Ko voznik gasilec prejme klic, mora na kraj nesreče hitro in varno pripeljati opremo in ekipo, ki bo reševala življenja. Cestnoprometni predpisi mu sicer dajejo prednost, a v resnici je najbolj odvisen od solidarnosti ostalih voznikov. Da bi se za vsaj eno vožnjo lahko postavili v gasilske škornje, smo trem voznikom osebnih avtomobilov omogočili, da so sedli za volan simulatorja intervencijskega vozila.
Na simulatorju Rosenbauer se vsako leto urijo vozniki intervencijskih in reševalnih vozil v okviru Treningov varne vožnje za gasilce in reševalce v AMZS centru varne vožnje Vransko, partner teh delavnic pa je Zavarovalnica Triglav. Nevarnih situacij intervencijske vožnje vozniki gasilci namreč ne morejo uriti na cesti, zato je simulacija edina priložnost za vadbo z inštruktorjem, ki razume njihovo situacijo.
Za en dan v čevljih voznika gasilca
Predstavljamo vam izkušnjo treh voznikov, ki so se že podali na simulator in na Vranskem opravili enak trening kot gasilci. Vsakega sta čakala dva scenarija, dve povsem realni situaciji oziroma vožnji. »Najprej so me klicali zaradi požara, nato sem interveniral še zaradi prometne nesreče,« je povedal eden od udeležencev, Miha Gantar. Dobil je informacijo, kakšna je njegova naloga in kaj ga čaka na cilju intervencije. To gasilcu vozniku pove tudi, kako nujna je vožnja.
»Dejansko sem nekako občutil, kako se počuti nekdo, ki je na intervencijski vožnji. To so povsem običajni ljudje, ki so postavljeni v zelo stresne situacije, vozijo vozilo, ki ga morda niso vajeni, od njih in njihove vožnje pa je lahko odvisno tudi življenje.«
Miha Gantar, voznik osebnega vozila in nagrajenec nagradne igre Rosenbauer
Med nagrajenci je bil tudi Uroš Praznik, ki je občutek vožnje v intervencijskem vozilu že poznal, saj je tudi sam prostovoljni gasilec in poveljnik društva gasilcev PGD Kotlje. »Za šoferja gasilca, ki je na intervencijski vožnji, je zelo pomembno, kako spretno vozi in kako varno vozi. Ne glede na vse ne sme ogrožati svojega življenja, življenja ekipe gasilcev, ki so z njim v vozilu, in seveda tudi drugih soudeležencev v prometu.« Kot nekdo, ki pozna oba vidika, je Praznik posebej pozoren na medsebojno razumevanje. »Obremenitve, pod katero vozi voznik gasilec, se zaveda le zelo majhen odstotek ostalih udeležencev v prometu.«
»Hitrost lahko ogrozi tako voznika gasilca intervencijskega vozila, njegovo ekipo kot tudi ostale udeležence v prometu. Voznik gasilec mora biti izkušen in miren.«
Uroš Praznik, prostovoljni gasilec in nagrajenec nagradne igre Rosenbauer
Trije nasveti, s pomočjo katerih lahko vsak udeleženec v prometu gasilcem pomaga priti na cilj!
Kot je povedal Gantar, je spoznal, da so vozniki gasilci v prometu res v težjem položaju kot ostali udeleženci v prometu in da jim moramo vozniki osebnih vozil pomagati, da bodo hitreje prispeli na cilj. Naša anketa je pokazala, da kar tretjini voznikov izziv predstavlja prepoznavanje luči intervencijskih vozil.
1. Naučite se prepoznati signale vozil s prednostjo!
V anketi na naši spletni strani se je pokazalo, da vsak tretji voznik ne ve, kakšne luči uporabljajo intervencijska vozila. Policija ob tem ugotavlja še, da vozniki pogosto ne poznajo razlike med vozili za spremstvo in vozili s prednostjo in zato ne odreagirajo pravilno. V posameznih primerih vozniki tudi ne upoštevajo znakov, ki jih ta vozila dajejo, ali se celo priključijo in vozijo za njimi.
