Varne ceste Članek

Turneja mobilnosti je pokazala, kje v Sloveniji so najboljši vozniki

Objavljeno: junij 2019
Čas branja: 12 minut

Ko se srečujemo kot pešci, se ne sprašujemo, ali mimoidoči prihajajo iz Maribora ali Postojne. Na cesti pa se vozniki pogosto ocenjujemo po oznakah na registrskih tablicah. Kljub temu da si danes lahko izberemo registrsko oznako kateregakoli kraja, med nami še vedno vladajo stereotipi, povezani z njimi. Kratka anketa je pokazala: ko zagledamo na tablici LJ, pričakujemo voznika, ki bo kljub rdeči zapeljal v križišče, medtem ko pri vozniku s tablico KR pričakujemo, da bo pred križiščem ustavil kljub zeleni. Pri oznaki MB marsikdo pomisli, da se mu bliža avtocestni divjak. V okviru Turneje mobilnosti smo preverjali, koliko se res razlikujejo vozniki iz posameznih mest, svoje mnenje pa lahko prispevate v anketi pod tem člankom.

Fotografija obiskovalca Turneje mobilnosti na preizkušnji na simulatorju varne vožnje DRAJV z učiteljem Sandijem Štepcem.

Turneja mobilnosti, ki je namenjena tudi raziskovanju slovenskih voznih navad, je ponudila nekaj izsledkov o vožnji voznikov iz različnih slovenskih krajev. Analiza temelji na vprašalniku o samooceni, ki ga izpolni vsak voznik. Poleg samoocene se ocenjujejo oziroma merijo hitrost vožnje, varnostna razdalja, reakcijski čas, predvidevanje nevarnih situacij in opazovanje prometa.

Fotografija obiskovalca Turneje mobilnosti na preizkušnji na simulatorju varne vožnje DRAJV z učiteljem Sandijem Štepcem.

Med obiskanimi kraji so bili Celje, Nova Gorica, Kranj, Murska Sobota, Maribor, Novo mesto, Ljubljana, Postojna, Krško in Koper. V letu 2020 bomo preizkuse po različnih krajih v Sloveniji izvajali z akcijo Ponovno na izpitno vožnjo – torej ne s simulatorjem, ampak na pravih cestah, v pravih avtomobilih. Ne zamudite priložnosti, da preverite svoje vozniško znanje z učiteljem vožnje – prijavite se na e-novice!

Vozniki komentirajo posamezne registrske tablice

Kljub temu da danes ni več potrebe, da ima vozilo regijsko oznako enako prebivališču voznika, je naša anketa med 574 vozniki pokazala, da stereotipi še vedno obstajajo – predvsem ko voznike ocenjujemo kot slabe. Tako je na primer vsak tretji odgovoril, da o dobrem vozniku nikoli ne sodi po oznaki na njegovi registrski tablici, medtem ko o slabem vozniku po registrski tablici ne sodi le vsak četrti voznik. Od teh, ki ob pogledu na registrsko tablico pričakujejo slabega voznika, vsak četrti slabo vožnjo pričakuje ob oznaki CE. Povzemamo stereotipe, ki smo jih ujeli v naši ulični anketi.

»V Novi Gorici smo najbolj pozorni na ljubljanske in koprske registracije. Od Ljubljančana nikoli ne pričakujemo, da bo ustavil pešcem, ki bi radi prečkali cesto. Pri Koprčanih pa smo previdni, ker pogosto izsiljujejo prednost.«

Polona iz Nove Gorice

»Če v mestu vidim ljubljansko registracijo, pričakujem, da bo voznik peljal v rdečo ali nasploh vozil prehitro. Nasprotno pa me ne bo presenetilo, če bo na prehitevalnem pasu na avtocesti vozil prepočasi.«

Matic iz Kranja

»Se voziš, vidiš registracijo CE in takoj veš, da bo šel v križišče kot po jajcih. Pozimi pa me najbolj skrbijo oznake PO ali KP. Pričakujem, da nimajo zimskih gum in bodo zato imeli v snegu težave.«

Mirko iz Ljubljane

»Meni se zdi, da je najbolj zanimivo srečati registrsko tablico z oznako PO, SG ali NM. Tako malo jih je, da se kar razveseliš spremembe. Kakšnega posebnega mnenja pa o njih nimam. Pri LJ je drugače, tam veš, da bo najmanj narobe parkiral.«

Rok iz Kopra

»Jaz osebno nimam teh predsodkov, ker sem veliko avtomobilov kupil in so imeli različne tablice. Zato vem, da tablice nič ne pomenijo. Drugače je s tablicami tujih držav. Italijanske, na primer.

