CPP Članek

Za volan le naspani in spočiti

Čas branja: 12 minut

»Samo še en kilometer«, »Saj sem čisto blizu« in »Še malo zdržim, pa sem doma« so stavki, s katerimi se utrujeni vozniki običajno bodrijo in prepričujejo, da lahko kljub znakom zaspanosti in utrujenosti pridejo varno na cilj.

Vozniki velikokrat podcenjujejo, kako utrujeni so, in uporabljajo različna sredstva, da ostanejo budni – od glasne glasbe do mrzlega zraka skozi odprto okno, ščipanja ali pitja poživljajočih pijač … Nobena od teh taktik ni zares učinkovita – vozniki gredo prek svojih zmogljivosti in vztrajajo pri vožnji, kljub temu da jim telo glasno sporoča, da je dovolj.

V tokratnem videu Atmosfercev Ciril opiše svojo izkušnjo z utrujenostjo za volanom. Kaj se je zgodilo in kako je to spremenilo njegovo obnašanje na cesti, si oglejte v videu.

Po besedah psihologinje Julije Pelc, ki izvaja skupinske delavnice v programih varne vožnje v AMZS Centru varne vožnje Vransko, vozniki niso dovolj ozaveščeni o neprespanosti. Ne zavedajo se, da ne morejo preprečiti, da ne bi zaspali, če nadaljujejo vožnjo tudi potem, ko so na robu med budnostjo in spanjem.

Številne znake utrujenosti in zaspanosti lahko vozniki že predhodno prepoznajo, saj se zmanjša njihova sposobnost osredotočenosti, mežikanje je bolj pogosto, vek ne morejo držati odprtih. Motorično so upočasnjeni, takšna je tudi hitrost razmišljanja in predelava podatkov. Vozniki posledično kasneje opazijo pomembne dražljaje ali jih celo spregledajo, podaljšuje se tudi t. i. motorična zanka in voznik reagira kasneje. A kljub temu se voznik ne ustavi, pač pa nadaljuje vožnjo, saj verjame, da bo zmogel, ker še nima drugačne izkušnje ali ne pozna bližnje osebe, ki je že zaspala za volanom. Tako prepričanje pa ima lahko tragične posledice, saj je zaspanost za volanom povzročitelj kar 20 % prometnih nezgod na cestah.

Čemu se je treba izogibati, da preprečite utrujenost za volanom:

  • Vožnji med polnočjo in 6. uro zjutraj.
  • Večurnim vožnjam brez premorov.
  • Vožnji brez sopotnika.
  • Večurnim vožnjam po neprespani noči.
  • Večurnim vožnjam po celodnevnem delovnem dnevu.

Kljub temu da prometne nesreče največkrat povezujemo s hitrostjo, varnostno razdaljo in drugimi vzroki, so zaspanost in napake, povezane z zaspanostjo, zagotovo veliko večji problem sodobnega časa, kot se udeleženci v prometu zavedajo.

Zakaj je spanec tako pomemben za varno vožnjo?

V primerjavi z osebo, ki spi 8 ur na noč:

  • spanje 6 do 7 ur na noč poveča tveganje za prometno nezgodo zaradi zaspanosti za volanom za 1,8-krat,
  • če spite manj kot 5 ur na noč, se tveganje za prometno nezgodo zaradi zaspanosti za volanom poveča za 4,5-krat.

Vozniki, ki ostanejo neprekinjeno budni 17 do 18 ur, delajo napake pri vožnji, ki so primerljive s tistimi, ko je stopnja alkohola v krvi 0,5 g/l.
Vozniki, ki ostanejo neprekinjeno budni 24 ur, delajo napake pri vožnji, ki so primerljive s tistimi, ko je stopnja alkohola v krvi 1,00 g/l.

Aplikacija DRAJV

Z aplikacijo DRAJV lahko spremljate, kako varno res vozite.

Oznake članka: atmosferci, avtomobilisti, cpp

Kaj delamo za varnejše ceste?

Fotoreportaža: Osvežitvene vožnje 2024

Oglejte si fotoutrinke z osvežitvenih voženj 2024. Obiskali smo 6 slovenskih mest in 300 starejšim voznikom omogočili večjo varnost pri vožnji.

Video: Kaj nam sporočajo velikani vožnje?

Starejši vozniki so z leti vožnje pridobili dragocene izkušnje. Prisluhnite njihovim besedam, ki soustvarjajo vozniško kulturo.

Urbana mobilnost – v slogu, vidni in varni

Oglejte si modno kolekcijo odsevnih oblačil in vidnih dodatkov. Kolekcija »Dejmo se videt« kaže, da so ideje z modne piste uporabne tudi v praksi.

Kuža Pazi. Ali pazite tudi vi?

Spoznajte, kako varno vozijo vozniki in kateri ukrepi pomagajo pri izboljšanju varnosti v slovenskih naseljih. Posebno pozornost smo namenili šolarjem.

Video: Atmosferci na intervencijski vožnji

Intervencijska vožnja zahteva izjemno spretnost in zavedanje posebnih okoliščin na cesti. Atmosferci so preverili, v čem je drugačna. Oglejte si video!