Obvladate večopravilnost? Kaj pa med vožnjo? Da bi preverili, kaj se dogaja pri uporabi telefona med vožnjo, smo se lotili zanimivega eksperimenta. Vrhunska smučarska tekačica Anamarija Lampič je v nadzorovanem okolju Centra varne vožnje dobila tri naloge: vozi in se pogovarjaj po telefonu, med vožnjo vpiši lokacijo v navigacijo ter vozi in tekstaj. Če kdo zmore, zmore ona!
Slovenci smo pri uporabi telefona med vožnjo očitno samozavestni superjunaki, saj je policija v letu 2020, ko je bilo prometa precej manj, zaznala 17 odstotkov več kršitev glede uporabe telefona med vožnjo. Da bi dokončno razbili mit, da povprečen voznik zmore varno uporabljati telefon med vožnjo, smo želeli preveriti, ali in kako to zmore vrhunska športnica. Na vozniški preizkus smo povabili resnično superjunakinjo z izjemnimi refleksi in koncentracijo Anamarijo Lampič ter strokovnjaka za varno vožnjo Andreja Brgleza.
Naloga 1: vozi in opravi videoklic
Vozite se v službo, domov … Nič posebnega, vsakodnevna rutina. Vmes zazvoni telefon. Gotovo je kaj nujnega. Le hiter klic ali pa videoklic. Situacija se zdi podobna običajnemu pogovoru s sovoznikom. Pa je res podobno?
Anamarija Lampič je dobila prvi izziv. Ji je uspelo varno pripeljati do cilja?
Anamarija kljub razmeroma počasni vožnji ni uspela pravočasno reagirati, ko se je na cesti pojavil kužek. Povozila ga je in zlomila plastično rolko. Videoklic ji je vzel preveč pozornosti, da bi lahko zaznala oviro, ki se je pojavila pred avtomobilom.
Zakaj je pogovor po telefonu bolj moteč od pogovora s sopotnikom?
Raziskava Svetovne zdravstvene organizacije (WHO) je pokazala, da pogovor s sopotniki nima tako negativnega vpliva na vožnjo kot to velja za telefoniranje. Razlika je v tem, da so sopotniki tudi udeleženci v prometu in se s pogovorom prilagajajo prometni situaciji. Če je na primer na cesti napeta situacija, bo sopotnik pogovor prekinil. Vsebina in intenzivnost pogovora se v tem primeru zlahka prilagajata razmeram na cesti. Sogovornik po telefonu pa ne more slediti dogajanju na cesti in zato pogovor po telefonu pomeni večje tveganje.
Vožnja je kompleksna situacija, ki zahteva vso našo pozornost. Treba je namreč opazovati, razmišljati, predvidevati in se pravilno odzivati. Ključno je, da to počnemo ves čas.
Naloga 2: med vožnjo nastavi navigacijo
Mudi se vam na sestanek. Imate naslov, a ne veste, kako točno priti do mesta srečanja. Navigacija je v takih primerih nadvse uporabna. Ne glede na to, ali imate navigacijo na telefonu ali vgrajeno v vozilo kot asistenčni sistem, je prvi korak enak. Ciljni naslov je treba vnesti v sistem. Lahko to storite kar med vožnjo?
To nalogo je poskusila opraviti Anamarija Lampič. Preverite, kako ji je šlo!
Anamarija je med vnašanjem naslova povozila kar nekaj stožcev. Večopravilnost je mit. Če poskušate opravljati več kot eno nalogo hkrati, to pomeni, da se vaša pozornost razdeli med te naloge. Ciljni naslov zato v navigacijo vpišite pred začetkom vožnje ali pa se med vožnjo ustavite na varnem mestu. Za vožnjo, kar pomeni upravljanje vozila in spremljanje prometa, pa potrebujete vso pozornost!
Naloga 3: vozi in tekstaj
Vožnja se zdi dokaj rutinsko opravilo, kajne? Ko enkrat usvojimo koordinacijo volana, stopalk in prestavne ročice, moramo le še spremljati dogajanje in se prilagajati prometnim situacijam. A kaj se zgodi, če tem opravilom dodamo še branje in pisanje kratkih sporočil na telefonu?
Zadnji izziv za našo superjunakinjo. Bi ga vi zmogli?
Anamarija Lampič ni uspela dokončati svoje naloge. Povsem je spregledala oviro na cesti. Zgodilo se ji je prav to, na kar opozarjajo številni strokovnjaki in raziskave.
Kako pisanje sporočil v telefon vpliva na vožnjo?
Tuje raziskave kažejo, da je med pisanjem SMS-sporočila ali pregledovanjem družbenih omrežij voznik povprečno 5 sekund osredotočen na telefon, in ne na vožnjo.
- V naselju pri hitrosti 50 km/h v 5 sekundah prevozimo skoraj 70 metrov.
- Na hitri cesti pri 100 km/h v 5 sekundah prevozimo 139 metrov.
- Na avtocesti pri hitrosti 130 km/h v 5 sekundah prevozimo več kot 180 metrov.
Naša superjunakinja kljub vsem svojim supermočem ni bila kos trem izzivom, ki jih je pripravil Andrej Brglez in ki so bili primerljivi z realnimi situacijami v prometu. Mislite, da bi zmogli vi?
Tehnološke rešitve za zmanjševanje tveganja?
Za zmanjševanje tveganja je na voljo mnogo tehnoloških rešitev. To so na primer sistemi za prostoročno telefoniranje, brezžične slušalke, glasovna aktivacija klicanja, a pozor ….
S tehnološkimi rešitvami se res skrajša čas, ko mora voznik hkrati držati volan in rokovati s telefonom, ne zmanjša pa se miselno breme voznika. Reakcijski čas voznika se kljub uporabi omenjenih pripomočkov podaljša, zato odsvetujemo kakršnokoli uporabo telefona!
Se uporabi telefona med vožnjo ne morete upreti?
Morda vam bo pomagala brezplačna aplikacija DRAJV. Ta omogoča spremljanje premikov telefona, hkrati pa z njo analizirate svoje vožnje ter spremljate in izboljšujete svoje vozne navade. Če je še nimate, si jo lahko naložite tukaj.
Zapomnite si vsaj ta napotek
Med vožnjo ne uporabljajte mobilnega telefona. Če ga potrebujete za klic, vnos naslova v navigacijo ali pa vas mika hitro odgovoriti na sporočilo, se ustavite in to storite varno.