Vozim se logo Vozim se logo Triglav logo Triglav logo Triglav logo
CPP

3 nasveti, da bodo vaši starši ostali varni vozniki

Objavljeno: januar 2020
Čas branja: 7 minut

Ali zaupate svojim staršem, da v avtu vozijo vaše otroke? To vprašanje smo zastavili sledilcem na Facebookovi strani Vozim se in skoraj trije od štirih so odgovorili pritrdilno. Poiskali smo nekaj nasvetov, s katerimi boste lahko poskrbeli za varno vožnjo svojih staršev – s tem pa tudi vnukov, ki jih vozijo, in drugih udeležencev v prometu.

Eden od vprašanih na Facebooku je odgovor pospremil s komentarjem: »Zaupam, saj so previdni in vozijo bolj pozorno in po pravilih!« drugi pa so se spraševali tudi, ali zaupanje temelji na starosti ali oceni psihofizičnih sposobnostih. Brane Legan, učitelj varne vožnje, ki v AMZS Centru varne vožnje Vransko vodi tečaje za starejše voznike, opozarja, da se je treba sprememb, ki pridejo s starostjo, zavedati in se nanje tudi ustrezno odzvati, kar pa ne pomeni, da je s tem mobilnosti konec.

Statistika prometnih nesreč v Sloveniji dokazuje, da ni razloga, da bi starejšim voznikom zaupali manj kot voznikom v zrelih letih – med vsemi povzročitelji prometnih nesreč v l. 2019 je bilo namreč kar 22 % manj povzročiteljev starejših od 65 let, kot jih je bilo starih med 24 in 44 let. Kljub temu je treba pri starejših voznikih upoštevati spremembe, ki jih prinese starost.

Kaj o starejših voznikih pravi zakonodaja?

Zakon o voznikih, ki ureja veljavnost in podaljšanje vozniških dovoljenj, zgornje meje za izdajo vozniškega dovoljenja ne predpisuje, terja pa dokazila o sposobnostih. Za voznike avtomobilov, torej vozil kategorije B, ZVoz-1 izpostavlja le, da se jim po dopolnjeni starosti 70 let vozniško dovoljenje izda z veljavnostjo petih let (namesto desetih, kot pri mlajših), vendar le, če predložijo zdravniško spričevalo, da so telesno in duševno zmožni za vožnjo motornega vozila te kategorije. Zvišanja veljavnosti ne predvideva. Lahko pa je rok veljavnosti tudi krajši, če je tako določeno v zdravniškem spričevalu o telesni in duševni zmožnosti upravičenca za vožnjo motornega vozila, ki ga izdajo izvajalci zdravstvene dejavnosti in pooblaščeni izvajalci zdravstvene dejavnosti.

Pri pregledu zdravnik lahko v spričevalu določi omejitve, s katerimi voznik lahko vozi, oziroma voznika napoti celo na preizkus vožnje v šolo vožnje. Ugotovljene omejitve pa se zapišejo tudi na vozniško dovoljenje.

Starejši vozniki povzročili le 14 % nesreč

Po podatkih slovenske policije se je v letu 2019 zgodilo 18.469 prometnih nesreč, od tega so jih starejši od 64 let povzročili 14 % – torej le vsako sedmo nesrečo. Po podatkih Ministrstva za infrastrukturo je imelo sicer 66 % voznikov, starejših od 61 let, leta 2019 veljavno vozniško dovoljenje, kar je 37 %, torej dobra tretjina vseh imetnikov veljavnih vozniških dovoljenj v Sloveniji. Policija sicer ugotavlja, da so starejši vozniki praviloma bolj izkušeni, saj situacije v prometu predvidevajo vnaprej, zato vozijo bolj previdno kot mlajši vozniki.

Fotografija starejšega voznika in mlade voznice, ki si ogledujeta poškodbo na avtomobilih po trku.

