na izpitno vožnjo so se odpravili tudi Atmosferci

Fotografija Atmosfercev (z leve: Saša Kapetanović, Ciril Komorat, Jure Gregorčič), ki slonijo na avtomobilu za Ponovitev izpitne vožnje.

Novembra smo na ponovitev izpitne vožnje povabili tudi Atmosferce – ljubiteljem avtomobilov dobro znane Cirila Komotarja, Sašo Kapetanovića in Jureta Gregorčiča. Prva dva sta se v spremstvu učitelja vožnje, Manuela Pungertnika, zapeljala po ljubljanskih cestah in poskusila opraviti vozniški izpit.

Dolgoletna voznika, ki poleg tega že vrsto let preizkušata nove in hitre avte, sta bila po izpitni vožnji oba zadovoljna. Oba sta med ponovitvijo izpitne vožnje ugotovila, da sta bila bolj zbrana in pozorna kot sicer, ko vozita rutinirano. To ju je spomnilo, da je tudi na vsakdanjih poteh dobro biti bolj pozoren.

»Ko se bom zdaj usedel v avto, bom malo drugače razmišljal, predvsem pa bom še bolj pozoren, kot sem bil do zdaj,« je po končani vožnji povedal Ciril Komotar, ki ga je Pungertnik že na prvem ovinku opozoril na predmet na zadnjem sedežu. Tudi Saša Kapetanović je iz preizkušnje potegnil pomembno lekcijo: »Bolj kot osvežujemo znanje, manjše so možnosti za napake. Takrat, ko misliš, da si najboljši voznik, vedno pride zavedanje, bolj ali manj boleče, da nisi. Zato je pomembno, da znanje osvežujemo. Stalno.«

»Dejstvo je, da smo promet še vedno najprej ljudje. In ljudje delamo napake. Zato je pomembno, da se teh napak zavedamo in obnavljamo svoje znanje«

Jure Gregorčič, Atmosferci

Kaj lahko storite, če se vam je ponovitvena vožnja izmuznila?

V prvem krogu ponovitvenih izpitnih voženj je na svoj račun prišlo le 30 voznikov, a kmalu bodo na voljo nove priložnosti. Do takrat pa lahko še naprej prebirate naše vsebine o cestnoprometnih predpisih in svoje znanje preizkušate v testih. V testu Bi danes še uspešno rešili test CPP se je na primer pokazalo, da kar 30 % voznikov ne pozna pravilne drže volana, kar je pokazal tudi preizkus na simulatorju – kjer je opazovanje v praksi pokazalo, da kar 35 % voznikov volana ne drži pravilno.

Fotografija Cirila Komotarja, ki kuka izza knjižice za evidentiranje voženj v avtošoli.

Vsekakor pa svetujemo tudi prijavo na naše e-novice, saj bomo že kmalu ponudili možnost za ponovno prijavo na ponovitev izpitne vožnje in najbolj zanesljivo boste o tem obveščeni naročeni na e-novice in tisti, ki sledite strani Vozim se na omrežju Facebook.

Skupaj za varnost naših cest

Projekta Turneja mobilnosti in Ponovno na izpitno vožnja sta del aktivnosti, ki jih v Zavarovalnici Triglav izvajamo na področju preventive z namenom preučevanja vedenja voznikov. Ugotovitve, ki jih zberemo, so osnova za nove aktivnosti za izboljšanje vozniške kulture in varnosti na slovenskih cestah – s končnim ciljem zmanjšanja prometnih nesreč in njihovih žrtev. Z dosedanjimi aktivnostmi smo ugotovili zanimive vedenjske vzorce, ki jih lahko pripišemo bolj ali manj varnim voznikom.

Preberite več o projektih prometne preventive Zavarovalnice Triglav.

Osebna izkaznica programa
  • Program: Ponovno na izpitno vožnjo
  • Trajanje aktivnosti: od leta 2019
  • Odgovorna oseba pri Zavarovalnici Triglav: Ana Cergolj Kebler, Upravljanje družbene odgovornosti

Kaj delamo za varnejše ceste?

Prostoferke – odlične voznice, srčne prostovoljke

Spoznajte srčne prostovoljne voznice, ki so v prevozih starejših našle veselje, smisel, družbo in način za ohranjanje vozniške kondicije.

Z DRAJV podatki do varnejših poti

Spoznajte DRAJV zemljevid, ki ponuja povsem nov vpogled v način vožnje slovenskih voznikov in v najpogostejše izzive v prometu.

Bi kupili e-skiro svojemu otroku?

E-skiro ni igrača, zato je prav, da starši opravijo tehten premislek pred nakupom e-skiroja za svojega otroka. Preverite osnovne nasvete za lažjo odločitev.

E-skiro: 6 pasti in 6 rešitev za varno vožnjo

6 stvari, ki jih morate vedeti, da bo vaša vožnja z e-skirojem varna. Svoje veščine in spretnosti pa lahko preizkusite tudi na simulatorju e-skiroja.

Osvežitvena vožnja za motoriste

Kaj je še boljši način od treninga na poligonu, da povadite svoje motoristične spretnosti? Osvežitvene vožnje za motoriste z inštruktorjem.