Zapomnite si: modre luči s sireno ali brez nje pomenijo intervencijsko vozilo, ki ima v prometu prednost. Vozniki naj pot nadaljujejo z nespremenjeno hitrostjo, dokler jih vozilo ne prehiti oziroma se lahko varno umaknejo.
2. Umikajte se varno!
Vsak deseti voznik je v naši anketi odgovoril, da je treba takoj, ko zagledaš intervencijsko vozilo, ustaviti in ga počakati, kar ne drži. Inštruktor vožnje pri AMZS Vransko Danijel Granda poudarja, da je bistveno, da voznik ustavi na varnem mestu. Čeprav se vam približuje intervencijsko vozilo, vozite z enako hitrostjo dalje, dokler ne najdete primernega mesta, kamor se lahko umaknete. Varno mesto na primer nikoli ni ovinek. Ko ste na avtocesti, na prehitevalnem pasu zapeljite do roba ceste. Ni potrebe, da bi zapeljali do sredinske ograje. Vozniki na voznem pasu na avtocesti pa se umaknejo na odstavni pas.
3. Tudi pešec mora odstopiti prednost!
Vse zapisano velja tudi za pešce, ki jih voznik gasilec še toliko težje opazi, saj so manjši in na vozišče lahko pridejo iz slabo preglednih smeri, na primer med parkiranimi vozili. Tu lahko naše bralce pohvalimo – kar 83 % jih je pravilno odgovorilo, da morajo pri srečanju z intervencijskim vozilom slednjemu odstopiti prednost, tako da se umaknejo na rob vozišča in počakajo, da vozilo pelje mimo. Seveda vse to drži tudi za kolesarje.
Gasilec pojasnjuje: prednost nam morate omogočiti
Dušan Mikl, prostovoljni gasilec in voznik gasilskega vozila pri Gasilski zvezi Maribor, opisuje: »Adrenalin naraste vsakič, ko prejmemo nujen klic in ko sedemo v intervencijsko vozilo. V trenutku, ko gasilec šofer vključi sireno, se mora zbrati in zavedati, da je najbolj pomembna varna vožnja in da je taka vožnja tudi tista, ki ga bo najhitreje pripeljala na cilj.«
Kljub dirki za življenja pa voznik gasilec ne sme kršiti cestnoprometnih predpisov. Rdečo na semaforju, na primer, lahko voznik gasilec prevozi le, če mu ostali vozniki odstopijo prednost, pojasnjuje inštruktor vožnje pri AMZS Vransko Danijel Granda. »Zapelje lahko na nasprotni vozni pas, prav tako lahko prekorači dovoljeno hitrost, če oceni, da je takšno ravnanje varno,« še pojasnjuje.
Čeprav ima gasilsko vozilo po zakonu prednost v prometu, vožnjo prilagajajo tudi naravi intervencije. »Kadar dobimo poziv, da je nekdo zaradi prometne nesreče vklenjen v avtomobilu, kadar gre za požar stanovanjske hiše, so odločilne sekunde,« pojasnjuje Mikl.
Še posebej težko je gasilcem ob neugodnih vremenskih razmerah. Kadar je vozišče mokro ali spolzko ali pa so ceste zasnežene, gasilec težje spelje in se nasploh težje prebija skozi promet. V takih situacijah, kot tudi ob prometnih konicah in zamaških, je pravilno in pravočasno umikanje ostalih voznikov izjemnega pomena. Klišejsko, a resnično: tudi pet sekund je za voznika gasilca lahko zelo dolgih.
