Varne ceste Članek

Kako dobro poznate cestnoprometne predpise?

Objavljeno: julij 2019
Čas branja: 8 minut

Koliko časa je minilo od vaše izpitne vožnje? Bi si jo upali ponoviti danes? V šestih slovenskih mestih smo v okviru Turneje mobilnosti voznikom ponudili priložnost, da jo opravijo virtualno.

Sedli so za volan simulatorja vožnje in se preizkusili na virtualnem poligonu. Ob koncu vožnje so z inštruktorjem analizirali svojo vožnjo in vsi prišli do enakega spoznanja: znanje CPP je treba obnavljati.

Sami zase smo vedno prepričani, da smo odlični vozniki.

Fotografija voznice in inštruktorja med vožnjo na simulatorju DRAJV.

Upoštevamo predpise, smo strpni in veliko bolje opazujemo in predvidevamo dogajanje okoli sebe, kot to počno drugi udeleženci v prometu. Pa je vse to res?

S Turnejo mobilnosti smo tako mladim kot izkušenim voznikom nastavili ogledalo v Celju, Kranju, Novi Gorici, Mariboru, Murski Soboti in Novem mestu. Spet so sedli za volan pod nadzorom učitelja vožnje in se soočili z različnimi situacijami, ki so preizkušale poznavanje in upoštevanje cestnoprometnih predpisov, pa tudi pozornost in zbranost pri vožnji.

Ključen izkupiček: ugotovitve, v katerih situacijah pride do osnovnih vozniških napak. Preizkus je bil odprt za vse in z veseljem smo ugotovili, da so se zanj odločili najrazličnejši vozniki: stari od 18 do 80 let, začetniki in izkušeni, vozniki in voznice.

Preizkus je potekal na simulatorju DRAJV, ki ga je Zavarovalnica Triglav razvila s podjetjem Nervtech. Na simulatorju se voznik usede za volan in pred zaslone, ki simulirajo pogled iz vozila. Prek očal in druge opreme pa simulator testira njegove reakcije v različnih prometnih situacijah.

Ste v vaši regiji vzorni vozniki?

Po podatkih Zavarovalnice Triglav iz naslova zavarovanja avtomobilske odgovornosti in tega, kje so bile police sklenjene, so goriška regija, Posavci in Pomurci po številu prometnih nesreč najbolj vzorni vozniki. Poglejmo šest regij, ki se jih je dotaknila Turneja mobilnosti, bolj natančno.

Celje

Po podatkih Zavarovalnice Triglav iz naslova zavarovanja avtomobilske odgovornosti in tega, kje so bile police sklenjene, so Celjani z Gorenjci in Mariborčani v zlati sredini po številu prometnih nesreč. Po drugi strani so Celjani skupaj s Korošci v vrhu, ko gre za povprečno višino škode iz naslova avtomobilske odgovornosti v preteklih dveh letih. To pomeni, da so po številu nesreč sicer zmerni, kadar pa pride do nesreč, so te težje, vsaj kar se tiče materialne škode.

Nova Gorica

V Novi Gorici so vozniki glede na podatke Zavarovalnice Triglav iz naslova zavarovanja avtomobilske odgovornosti in tega, kje so bile police sklenjene, precej vzorni, ko gre za obnašanje za volanom. Skupaj s Posavci in Prekmurci so pri repu prometnih nesreč. Toda število umrlih v prometnih nesrečah v letu 2018 za goriško regijo kaže drugo sliko, saj je med najslabšimi regijami in presega kritično število umrlih, določeno za to regijo.

Kranj

Po podatkih Zavarovalnice Triglav iz naslova zavarovanja avtomobilske odgovornosti in tega, kje so bile police sklenjene, so Gorenci s Celjani in Mariborčani v zlati sredini po številu prometnih nesreč. Po podatkih AVP o številu umrlih v prometnih nesrečah je bila gorenjska regija v letu 2018 statistično med najbolj varnimi slovenskimi regijami.

