Vozim se logo Vozim se logo Triglav logo Triglav logo Triglav logo
CPP Članek

Meglenke – veste, kdaj uporabiti prednje in kdaj zadnje?

Čas branja: 7 minut

Meglenke so luči, ki jih uporabljamo ob zmanjšani vidljivosti zaradi megle. To je preprosta definicija, ki jo vsi razumemo, a ko sedemo za volan, to znanje ni dovolj. V spodnjih vrsticah boste izvedeli, katere so najbolj pogoste napake pri uporabi meglenk in kaj je o uporabi teh luči pokazala naša spletna anketa.

Simbol za prednje in zadnje meglenke

Prednjih in zadnjih meglenk za razliko od dolgih luči ne vklopite naenkrat, ampak to storite posebej z ločenima korakoma. Razlog je v drugačnem namenu uporabe prednjih in zadnjih meglenk.

Prednje meglenke imamo na vozilu zato, da ponoči v gosti megli bolje vidimo cesto pred seboj. Njihov svetlobni snop je razpršen in širok, osvetljuje pa predvsem cesto tik pred nami in rob ceste. Tako osvetljevanje je učinkovito izključno ponoči in v gosti megli, ko vozimo počasi. Zadnje meglenke pa uporabljamo, da nas vozniki, ki v gosti megli vozijo za nami, lažje vidijo. Njihova značilnost je, da so zelo močne.

To pa še zdaleč ni vse, kar morate vedeti o meglenkah. Pomembne značilnosti razkrije primerjava z običajnimi zasenčenimi ali kratkimi lučmi.

ZASENČENE ali KRATKE LUČI MEGLENKE
Vklop je ročen ali pa samodejen, odvisno od avtomobila. Vedno jih vklopimo sami.
Hkrati se vklopijo prednje in zadnje luči. Prednje in zadnje meglenke vklopimo posebej. Stikali sta ločeni.
Nesimetričen, neenakomeren snop svetlobe. Sveti od 50 do 100 metrov daleč. Razpršen in širok snop svetlobe. Osvetljuje cesto tik pred vozilom in rob ceste.
Obvezna uporaba pri vožnji v predorih podnevi in ponoči. Prav tako obvezna uporaba zasenčenih luči na cestah, ki so razsvetljene z javno razsvetljavo, in kadar se približuje nasproti vozeče vozilo ali skupina ljudi. Uporaba dovoljena le ob slabi vidljivosti, ko je ta manjša od 50 m.
Ne zaslepijo. Močno slepijo, še posebej zadnje meglenke.
Primerjava med zasenčenimi ali kratkimi lučmi in meglenkami
Primerjava med zasenčenimi ali kratkimi lučmi in meglenkami

Pametne rešitve prihodnosti

Tehnologija svetil na vozilih se skozi čas razvija in spreminja. Nekateri avtomobili imajo zato prilagodljive ali pametne luči. Prilagodljiv snop svetlobe osvetljuje cesto glede na hitrost vožnje in okolico. Višina in moč svetlobnega snopa se samodejno prilagodita razmeram na cesti. Ko je treba, se vklopijo luči za mestno vožnjo, za vožnjo po avtocesti, po podeželski cesti ali pa luči za vožnjo v slabem vremenu. Slednje luči lahko nadomeščajo meglenke.

Najpogostejše zmote o meglenkah

Napačno uporabo meglenk boste največkrat zaznali pozimi, ko so dnevi kratki, vreme je pogosto oblačno, megleno, padavine pa tudi niso redke. Vse našteto prispeva k zmanjšani vidljivosti, vendar to še ni dovoljšen razlog za uporabo meglenk. Prednje meglenke lahko vklopite šele, kadar je vidljivost manjša od 50 metrov. Obenem je treba tudi upočasniti vozilo, saj vam sicer meglenke, ki osvetljujejo del ceste tik pred vami, ne bodo pomagale.

Meglenke pomenijo omejitev

Kadar je vidljivost manjša od 50 metrov, je najvišja dovoljena hitrost vožnje omejena na 50 km/h.

Avtomobilske luči so pogosto prepoznavno oblikovane in dajejo vozilu viden oblikovalski pečat. To velja za obliko luči, razne svetlobne pasove na zadku vozila … A to ne sme veljati za meglenke. Nekateri vozniki namreč menijo, da je njihov avto videti boljši in lepši, če imajo prižgane meglenke v vsakem vremenu. Taka praksa je nevarna in ne pove nič dobrega o vozniku, saj kaže na brezbrižnost do ostalih udeležencev, ki jih meglenke slepijo.