Vidim pa pri drugih, da je teh predsodkov še vedno veliko. Predvsem v Ljubljani. Vidijo tablico drugega kraja in takoj imajo predsodke, da je to voznik, ki se ne bo znašel v Ljubljani, čeprav bi bili sami enaki, če bi šli v drug kraj.«

Luka iz Ljubljane, taksist

V Celju vozniki upravičeno najbolj samozavestni

Glede na rezultate vprašalnika na Turneji mobilnosti so bili v zvezi z varnostjo svoje vožnje najbolj samozavestni vozniki iz Celja, saj je tam največ voznikov svojo vožnjo ocenilo z najvišjo vrednostjo. Kar vsak peti voznik je menil, da vozi varno za 10. V povprečju so se ocenili z oceno 7,6 od 10. Hkrati pa bi ravno v Celju z vožnjo na simulatorju največ voznikov, skoraj vsak drugi, opravilo vozniški izpit.

Drugi najbolj uspešni so bili Novomeščani, kjer bi jih izpit uspešno opravilo 40 %, tik za njimi pa Ljubljančani z 39 % uspešnih voznikov. V Novi Gorici, kjer se je največ voznikov ocenilo z najslabšo oceno (1) in je le vsak 20. voznik menil, da zasluži oceno 10, bi izpit opravil le vsak 4. voznik.

Graf s prikazom odstotka voznikov v posameznem mestu, ki bi z vožnjo na simulatorju na Turneji mobilnosti opravili vozniški izpit.
Graf s prikazom odstotka voznikov v posameznem mestu, ki bi z vožnjo na simulatorju na Turneji mobilnosti opravili vozniški izpit.

V kritični situaciji so se najbolj odrezali v Kopru

Voznike je simulator soočil tudi s kritičnimi situacijami. Tako so se na primer približali šolskemu avtobusu, ko so bili vzporedno z njim, pa so pred avtobusom na cesto planili šolarji. Situacijo je brez hujših posledic rešil le tisti voznik, ki je situacijo vnaprej ocenil kot nevarno in ustrezno prilagodil hitrost, pogled usmerjal v težave in ustrezno reagiral.

Pri opazovanju oziroma gledanju v smer, kjer je bilo pričakovati težave, so se najbolje odrezali vozniki iz Postojne – skoraj vsi (93 %) so gledali v smer, kjer je bilo pričakovati težave. Nasprotno pa niti eden od njih ni reagiral v smeri reševanja, ko so se na cesti pojavili otroci. To je zanimivo tudi zato, ker so vozniki iz Postojne svojo vožnjo ocenjevali kot nadpovprečno dobro, a bi s prikazano vožnjo izpit opravil le eden od treh.

Pri spremljanju in ustrezni reakciji so se najbolj izkazali vozniki v Kopru, kjer jih je dobra tretjina gledala, videla in ustrezno reagirala na nevarno situacijo. V Murski Soboti daleč največ voznikov (kar dva od treh) sploh ni gledalo v smeri, v kateri se je kazalo največ ključnih informacij za varno nadaljevanje vožnje.

Graf s prikazom odstotkov voznikov v posameznem mestu, ki so med vožnjo na Turnji mobilnosti opazili in se pravilno odzvali na nevarno situacijo.
Graf s prikazom odstotkov voznikov v posameznem mestu, ki so med vožnjo na Turnji mobilnosti opazili in se pravilno odzvali na nevarno situacijo.

Prej izpostavljeni vozniki v Celju so se tudi v kritični situaciji odrezali dobro. Slaba tretjina (30 %) jih je gledala situacijo in nanjo tudi pravilno reagirala, dobra polovica (54 %) pa je sicer gledala v pravo smer, a ni pravilno reagirala.

Če bi radi zastopali svoje mesto pri preizkusih na pravih cestah in v pravih avtomobilih, boste v 2020 to lahko storili v okviru akcije Ponovno na izpitno vožnjo. Spremljajte naše e-novice ali Vozim se na Facebooku, da boste obveščeni o začetku akcije.

Kaj delamo za varnejše ceste?

Fotoreportaža: Osvežitvene vožnje 2024

Oglejte si fotoutrinke z osvežitvenih voženj 2024. Obiskali smo 6 slovenskih mest in 300 starejšim voznikom omogočili večjo varnost pri vožnji.

Video: Kaj nam sporočajo velikani vožnje?

Starejši vozniki so z leti vožnje pridobili dragocene izkušnje. Prisluhnite njihovim besedam, ki soustvarjajo vozniško kulturo.

Urbana mobilnost – v slogu, vidni in varni

Oglejte si modno kolekcijo odsevnih oblačil in vidnih dodatkov. Kolekcija »Dejmo se videt« kaže, da so ideje z modne piste uporabne tudi v praksi.

Kuža Pazi. Ali pazite tudi vi?

Spoznajte, kako varno vozijo vozniki in kateri ukrepi pomagajo pri izboljšanju varnosti v slovenskih naseljih. Posebno pozornost smo namenili šolarjem.

Video: Atmosferci na intervencijski vožnji

Intervencijska vožnja zahteva izjemno spretnost in zavedanje posebnih okoliščin na cesti. Atmosferci so preverili, v čem je drugačna. Oglejte si video!