Murska Sobota

Tudi Prekmurci so za volanom med najbolj vzornimi. V zadnjih treh letih so bili skupaj s Posavci in Novogoričani na repu po številu prometnih nesreč glede na podatke Zavarovalnice Triglav iz naslova zavarovanja avtomobilske odgovornosti in tega, kje so bile police sklenjene. Nekoliko manj obetavne so številke umrlih v prometnih nesrečah, po katerih je Prekmurje v poprečju, številka pa je v zadnjih treh letih vztrajno padala.

Maribor

Mariborčani so po številu nesreč skupaj s Celjani in Gorenjci v zlati sredini. Tako kažejo podatki Zavarovalnice Triglav iz naslova zavarovanja avtomobilske odgovornosti in tega, kje so bile police sklenjene.

Novo mesto

Tudi za Dolenjce podatki Zavarovalnice Triglav iz naslova zavarovanja avtomobilske odgovornosti in tega, kje so bile police sklenjene, kažejo, da so povprečni po številu prometnih nesreč.

Kateri sta največji napaki slovenskih voznikov?

Fotografija pogleda na monitorje simulatorja DRAJV med preizkusom.

Medtem ko se celovita analiza podatkov, zbranih s simulatorjem, še odvija, je izkušeni učitelj vožnje Sandi Štepec, ki je spremljal vse voznike v vseh šestih mestih, že lahko izluščil nekatere zaključke. Med njimi sta dva izjemno pomembna in bi se ju moral zavedati vsak voznik.

1. Premalo gledamo naprej in smo zato slabše odzivni

Vozniki so se najslabše odrezali prav pri opazovanju daleč pred seboj, to pa je pripeljalo do vseh napak, ki so se pojavljale na testnih vožnjah. Vozniki so prepozno zavirali, kar je imelo za posledico vse od skrivljene pločevine do trkov s pešci.

»Osnova vožnje so oči,« poudarja Štepec in nadaljuje: »Voznik mora gledati naprej, saj bodo oči, ko bodo zaznale neko informacijo, poslale signal v roko ali nogo. Telo bo nato samo podzavestno odreagiralo.«

Sandi Štepec, inštruktor varne vožnje

Razni motilci pozornosti, ki voznikov pogled odvračajo s ceste, so zato nezdružljivi z varno vožnjo. To pomeni, da bi se med vožnjo morali izogniti tapkanju po mobilnih telefonih (izbiranje telefonskih številk ali celo prebiranje ter pisanje sporočil) in izbiranju radijskih postaj, pa tudi ogledovanju oglasnih sporočil ob cesti.

2. Ne zavedamo se nevarnosti prehitre vožnje

Mnogi vozniki so zaradi prevelike hitrosti na simulirani vožnji povzročili vsaj eno, če ne več nesreč. Kljub temu pri analizi povzročenih nesreč niso bili sposobni pripisati neustrezni hitrosti, pač pa so razloge iskali drugje. »Mnogi niso zaznali, da je hitrost botrovala nesreči, ki so jo povzročili,« je bil presenečen Štepec, ki nadaljuje, da so mnogi vozniki dobili celo lažen občutek, da je za posledice njihove vožnje v dani situaciji kriv simulator. Mnogi so menili, da bi v svojem vozilu nesrečo lahko preprečili, dokler niso skupaj z inštruktorjem analizirali situacije. Šele z njim so prišli do spoznanja, da na razdalji in s hitrostjo, ki so jo imeli, v nobenem avtu ne bi bilo mogoče ustaviti.

Aplikacija DRAJV

Z aplikacijo DRAJV lahko spremljate, kako varno res vozite.

So izkušeni vozniki res boljši?

»Časovnica opravljenega izpita ne definira kvalitete voznika,« je bil po zaključeni Turneji mobilnosti odločen učitelj vožnje Sandi Štepec, ki poudarja, da vozniških sposobnosti izkušenih ali mladih voznikov ni mogoče posploševati. Oboji so sposobni voziti vzorno, prav tako pa se oboji lahko odločijo, da tega ne bodo storili.