»Zaradi uporabe mobilnih telefonov, zaradi preglasnega poslušanja avtoradia ali zato, ker šoferji niso osredotočeni na vožnjo, pa se včasih zgodi, da nas ne slišijo in se zato ne umaknejo. Takrat so sekunde za gasilca, ki želi čim hitreje priti na cilj in pomagati, zelo dolge.«
Dušan Mikl, prostovoljni gasilec in voznik gasilskega vozila pri Gasilski zvezi Maribor
Tri dejstva, ki pomagajo razumeti voznika gasilca
1. Gasilsko vozilo se ne more primerjati z osebnim avtomobilom
Za primerjavo: gasilski tovornjak je skoraj za polovico širši od povprečnega osebnega avtomobila in skoraj 4-krat težji. Dimenzije, ki jih voznik še posebej občuti v mestnem prometu in ki vplivajo tudi na to, katero pot bo izbral, saj so nekatere močno zaparkirane ulice, čeprav so bližje, zanj preprosto neprevozne.
2. Voznik gasilec vozi v gasilski opremi
Z dopolnjenim 21. letom starosti lahko oseba opravlja izpit C-kategorije, kar teoretično pomeni, da lahko že naslednji dan sede za volan večjega intervencijskega vozila. Seveda ne gre kar tako, a inštruktor vožnje pri AMZS Vransko Danijel Granda poudarja: »Poleg stresne situacije moramo vedeti tudi, da voznik intervencijskega vozila, ki nima izkušenj, obuje gasilsko opremo, škornje, v katerih morda še nikoli prej ni vozil gasilskega vozila.«
3. Odsotnost sirene ne pomeni, da vožnja ni nujna
Ko je gasilsko vozilo na intervencijski vožnji, se vključijo sirena in modre luči. Lahko pa voznik gasilec sam oceni, kdaj bo sireno vključil in kdaj bo vozil le z modrimi lučmi. Izkušnje gasilcev namreč kažejo, da so ostali udeleženci v prometu pozornejši na intervencijsko vozilo, kadar to vključi sireno le tedaj, ko voznik gasilec oceni, da voznik osebnega vozila nanj ni pozoren.
Delavnica za gasilce: Simulator intervencijskih in reševalnih vozil Rosenbauer
Pri Zavarovalnici Triglav v sodelovanju z AMZS centrom varne vožnje Vransko organiziramo delavnice simulatorja Rosenbauer za gasilske organizacije. S pomočjo simulatorja, ki ga uporabljajo v vseh evropskih državah, in izkušenih ter strokovno usposobljenih inštruktorjev vožnje gasilci izboljšujejo svoje vozniške sposobnosti, pridobivajo izkušnje in se naučijo, kako pravilno odreagirati v usodnem trenutku. Naučijo se, kako hitreje in varneje intervenirati in kako zavarovati svoja življenja, življenja ostalih gasilcev, ki so z njimi v gasilskem vozilu, in življenja drugih udeležencev v prometu. Posnetek simulacije vožnje omogoča natančno analizo, kjer voznik spozna svoje napake in tveganja, nauči se pravilno reagirati na moteče dejavnike in voziti ob uporabi zvočnih signalov.
Letos, po že četrti ponovitvi tečaja varne vožnje s simulatorjem, je inštruktor vožnje pri AMZS Vransko Danijel Granda povedal, da opažajo razlike med poklicnimi gasilci in med gasilci prostovoljci. Slednji nimajo dovolj izkušenj za intervencijsko vožnjo gasilskega vozila, zato jim simulator nudi dodatno izobraževanje, ki je nujno za varno intervencijo.
Da pogosto nimajo dovolj izkušenj z vožnjo težjih vozil, se zavedajo tudi prostovoljci gasilci, zato je tečaj simulatorja za marsikoga neprecenljiv. Mnogi za volan gasilskega vozila sedejo le enkrat mesečno in zelo pomembno je, da znajo vozilo upravljati varno in preudarno – tudi takrat, kadar so vremenske razmere manj primerne, kadar jih ovirajo prometne konice in ko se morajo do kraja nesreče prebiti skozi naselje.
»Testne vožnje s sireno na cestah niso dovoljene, a ravno sirena je tista, ki vozniku intervencijskega vozila povzroči stres in dvig adrenalina. Zato je tečaj na simulatorju Rosenbauer zelo poučen in pomemben.«
Dušan Mikl, Gasilska zveza Maribor