Po podatkih policije in AVP udeleženci v prometu, ki so starejši od 64 let, najpogosteje povzročajo prometne nesreče zaradi premikov z vozilom, najpogostejši vzroki za prometne nesreče, v katerih je prišlo do umrlih ali poškodovanih, pa so v tej starostni skupini neupoštevanje pravil o prednosti, nepravilna smer ali stran vožnje in neprilagojena hitrost.

Infografika s podatki o najpogostejših razlogah, ki so jih povzročili starejši vozniki v Sloveniji l. 2019.
Infografika s podatki o najpogostejših razlogah, ki so jih povzročili starejši vozniki v Sloveniji l. 2019.

Tudi Turneja mobilnosti, v kateri so se vozniki v različnih slovenskih krajih lahko preizkusili v simulatorju vožnje DRAJV, je pokazala, da se starejši vozniki ne odrežejo najslabše.

Največji prometni izzivi za starejše voznike so v križiščih

Brane Legan, učitelj varne vožnje pri AMZS, ki je več kot 20 let nabiral izkušnje v sektorju prometne policije, pravi, da se s težavami srečujemo vsi udeleženci v prometu, in dodaja, da »starejši vozniki z vožnjo v domačem in znanem okolju nimajo posebnih težav. Izzivi se pogosteje pojavljajo v tujem okolju.«

Simbolna fotografija prometnega znaka za spolzko vozišče v zasneženi pokrajini - primerjava s težavnimi situacijami za starejše voznike.

Po navedbi Petra Liparja na simpoziju o starejših voznikih slednji svoje težave vidijo v:

  • razpoznavanju znakov,
  • vožnji skozi križišče,
  • razpoznavanju začetka pasu za leve zavijalce,
  • zavijanju levo v križišču,
  • sledenju horizontalni signalizaciji in
  • odzivanju na prometne znake.

Po podatkih akcije Ponovno na vozniški izpit Zavarovalnice Trilgav, v okviru katere se je na ponovno izpitno vožnjo z učiteljem zapeljalo 30 voznikov, so imeli starejši med njimi težave s krožišči, saj jih v času, ko so opravljali vozniški izpit, sploh še ni bilo. Z nekaj nasveti in praktično izkušnjo vožnje pa bodo tudi v njih bolj samozavestni, kar je pomembno tudi s stališča, da je v krožiščih manj kritičnih točk kot v klasičnih križiščih in so zato za starejše voznike, ki jih usvojijo, tudi varnejša.

Rešitev za marsikatero negotovost ali težavo so posegi v infrastrukturo, po drugi strani pa tudi vzdrževanje vozniške kondicije z dodatnimi urami v šoli vožnje ali udeležbo na tečaju za starejše voznike. V raziskavi, ki jo je pripravil Inštitut Antona Trstenjaka v Ljubljani, so starejši vozniki povedali tudi, da želijo predvsem strpnost drugih voznikov, njihovo odgovorno vožnjo in manj klepetanja po telefonu, ko vozijo. Pri tem lahko pomagamo vsi. Kako pa lahko staršem pomagajo otroci?

1. Pozorno opazujte starše in njihovo vedenje

Nekatere psihofizične spremembe boste opazili tudi v povsem običajnih družinskih situacijah. Ste opazili, da starš slabše vidi ali morda slabo sliši? Opazite, da se težje premika, kar bi nakazovalo bolečine v sklepih ali mišicah? Ste opazili, da je hitreje utrujen ali zaspan?

Več boste opazili tudi, če prosite starša, da vas zapelje z avtom. Se pogosteje jezi na druge voznike, sunkovito menjava pasove, pospešuje ali zavira? Morda pozabi uporabiti ali izklopiti smernike?