Kljub temu pa je povedal, da je seveda opaziti razlike.

Fotografija voznika in inštruktorja med vožnjo na simulatorju DRAJV.

Vozniki, mladi po starosti, torej med 20 in 25 let, so boljši pri dejanskem upoštevanju pravil.

Bolj so dosledni pri držanju rok na volanu, upoštevanju prometnih predpisov ali razumevanju situacije, v kateri se znajdejo. Po drugi strani imajo starejši vozniki praviloma več izkušenj in posledično tudi bolje reagirajo na nekatere situacije, ki jih že poznajo.

Izkušnje pa so lahko tudi hiba. V situaciji, kjer so izza šolskega avtobusa na vozišče stekli šolarji, so se mladi vozniki, še posebej v Novi Gorici, odrezali veliko bolje od starejših. Oboji so se sicer zavedali, da pri stoječem avtobusu obstaja nevarnost pešcev na vozišču, a le mladi so bili temu primerno previdni. Starejši so večinoma povzročili nesrečo.

Ne gre pa spregledati še ene, zelo pomembne razlike! »Mladi še vedno ohranjajo dokaj visok nivo teoretičnega znanja CPP, medtem ko starejši težje sprejmejo obvezo, da bi morali poznati teorijo,« ugotavlja Štepec. Starejši vozniki, ki imajo vozniško dovoljenje na primer že 30 let, so pravila pozabili, a to težje sprejmejo.

Vozniki se strinjajo z dodatnimi preizkusi znanja

Učitelj vožnje Sandi Štepec je bil po zaključeni Turneji mobilnosti najbolj zadovoljen s statistiko odgovorov, ki jih je dobil na preprosto vprašanje: Ali se vozniku zdi potrebno ponavljanje vozniškega izpita. Skoraj vsi vprašani so namreč odgovorili pritrdilno. Vozniki na simulatorju so se torej strinjali, da bi morali vozniki vsakih 5 let ponovno opraviti tako izpit iz CPP kot tudi izpitno vožnjo. To pa Štepca navdaja z upanjem, »da smo Slovenci pripravljeni k vožnji kot taki pristopiti bolj kvalitetno« in dejansko razvijati svojo vozno kulturo.

Simulatorja ne morete pretentati

Ključno orodje, ki je omogočilo Turnejo mobilnosti, je zagotovo simulator DRAJV. V Zavarovalnici Triglav smo ga razvili skupaj z zagonskim podjetjem Nervtech. Simulator ponuja šest scenarijev vožnje, vsak od njih pa vključuje posamezne potencialno nevarne situacije. Simulator ne beleži zgolj dogajanja na virtualnem vozišču, pač pa tudi podatke o vozniku in njegovih odzivih na doživete situacije. Tako deluje kot »detektor vozniške resnice«, kot ga imenuje Andrej Brglez, prometni strokovnjak in direktor inštituta ICK, ki je z Zavarovalnico Triglav in podjetjem Nervtech sodeloval pri razvoju simulatorja.

Fotografija pogleda na monitorje simulatorja DRAJV med simulacijo vožnje.

Simulator je sicer namenjen voznikom, ki že znajo voziti, a kljub temu lahko pomaga tudi nevoznikom.

Preberite, kako je 21-letnemu Jakobu, ki se je rodil z okvaro možganov, pomagal do vozniških spretnosti.

