Električni skiro je vedno bolj priljubljeno nadomestilo za avto, javni prevoz ali pa kolo. To velja še posebej za mestno okolje in krajše razdalje. Če se odločate za e-skiro, je tu 6 stvari, ki jih morate vedeti, da bo vaša vožnja varna. Veščine in spretnosti za vožnjo pa lahko zdaj preizkusite tudi na simulatorju e-skiroja, ki je na voljo tudi v Sloveniji.
Električni skiroji – prednosti in slabosti
Le najbolj črnogledi ne bodo priznali številnih prednosti vožnje z električnim skirojem. Hitro boste ugotovili, da je priročen, ker ne zasede veliko prostora, vožnja je hitra in ni naporna, ne povzroča zastojev in ne onesnažuje zraka. Ker je vozilo tako lahko, ga lahko nosimo v eni roki, zato ni čudno, da je uporaba e-skirojev v porastu.
Z večjo priljubljenostjo pa skokovito rastejo tudi nesreče in poškodbe. Večino jih povzročijo e-skiroisti sami. V letu 2022 je 65,8 % voznikov e-skirojev samih povzročilo prometno nesrečo, dva voznika e-skiroja sta lani kot samoudeležena v prometnih nesrečah tudi umrla. Agencija za varnost prometa navaja, da resne poškodbe voznikov e-skirojev naraščajo.
Tudi policisti beležijo vse več kršitev voznikov e-skirojev. V letu 2022 so jih zaznali že 727. Najpogostejše kršitve so povezane z nepravilno smerjo vožnje, neuporabo čelade, vožnjo pod vplivom alkohola, neprilagojeno hitrostjo in uporabo mobilnega telefona med vožnjo.
Kako torej uživati v prednostih e-skiroja in se čim bolje izogniti nesrečam?
Kako lahko zmanjšate tveganje za nesrečo pri vožnji z e-skirojem?
1. Čelada – za vse starosti
Čelada je res obvezna le za mlajše od 18 let, je pa precej dobrih razlogov za njeno uporabo za voznike vseh starosti. Tole je najpomembnejši: skoraj dve tretjini voznikov e-skirojev, ki so doživeli prometno nesrečo, ni nosilo čelade. Poškodbe obraza in glave, ki so pogoste posledice padcev z e-skirojem, so brez čelade praviloma težje.
Čelada poveča varnost voznikov e-skirojev. Še večji učinek in rešitev za zaščito pred poškodbami obraza pa so čelade, ki varujejo tudi sprednji del. Ko boste izbirali čelado za otroka, priporočamo, da se ozrete tudi po ponudbi takih čelad, ki zaščitijo obraz.
2. Hitrost – varljiv občutek e-skiroja
Ko gre za hitrost, nam da e-skiro hitro varljiv občutek. Največja dovoljena hitrost električnih skirojev je sicer 25 km/h, a je to že zelo velika hitrost, ki je npr. mestna kolesa ne dosegajo. Če upoštevate, da pri taki hitrosti voznik le stoji na skiroju, ni se mu treba naprezati, zvok pa je komaj slišen, vse to prispeva k nerealnemu občutku za hitrost.
Hitrost vožnje prilagodite znanju, vremenu, terenu in tudi gostoti prometa. Slednje je še posebej pomembno na poteh, ki so namenjene mešanemu prometu, ali na območju za pešce. Vozniki e-skirojev smejo voziti tudi v območju za pešce, vendar jih pri tem ne smejo ogrožati. Hitrost vožnje je treba prilagoditi gibanju pešcev, zato je tam največja dovoljena hitrost 5 km/h.
Za realnejši občutek pa na simulatorju vožnje z e-skirojem preverite posledice trka pri različnih hitrostih.
3. Nestabilnost – nevarnost majhnih koles
E-skiroji so zaradi svojih konstrukcijskih lastnosti manj stabilni. Kolesa so namreč majhna in zato bolj občutljiva na razne neravne površine (razpoke, jaški, dvignjeni deli) ali na ovire na vozni površini (kamenje, pesek). To je ena od lastnosti, ki pri veliki hitrosti pomeni tudi večje tveganje za uporabnike. Težave z nestabilnostjo pridejo še posebej do izraza ob zaviranju, sploh pri veliki hitrosti.
Nošenje čelade in nižja hitrost sta pomembna pri omejevanju nevarnosti, ki jih prinaša slabša stabilnost. Prvi korak k varnosti pa lahko naredite že z izbiro e-skiroja. Priporočamo večja in širša kolesa. Najbolj varne so napihljive pnevmatike, ki imajo vgrajeno vzmetenje spredaj in zadaj. Z večjimi pnevmatikami bo vožnja varnejša in tudi udobnejša. Preverite še več nasvetov za pravo izbiro e-skiroja.
4. Zaviranje – izberite dve zavori
Omenili smo že, da je lahko zaviranje pri uporabi e-skiroja zaradi podlage in nestabilnosti problematično. Če je zaviranje silovito, lahko voznik pade prek krmila. Tudi poškodbe prsnega koša so pogoste v primerih nesreč z e-skirojem, kar je povezano z zaviranjem.
Rešitev za večjo varnost je v zavorah. Obstajajo skiroji z zavorami zadaj ali spredaj, zato priporočamo, da izberete takega s kakovostnimi zavorami. Naslednji korak pa je varna vožnja, ki vključuje tudi prakso. Z izkušnjami namreč pridobite telesno spretnost in se naučite, kako se je treba s telesom odzvati na zaviranje, seveda pa tudi pravočasno stisniti zavore.
5. Opazovanje – brez slušalk in telefona
E-skiroisti se premikajo hitro, zato se hitro menjajo tudi prometne situacije, v katerih se znajdejo. Če pride do nevarnosti, je treba imeti dobre zavore in hiter reakcijski čas, a še vseeno se je težko hitro ustaviti. Tveganje za nesrečo je zato večje.
Na srečo vemo, da lahko tveganje zmanjšate s pozornim opazovanjem. Uporaba slušalk in mobilnih telefonov med vožnjo je nevarna, saj zmanjšuje slušno oz. vidno zaznavanje v cestnem prometu. Če morate opraviti nujen klic, se ustavite.
6. Simulator e-skiroja
Če načrtujete prehod na novo mobilnost in se vam zdi e-skiro pravo vozilo za vaše potrebe, je najbolje, da prej v varnem okolju preizkusite svoje sposobnosti. Obisk simulatorja e-skiroja vam ponuja prav to. Kako pozorno opazujete? Se lahko dovolj hitro ustavite, če je treba? Kaj omogoča sprednja in kaj zadnja zavora? Kako spretni ste z e-skirojem?
Obiščite Triglav Lab, kjer najdete prvi simulator v Sloveniji, v katerem lahko tveganja e-skiroja preizkusite v varnem virtualnem okolju. Če se boste dobro znašli v virtualnem okolju, ne pozabite poskrbeti še za ostale dejavnike in vašo varnost na cesti.
Na dogodku »Križišče mikromobilnosti« smo vse generacije povabili, da se srečamo na enem prostoru na različnih mikromobilnostnih sredstvih. Kaj smo se naučili?
Zapomnite si vsaj ta napotek:
E-skiroji so praktični, a žal še ne najbolj varni. Varnost vožnje z njimi je odvisna od vas. Z upoštevanjem priporočenih ukrepov boste zmanjšali tveganja za nesrečo.