Omenimo še morebitne težave s stikali. Zaradi redke uporabe meglenk se dogaja, da občasni vozniki niti ne vedo, kje sta stikali za prednje in zadnje meglenke. Ko kupite nov avto ali pa prvič vozite neki avto, pred vožnjo obvezno preverite delovanje meglenk – prednjih in zadnjih.

Kdaj moramo ugastniti meglenke?

Posebno pozornost voznikov zahtevajo zadnje meglenke. Njihova uporaba je namreč zelo redka. Predstavljajte si, da ste na cesti sami in v gosti megli ustrezno počasi vozite. Ker želite biti v teh razmerah vidni, imate vklopljene zadnje meglenke. Od zadaj se vam na vidni razdalji bliža vozilo. Kako boste ravnali? Pravila za uporabo zadnjih meglenk določajo, da jih je treba izključiti, ko nas drugo vozilo dohiti.

Podobno velja, ko se ustavite pred semaforjem ali v koloni in je za vami še kakšno vozilo. Tudi takrat je treba zadnje meglenke izklopiti, saj je tako močna luč ne samo moteča, ampak tudi nevarna. Za vami vozeči vozniki jo namreč lahko zamenjajo za zavorno luč, kar bi povzročilo sunkovito zaviranje in celo prometno nesrečo.

Nepravilna uporaba meglenk

Policisti vas lahko zaradi neupravičene uporabe meglenk kaznujejo z globo 40 evrov!

Meglenke v praski

V spletni anketi smo slovenskim voznikom zastavili vprašanje o uporabi meglenk. Zanimalo nas je, če medtem ko stojijo v koloni, izklopijo meglenke.

GRAF: Ali izklopite meglenke, ko stojite v koloni?
GRAF: Ali izklopite meglenke, ko stojite v koloni?

Večina (84 %) je odgovorila pravilno. Vseeno pa kar 16 % vprašanih meglenk v koloni ne izklopi, kar ni zanemarljiv odstotek. Iz odgovorov lahko sklepamo, da 16 % ne pozna pravil o uporabi meglenk. Dopuščamo tudi možnost, da se morda sploh ne zavedajo ločenega stikala za upravljanje s prednjimi in zadnjimi meglenkami. Možno je, da zadnjih meglenk sploh nikoli ne prižgejo in jim jih zato tudi ni treba ugašati. Karkoli je že razlog za takšen odstotek napačnih odgovorov, ti dokazujejo, da je izobraževanje o cestnoprometnih predpisih pomembno in potrebno.

Zapomnite si vsaj ta napotek

Poskrbite, da boste dobro vidni tudi v primerih slabe vidljivosti. Po zakonu o pravilih cestnega prometa je uporaba meglenk dovoljena le, kadar je vidljivost manjša od 50 m ali kadar so meglenke del prilagodljivih luči.

Z vklopljenimi meglenkami lahko vozite največ 50 km/h.

In ne pozabite izklopiti zadnjih meglenk, ko je za vami drugo vozilo.

Prijavite se na e-novice

Vsak mesec berite o manj znanih pravilih CPP, osvežujte svoje znanje o cestnem bontonu in ostanite varen voznik!

Kaj delamo za varnejše ceste?

DRAJV – ena aplikacija in kup razlogov za uporabo

Navade, tudi vozniške, so železna srajca. Kako odložiti staro srajco slabih vozniških navad in postati varnejši voznik?

Poskrbite za varno vožnjo in delo s traktorjem

Traktor je vozilo in delovni stroj obenem. Prav zaradi teh različnih vlog so tudi podatki o nesrečah razdeljeni v prometne nesreče in delovne nezgode. Vsak podatek zase ne deluje šokantno, a oba skupaj predstavljata težavo, saj se v Sloveniji vsako leto zgodi okoli 200 nesreč s traktorjem. Z znanjem in s previdnostjo lahko to številko zmanjšamo.

Kako izbrati asistenčne sisteme za svoje vozilo?

Asistenčni sistemi predstavljajo pomemben del naših vozil in marsikatere dojemamo že kot obvezno opremo. Hitro razvijajoča se tehnologija je omogočila velikanske spremembe in poplavo različnih možnosti na tem področju. Ali poznate najpomembnejše asistenčne sisteme, če želite več varnosti?

Vabilo: “Asistenčni sistemi – med varnostjo in udobjem”

Zavorni sistem ABS, navigacija, senzorji za parkiranje, glasovno upravljanje, kamere, dodatni ekrani, asistenčni sistem za stabilizacijo avtomobila in za mrtvi kot, tempomat ter drugi asistenčni sistemi pomagajo vozniku pri vožnji.

4 rešitve za stresne situacije v prometu

Kako najpogosteje reagirate v prometnem zamašku in kako bi morali? Kaj vas bo hitreje premaknilo do cilja – prehitevanje ali čakanje?