Kako lahko pomagate v teh primerih? Ker se je od vozniškega dovoljenja težko ločiti, prigovarjanje otrok, da je čas za opustitev vožnje, v družino lahko prinese prepir in slabo voljo. Bolje bo, če se pogovorite s starševim zdravnikom, ki bo nato svetoval pacientu. Poleg tega ni nujno, da težave pomenijo avtomatično izgubo dovoljenja – morda je potrebna samo oznaka za voznika z omejitvami, kar pomeni, da ne sme voziti ponoči ali na dolge razdalje. Če bi bil skrajen ukrep nujen, pa lahko na portalu Vse bo v redu poiščete več praktičnih nasvetov, kako starostniku pomagati, da se odpove vožnji.

Pozor pri zdravilih!

Starejši vozniki pogosto jemljejo različna zdravila. Nekatera lahko prispevajo k zmanjšanju voznikovih psihofizičnih sposobnosti, zato je dobro, da se z zdravnikom ali farmacevtom pogovorite o tem, ali lahko vozi ali bi bilo bolje, da vožnjo opusti. Mogoče bo potrebna samo začasna prekinitev.

2. Staršem pomagajte pri nakupu vozila

Danes je na trgu kopica različnih modelov vozil in nekatera so zelo primerna za starejše voznike, saj v zakup jemljejo številne fizične težave. Težavo gibljivosti rešujejo s poudarkom na zmanjševanju mrtvih kotov, težavo s koncentracijo pa z avtomatskimi menjalniki, ki vozniku omogočajo večjo osredotočenost na vozišče in dogajanje na cesti.

Pri izbiri vozila je smiselno paziti tudi na udobje. K temu prispevata trdota in višina sedala sedeža, da se voznik lažje usede v avto in v njem bolj udobno sedi, in na primer tudi lahko dostopen prtljažnik, ki ne zahteva preveč sklanjanja. Oboje bo še posebej dobrodošlo tudi za voznika, ki se vse hitreje utrudi.

Ob nakupu si vzemite tudi čas, da starejšemu vozniku pojasnite morebitne nove funkcije – še posebej, če ste ga prepričali v nakup avtomobila z avtomatičnim menjalnikom. Naj pozna uporabo vseh novih funkcionalnosti v avtomobilu, da bodo te omogočale več udobja in sproščenosti v vožnji, ne pa stopnjevale živčnost in negotovost.

Fotografija starejše voznice za volanom.
3. Staršem pomagajte ohraniti vozniško kondicijo

Ker je mobilnost pomemben temelj samozavesti in avtonomnosti starejših in vpliva na občutek svobode in vključenosti, je pomembno, da jo starejši ohranjajo, dokler je to varno. Zato staršem lahko predlagate, da se omejijo na krajše razdalje, da vozijo samo podnevi ali v času, ko ni gostejšega prometa.

Da pa se ne bodo povsem izogibali novim cestam ali se celo bali novosti v infrastrukturi, na primer krožišč, pa jih lahko spodbudite k odločitvi za kondicijske vožnje z učiteljem vožnje ali obisk delavnice za starejše voznike, kakršne organizira tudi AMZS Center varne vožnje Vransko in vodi učitelj vožnje Brane Legan, ki pravi: »Programi usposabljanja starejših voznikov zagotovo pripomorejo k zagotovaljanju boljše mobilnosti do pozne starosti.«

Posebni programi varne vožnje za starejše voznike

Ostanite mobilni je program, ki je »zelo podrobno usmerjen na konkretne primere, ki v vožnji pestijo starejše voznike«, pojasnjuje Brane Legan. Program je sestavljen iz treh stopenj, od katerih prvi dve potekata v kraju, ki ga udeleženec izbere ob prijavi, tretja pa v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem.

1. stopnja: Predavanje o novostih v zakonodaji:

dotakne se tudi pomena psihofizične priprave na vožnjo ter obravnave konkretnih primerov iz okolja, v katerem se predavanje izvaja.

