Pešci kljub številnim spremembam v prometu ostajajo najranljivejši člen. Najbolj so ogroženi, kadar prečkajo cesto. Jih je mogoče v teh kritičnih trenutkih bolje zaščititi? S kakšnim vedenjem tudi sami povečujejo tveganje za trk? V iskanju odgovorov na najbolj pereča vprašanja s področja varnosti pešcev smo v Mariboru testirali inovacijo COPS@zebra, ki pešcem pomaga pri varnejšem prečkanju cestišča, v pomoč pa je tudi voznikom.
Največ smrti ob prečkanju
V letu 2019 je v primerjavi z letom poprej umrlo kar 57 % več pešcev, kažejo podatki Agencije za varnost prometa. Še bolj zaskrbljujoče je, da so prav pešci s svojim nepravilnim ravnanjem med pogostejšimi povzročitelji prometnih nesreč s smrtnim izidom. Največkrat je vzrok ta, da cesto prečkajo tam, kjer ni dovoljeno. Nepozornost, ki jo povzroči uporaba sodobnih pripomočkov, je po oceni strokovnjakov brez dvoma med glavnimi vzroki. »Že na primer poslušanje glasbe okrne nabor informacij, ki jih pešec pridobi o prometu, kaj šele vse pogosteje videne aktivnosti, kot so pisanje SMS-a ali igranje igric med hojo,« je povedala Tina Cvahte Ojsteršek s Fakultete za logistiko Univerze v Mariboru, na kateri so bili vključeni v raziskavo o učinkovitosti inovativnega sistema COPS@zebra.
Poročilo agencije za leto 2019 tudi ugotavlja, da se jih je od skupno 11 umrlih pešcev v letu 2019 največ, kar pet, smrtno ponesrečilo med prečkanjem ceste. Od tega je do treh smrti prišlo pri peščevem pravilnem prečkanju ceste. V Podravski regiji, kamor sodi tudi Maribor, se je med letoma 2017 in 2019 za kar 40 % zmanjšalo število smrtnih primerov v cestnem prometu. Na Turneji mobilnosti pa smo za Maribor ugotovili, da so tam po številu nesreč v zlati sredini.
Kljub temu lahko za izboljšanje varnosti na cestah naredimo še veliko. Po podatkih policije so pešci namreč najpogostejše žrtve prometnih nesreč, do katerih pride zaradi neustreznega ravnanja voznikov pri vožnji mimo prehodov za pešce. In zakaj ravno Maribor? »Kot pešcu prijazna občina smo z veseljem sprejeli izziv testiranja sistema, ki nam pomaga razumeti, zakaj se na prehodih dogajajo nesreče in kako jih preprečimo,« odločitev za vključitev v projekt COPS@zebra pojasnjujejo na Mestni občini Maribor.
Sistem namreč pešcem pomaga varneje prečkati cestišče, v pomoč pa je tudi voznikom.
Kako deluje COPS@zebra in kaj je pokazalo testiranje?
COPS@zebra je inovacija, v kateri sta znanje združila poznavalca sistemov za prometno varnost, slovensko podjetje COPSsystems, d.o.o., s katerim smo po vsej državi postavili številne sisteme COPS@rail, in globalno podjetje Continental. V štajerski prestolnici smo inovacijo testno postavili na križišče Ljubljanske ulice s Šilihovo in trgom Miloša Zidanška. Križišče z zebro je frekventno, saj se v bližini nahaja več srednjih šol, zdravstvena fakulteta in tudi veliko stanovanjskih blokov. Testiranje smo zaupali Fakulteti za logistiko Univerze v Mariboru.
Sistem deluje preprosto – pešce opozarja na bližajoča se vozila in na njihovo hitrost. Hkrati pa voznike v vozilih opozarja na prisotnost pešcev, ki že prečkajo cesto ali pa to nameravajo storiti. Sistem smo skupaj s partnerji v projektu testno zagnali marca letos, raziskavo o njegovi učinkovitosti pa opravili 15. junija 2020.
Iz raziskave
Pohvale:
- 70 % pešcev je cesto prečkalo brez motilnih elementov (npr. brskanje po telefonu ali klic).
- Omejitev je na tem odseku 30 km/h in večina voznikov je omejitev upoštevala.
- Velika večina voznikov je pešcem ustavila, da so lahko prečkali cesto.
Tveganje:
- 13 % pešcev je prehod prečkalo z mobitelom v roki.
Je inovacija COPS@zebra učinkovita?
Odgovor na to vprašanje je razkrila anketa, ki so jo raziskovalci opravili med pešci – in odgovor se brez dvoma glasi: da. Večina anketiranih pešcev je namreč nedvoumno izrazila, da se zaradi sistema COPS@zebra počutijo varnejše.
