CPP Članek

Zasenčene luči – jih znamo uporabljati?

Čas branja: 5 minut

V septembru smo s spletno anketo preverjali znanje o pravilni uporabi avtomobilskih luči. Rezultati so pokazali, da obstajajo nejasnosti glede uporabe zasenčenih luči, dolgih luči in meglenk. Da ne bomo tavali v temi, si poglejmo, kakšno je naše znanje in kako ga lahko izboljšamo.

Prvega v nizu člankov o avtomobilskih lučeh namenjamo zasenčenim lučem, saj smo pri tej vrsti luči zaznali največ nejasnosti.

Ta članek je del serije člankov o avtomobilskih lučeh, kjer so predstavljeni rezultati ankete, z razlago cestnoprometnih pravil glede uporabe luči pa lahko zapolnite vrzeli v znanju.
Priporočamo branje celotne serije:

Dnevne ali zasenčene luči?

Za začetek povejmo, da ločimo med dnevnimi in zasenčenimi (ali kratkimi) lučmi. Ker je uporaba dnevnih ali zasenčenih luči v Sloveniji obvezna in ker jih pogosto dojemamo kot samoumevne, se na prvi pogled zdi, da med njimi ni razlik.

Poznate razlike med dnevnimi in zasenčenimi lučmi?

Dnevne luči Zasenčene ali kratke luči
Svetijo manj močno. Svetijo bolj močno.
Svetlobni snop je ožji kot pri zasenčenih lučeh. Svetlobni snop je širši kot pri dnevnih lučeh.
Dolžina svetlobnega snopa ni določena. Svetlobni snop sveti od 50 do 100 metrov daleč.
Snop je simetričen. Snop je asimetričen.
Vklopijo se samodejno ob zagonu motorja. Vklopimo jih ročno, sodobnejši modeli avtomobilov pa imajo možnost samodejnega vklopa.
Svetijo le spredaj. Svetijo spredaj in zadaj.
Porabijo manj energije. Porabijo več energije.
Del obvezne opreme avtomobilov v EU od leta 2011.

 

Dnevne luči prispevajo k večji varnosti, saj omogočajo boljšo vidnost avtomobila. V Sloveniji Zakon o pravilih cestnega prometa tudi predpisuje obvezno uporabo dnevnih ali zasenčenih luči podnevi, ko je siceršnja vidljivost dobra. Zakon omenja obe vrsti luči, saj starejši avtomobili še nimajo vgrajenih posebnih dnevnih luči. Ti uporabljajo le zasenčene luči. V Sloveniji znaša globa za neupoštevanje pravila o obvezni uporabi dnevnih ali zasenčenih luči 40 evrov.

Omenimo še, da uporaba dnevnih ali zasenčenih luči ni obvezna v vseh državah EU, a prižgane luči nedvomno bolje opozorijo na vozilo.

Ko vidljivost na cesti ni idealna …

V primeru lepega vremena in dobre vidljivosti je voznikom prepuščena izbira med dnevnimi in zasenčenimi lučmi. A prva težava nastopi v primeru slabše vidljivosti. Odgovornost voznika je, da poskrbi za dobro vidnost svojega vozila. Dnevne luči v takih primerih ne zadostujejo. Značilnost dnevnih luči je, da zadaj ne svetijo, kar pomeni, da bo vozilo z zadnje strani slabše vidno. Če avto nima samodejnega vklopa zasenčenih luči, mora torej voznik zasenčene luči vklopiti sam.

Obenem pa imajo zasenčene luči tudi veliko prednost na sprednjem delu vozila. Svetlobni snop je asimetričen, kar pomeni, da desna luč sveti bistveno dlje od leve. Tak svetlobni snop omogoča boljšo vidljivost dogajanja na pločniku ali kolesarski stezi, hkrati pa nasproti vozečih vozil svetlobni snop ne bo zaslepil.

Kako dobro pa slovenski vozniki poznajo lastnosti in uporabo zasenčenih luči? Poglejmo si rezultate ankete. Zanimalo nas je, če vozniki vedo, kako dolg mora biti svetlobni snop, in ponudili smo jim tri odgovore.

Rezultat ankete: Kako daleč mora seči svetlobni snop pri zasenčenih lučeh?
Rezultat ankete: Kako daleč mora seči svetlobni snop pri zasenčenih lučeh?

Na zastavljeno vprašanje je odgovorilo 728 oseb in večina je odgovorila narobe. Svetlobni snop pri zasenčenih lučeh je dolg 50 do 100 metrov, kar je vedela le dobra tretjina (35 %) anketiranih.

Sklepamo, da je 64 % anketirancev zamenjalo dnevne in zasenčene luči ter zato krajši svetlobni snop pripisalo zasenčenim lučem. Razliko med dnevnimi in zasenčenimi lučmi dobro ponazori tudi slika.