2. stopnja: Skupaj po različnih odsekih:

omejena je na 7 udeležencev, ki jih učitelj s kombijem zapelje po domačem okolju, skozi križišča in krožišča, ki starejšim voznikom predstavljajo težave, nato pa še do najbližjega odseka avtoceste, kjer se jim predstavi še pravilen uvoz na avtocesto in izvoz z nje.

3. stopnja: Preizkus v ekstremnih situacijah:

prav tako omejen na prejšnjih 7 udeležencev, ki se z lastnimi avtomobili odpravijo v AMZS Center varne vožnje na Vranskem, kjer brez strahu, v varnem okolju preizkusijo ekstremne situacije, povezane z vožnjo. Program na poligonu je sestavljen iz osnovnih načinov reševanja različnih kritičnih situacij. Pri programu spoznajo, kako se njihovo vozilo odzove v nenavadnih situacijah in kakšne so njihove reakcije ob tem.

Oglejte si reportažo z delavnice Ostanite mobilni 2019!

Če želite biti obveščeni o novih terminih za delavnice Ostanite mobilni, še naprej spremljajte portal Vozim se oziroma se naročite na naše e-novice.

SORODNE VSEBINE

Prijavite se na e-novice

Vsak mesec berite o manj znanih pravilih CPP, osvežujte svoje znanje o cestnem bontonu in ostanite varen voznik!

Moje ceste

30 dolgoletnih voznikov na ponovni izpitni vožnji

30 dolgoletnih voznikov na ponovni izpitni vožnji

30 voznikov se je odpravilo na vožnjo z učiteljem vožnje in ocenilo svoje znanje. Preverite, kaj so ugotovili!

Preberi več
Turneja mobilnosti je pokazala, kje v Sloveniji so najboljši vozniki

Turneja mobilnosti je pokazala, kje v Sloveniji so najboljši vozniki

Celjani vozijo najhitreje, Novomeščani so najbolj samozavestni. Preverite, kako se je odrezal vaš kraj!

Preberi več
Turneja mobilnosti razkriva, kdo vozi bolje: moški ali ženske

Turneja mobilnosti razkriva, kdo vozi bolje: moški ali ženske

Turneja mobilnosti razkriva, ali so moški res boljši vozniki in ali so mladi res neprevidni na cesti. Preverite!

Preberi več
Priložnost za preizkus vozniškega znanja v vašem kraju

Priložnost za preizkus vozniškega znanja v vašem kraju

Turneja mobilnosti prihaja v vaš kraj – preverite, kdaj!

Preberi več
Je tudi vaše otroke v šolo spremljal kuža Pazi?

Je tudi vaše otroke v šolo spremljal kuža Pazi?

Preverite, kako kuža Pazi za vse prvošolce brezplačno zagotovi obvezne rumene rutke.

Preberi več
Ali upočasnite vozilo, ko vidite opozorilno tablo?

Ali upočasnite vozilo, ko vidite opozorilno tablo?

Preprečevanje prekoračitev hitrosti v naseljih je uspešno s pomočjo prikazovalnikov hitrosti Vi vozite. Zavarovalnica Triglav sofinancira postavitev.

Preberi več
Smo Slovenci res (pre)hitri in (pre)drzni?

Smo Slovenci res (pre)hitri in (pre)drzni?

Kako vozimo Slovenci in kaj so rešitve za zmanjšanje črnih statistik in izboljšanje vozniških navad? Preveri!

Preberi več
Kako dobro poznate cestnoprometne predpise?

Kako dobro poznate cestnoprometne predpise?

Turneja mobilnosti vožnje pokazala dve veliki napaki pri slovenskih voznikih in ukrep, potreben za večjo varnost na naših cestah.

Preberi več
Kako pogosto prečkate nezavarovan železniški prehod?

Kako pogosto prečkate nezavarovan železniški prehod?

Prek 400 lokalnih železniških prehodov v Sloveniji je le pasivno zavarovanih. Nesreče na njih preprečujemo z dodatnimi opozorilnimi tablami.

Preberi več