»Simulatorjev je po svetu veliko, a mnogi omogočajo zgolj vožnje brez pravega cilja. Simulator DRAJV pa je plod tehtnega razmisleka o tem, kaj dejansko želimo z njim doseči. Ustvarjali smo ga z mislijo na to, da vsak voznik potrebuje nenehno vozniško rast oziroma nenehno izboljševanje. Ker je to težko dejansko doseči, uporabljamo simulator, da poskušamo identificirati šibke točke vsakega posameznega voznika. Omogoča nam, da beremo vsakega voznika preko njegovih telesnih odzivov in se tako bolj približamo ugotavljanju vzrokov, zakaj je nekaj naredil. Šele taka spoznanja res omogočajo iskanje ukrepov, primernih za vozniško rast.«

Andrej Brglez, prometni strokovnjak in direktor inštituta ICK

Vsako vožnjo je spremljal tudi učitelj vožnje Sandi Štepec, ki je z vsakim voznikom sedel v simulatorju in ob koncu z njim pregledal rezultate ter mu ponudil praktične nasvete oziroma voznika izzval, da je res premislil o napakah, ki jih je naredil, in vzrokih, ki so do njih pripeljali. Še posebej je bil navdušen nad tem, da so bili vsi vozniki pripravljeni sprejeti predloge za izboljšave.

Odgovor na večno vprašanje: kateri spol vozi varneje?

Sandi Štepec, ki je učitelj vožnje že 22 let, skozi izkušnje ugotavlja, da so ženske boljše voznice od moških. Pravi, da je opaziti, da so moški veliko bolj ostri za volanom in imajo večjo potrebo po dokazovanju, medtem ko ženske veliko lepše in bolj smotrno odreagirajo v cestnoprometnih situacijah.

Kaj pa mislite vi? Povejte nam na Facebook strani Vozim se!

Nov krog Turneje mobilnosti jeseni

Če vas je prebrano spodbudilo, da bi tudi sami preizkusili svoje sposobnosti na simulatorju vožnje DRAJV, to lahko še vedno storite. Od 11. oktobra do 14. novembra bo simulator varne vožnje DRAJV obiskal še 5 novih krajev. Če se Turneja tokrat ne ustavi blizu vašega kraja, pa se lahko na simulatorju preizkusite digitalnem centru Triglav Lab na Dunajski cesti v Ljubljani. Vožnja na njem je brezplačna, le vnaprej se morate prijaviti na e-naslov lab@triglav.si. V Triglav Labu so na voljo različni scenariji vožnje, ki testirajo različne situacije.

Fotografija stimulatorja vožnje v TRIGLAV LAB-u, kjer se lahko vozniki preizkusijo v virtualnem poligonu.

Mladi vozniki lahko v Triglav Labu na simulatorju opravijo tečaj varne vožnje in si tako za 50 % znižajo doplačilo za mladega voznika. Pogoj za prijavo na tečaj varne vožnje je opravljen e-izpit. Tudi ta tečaj je brezplačen.

Osebna izkaznica programa

  • Program: Turneja mobilnosti
  • Partnerji projekta: Nervtech, Inštitut za civilizacijo in kulturo
  • Trajanje aktivnosti: maj/junij 2019
  • Odgovorna oseba pri Zavarovalnici Triglav: Sara Vehovec, Triglav LAB

Kaj delamo za varnejše ceste?

Fotoreportaža: Osvežitvene vožnje 2024

Oglejte si fotoutrinke z osvežitvenih voženj 2024. Obiskali smo 6 slovenskih mest in 300 starejšim voznikom omogočili večjo varnost pri vožnji.

Video: Kaj nam sporočajo velikani vožnje?

Starejši vozniki so z leti vožnje pridobili dragocene izkušnje. Prisluhnite njihovim besedam, ki soustvarjajo vozniško kulturo.

Urbana mobilnost – v slogu, vidni in varni

Oglejte si modno kolekcijo odsevnih oblačil in vidnih dodatkov. Kolekcija »Dejmo se videt« kaže, da so ideje z modne piste uporabne tudi v praksi.

Kuža Pazi. Ali pazite tudi vi?

Spoznajte, kako varno vozijo vozniki in kateri ukrepi pomagajo pri izboljšanju varnosti v slovenskih naseljih. Posebno pozornost smo namenili šolarjem.

Video: Atmosferci na intervencijski vožnji

Intervencijska vožnja zahteva izjemno spretnost in zavedanje posebnih okoliščin na cesti. Atmosferci so preverili, v čem je drugačna. Oglejte si video!