Je inovacija COPS@zebra učinkovita?
- Večina anketirancev – pešcev, se počuti varnejše pri prečkanju prehoda zaradi nameščenega sistema
- Večina pešcev je tudi opazila interaktivni znak na nasprotni strani ceste.
- Starost in izobrazba nimata pomembnega vpliva na zanašanje na sistem in tudi ne na občutek varnosti zaradi njega.
Sistem je uspešno nagovoril tudi voznike
Da je imel sistem COPS@zebra pomemben vpliv na voznike, priča podatek o povprečni hitrosti vozil, ki so se bližala prehodu za pešce. Ta je znašala 28,45 km/h. Slaba novica pa je, da relativno visok odstotek voznikov – kar 23 % – pred prehodom ni upočasnilo.
Najredkeje so pred prehodom upočasnili vozniki avtobusov, ki pa so imeli tudi najnižjo hitrost približevanja prehodu, v povprečju 21 km/h. Kombiji so pešcem prednost pred prehodom odstopili največkrat, so se pa tisti, ki tega niso storili, peljali z daleč najvišjo hitrostjo.
Utrujenost po delovnem dnevu in posledična nezbranost je le eden od razlogov za dejstvo, da je popoldne na prehodih upočasnilo manj voznikov. »Drugi potencialni vplivi so lahko tudi povečan promet vozil in pešcev, smer osvetlitve znaka in posledično manjša vidnost vsebine, pa tudi ostale osebne situacije, ko se na primer staršem mudi po otroka,« je izsledke raziskave komentirala Tina Cvahte-Ojsteršek.
V Mariboru so že uvedli številne ukrepe za varnost pešcev – dvignili so trapezne ploščadi, uredili grbine, stebre prometne signalizacije so oblekli z retroflektivnimi valji, lotili so se kontrastnega barvanja prehodov za pešce in uvajajo območje omejenih hitrosti oziroma cone 30.
Kako pa poleg odgovornega vedenja k varnemu sobivanju pripomorejo inteligentni sistemi? Iz testnega projekta lahko po besedah Tine Cvahte-Ojsteršek nedvomno sklepamo, da COPS@zebra povečuje zavedanje vseh udeleženih o obstoječih potencialno konfliktnih situacijah. »Pešci so to izrazili v raziskavi, vozniki pa so ob približevanju prehodu upočasnili, torej so bili pravočasno opozorjeni na prisotnost pešca,« dodaja strokovnjakinja za logistiko. Ravno zato bi bilo smiselno sisteme COPS@zebra postaviti na črnih točkah, na katerih na podlagi statističnih podatkov najpogosteje prihaja do prometnih nesreč z udeležbo pešcev.
Če takšen sistem, kot je COPS@zebra, prepreči samo eno nesrečo ob prehodu za pešce, smo naredili veliko. Glede na besede strokovnjakinje pa bi s pametnimi sistemi COPS@zebra lahko uspešno zmanjšali število kritičnih situacij na prehodih za pešce in s tem tudi nesreč, povezanih z njimi. Ne glede na vse ukrepe in izobraževanja pa velja, da so pešci v prometu ranljivejši udeleženci, saj nimajo nobene dodatne varovalne opreme in so ob morebitnem trku v večji nevarnosti za hude poškodbe. »Tudi če krivda za prometno nesrečo ni na njihovi strani,« zaključi ga. Cvahte-Ojsteršek.
Zapomnite si vsaj ta napotek
Pešci, skušajte predvideti ravnanje voznikov, ki se približujejo prehodu za pešce.
Ne prečkajte cest zunaj urejenih prehodov za pešce, razen v izjemnih primerih, ki jih opredeljuje Zakon o pravilih cestnega prometa – to je na ulicah, kjer ni prehoda za pešce. Čez prehod za pešce ne hodite z motilnimi dejavniki, denimo tako, da gledate v mobitel, saj dogajanja okoli sebe ne vidite in ne slišite tako, kot bi ga morali.
Vozniki, pred prehodi za pešce upočasnite hitrost vožnje in se prepričajte, ali v bližini ni pešca, ki namerava prečkati cesto.
Pešcem, ki so že stopili na prehod, ste vozniki po zakonu dolžni odstopiti prednost.
Osebna izkaznica programa
- Program: Skupaj za prometno varnost: COPS@zebra
- Partnerji projekta: COPS systems, d. o. o., Zavarovalnica Triglav, Inštitut za civilizacijo in kulturo, Fakulteta za logistiko, Univerza v Mariboru
- Trajanje aktivnosti: od marca 2020