Razlika med dnevnimi in zasenčenimi lučmi
Razlika med dnevnimi in zasenčenimi lučmi

Ko zapeljemo v predor …

Kljub temu da imajo zasenčene luči številne dobre lastnosti, pa obstajajo tudi zanke. ‏Veliko sodobnejših avtomobilov je opremljenih s sistemom samodejnega prižiganja zasenčenih luči. Svetlobni senzor namreč sam zazna, kdaj je dnevna svetloba prešibka, in takrat vklopi zasenčene luči. To se lahko zgodi v slabem vremenu ali pa ko zapeljemo v predor ali kakršenkoli temen prostor. Težava, ki so jo zaznali strokovnjaki, je, da je ta senzor pogosto premalo občutljiv in da se odziva prepočasi. Preden bo senzor zaznal temo v predoru na avtocesti in sprožil vklop zasenčenih luči, bo vozilo že globoko v predoru.

Kaj lahko stori voznik, ki želi biti najbolje viden v vseh situacijah? Vsak voznik lahko uporablja zasenčene luči. Stikalo za vklop imajo namreč tudi vozila s samodejnim vklapljanjem zasenčenih luči. Najbolje je, da jih voznik vklopi takoj, ko sede v vozilo. Manj vidna vozila, ki nimajo vklopljenih zasenčenih luči ali pa se jim te vklopijo samodejno, pa nas ne bodo presenetila, če bomo pred predorom zmanjšali hitrost in ohranjali varnostno razdaljo.

Ko pade noč …

V anketi smo slovenske voznike povprašali tudi, katere luči uporabljajo za vožnjo ponoči. Takrat je namreč vidljivost najslabša in mora voznik poskrbeti tako za svojo vidnost kot tudi za vidljivost.

Rezultat ankete: Katere luči uporabljate za vožnjo ponoči?
Rezultat ankete: Katere luči uporabljate za vožnjo ponoči?

Večina (82 %) je odgovorila pravilno, kar pomeni, da ponoči pravilno kombinirajo zasenčene in dolge luči. 18 odstotkov vprašanih dolgih luči ne uporablja in svojo vožnjo prilagodi osvetlitvi. Zaradi tega so iz daljave slabše vidni, je pa pravilno, da vožnjo v tem primeru prilagodijo dolžini osvetljenega dela cesta.

Kaj lahko naredi vsak voznik?

Preverite, katere luči imate na svojem vozilu in kako delujejo. Imate dnevne luči ali le zasenčene? Katere uporabljate?

To najlažje storite, če parkirate pred zid in preizkusite različne osvetlitve. Sprehodite se okoli vozila in preverite, če in katere luči vam svetijo zadaj. Če niste prepričani, preverite tudi, kaj piše v navodilih za uporabo vašega vozila. Če želite izboljšati vidnost svojega vozila med vožnjo, smo za vas pripravili tabelo z nekaj preprostimi nasveti.

Luči vašega vozila Kaj storimo?
Imate le zasenčene luči, dnevnih ni. Ko se usedete v vozilo, prižgite luči.
Imate dnevne luči, zasenčene vklopite po potrebi. Potrebno je zavedanje, da zasenčene luči potrebujete v predoru, v temnih predelih in ob zmanjšani vidljivosti. Najlažje in najbolj gotovo je, da za vožnjo vklopite zasenčene luči.
Imate dnevne luči, zasenčene se vklapljajo samodejno. Za vašo vidnost skrbi avtomatika. Pri vklopu zasenčenih luči prihaja do nekajsekundnega zamika. Če želite biti vidni v vsaki situaciji, predhodno ročno vklopite zasenčene luči.

Zapomnite si vsaj ta napotek

Poskrbite, da boste dobro vidni tudi v primerih slabe vidljivosti. Dnevne luči pogosto ne zadostujejo.

Če vozilo nima samodejnega vklopa zasenčenih luči, jih morate sami vklopiti.

Kaj delamo za varnejše ceste?

Kuža Pazi. Ali pazite tudi vi?

Spoznajte, kako varno vozijo vozniki in kateri ukrepi pomagajo pri izboljšanju varnosti v slovenskih naseljih. Posebno pozornost smo namenili šolarjem.

Video: Atmosferci na intervencijski vožnji

Intervencijska vožnja zahteva izjemno spretnost in zavedanje posebnih okoliščin na cesti. Atmosferci so preverili, v čem je drugačna. Oglejte si video!

Asistenčni sistemi za starejše voznike

Starejši vozniki so spoznavali, preizkusili in se navdušili nad najpriporočljivejšimi asistenčno-varnostnimi sistemi ter avtomatskim menjalnikom.

Zavarovalnica Triglav predstavlja: Velikani vožnje

Zakaj so starejši vozniki velikani vožnje in zakaj jih spoštujemo? Kako doživljajo promet nekoč in danes? In kako pri tem pomagajo naše Osvežitvene vožnje?

Starejši vozniki, preizkusite asistenčne sisteme

V sredo, 12. junija, vas vabimo na brezplačno delavnico v AMZS Center varne vožnje na Vranskem. Spoznali in preizkusili boste asistenčno-varnostne sisteme, ki so v pomoč starejšim voznikom pri varni in udobni vožnji.