Dela na cestah in zastoji ob povečanem prometu ali zaradi prometnih nesreč – vse to se dnevno dogaja na cestah. Vozniki zagotovo poznate prizore zoženih vozišč in kolon vozil, ki se stekajo z dveh pasov na enega. Kaj je rešitev za to situacijo, ki vedno znova povzroča slabo voljo med vozniki?
Za pošteno in praktično rešitev s čim manj slabe volje naj bi poskrbel sistem zadrge. Mag. Jure Kostanjšek, generalni sekretar Avto-moto zveze, in Manuel Pungertnik, vodja šole vožnje AMZS ter učitelj varne vožnje, dodajata, da je tudi dokazano edini, ki v primerih združevanja dveh prometnih pasov v enega omogoča enakomerno in s tem najhitrejše ter najbolj varno odvijanje prometa. Če bi se ga držali vsi, bi promet potekal bolj tekoče in bi se lahko izognili zastojem.
Pomembno je vedeti, da sistem zadrge ni le stvar cestnega bontona, ampak ima svoje mesto tudi v Zakonu o pravilih cestnega prometa.
Kaj pravi zakon o sistemu zadrge?
38. člen Zakona o pravilih cestnega prometa (ZPrCP) sistem zadrge definira tako:
Če je na smernem vozišču z dvema ali več označenimi prometnimi pasovi na enem od prometnih pasov onemogočen promet vozil zaradi ovire ali se pas konča, so vozniki, ki vozijo po sosednjem prometnem pasu, dolžni omogočiti vključevanje na ta prometni pas. To naredijo tako, da
- vozijo s primerno hitrostjo in
- na takšni razdalji do vozila pred seboj, da se lahko izmenoma vključi v promet še po eno vozilo.
Kaj je bistveno, a velikokrat spregledano pri sistemu zadrge?
Četudi se zdi enostavno, problem predstavljajo prav tiste »malenkosti«, ki jih vozniki najpogosteje zanemarijo. Da ne boste med njimi, upoštevajte 2 pomembni pravili.
1. Upoštevajte izmenično vključevanje
Vključujoča se vozila so odgovorna, da spremljajo dogajanje na drugem pasu in se primerno vključujejo. To pomeni, da ne »izkoristite priložnosti« in se ne poženete za vozilom, ki se je pred vami pravkar priključilo. S takim vedenjem boste sicer prehiteli eno vozilo, povzročili pa nepotrebno slabo voljo in prometni zamašek.
Vozniki na nadaljujočem se voznem pasu morajo s prilagojeno hitrostjo in razdaljo vožnje omogočiti vključevanje voznikom z ukinjajočega se pasu na točki stičišča. Sebično razmišljanje se v prometu ne bo izšlo, zato upoštevajte pravilo: najprej ti, potem jaz.
Oglejte si video prikaz delovanja sistema zadrge, ki so ga pripravili Atmosferci.
2. Vključite se šele na koncu prometnega pasu, ki se ukinja
Z gnečo je povezan še en pojav, ki ste ga gotovo že opazili. Avtomobili se pogosto ustavijo ob napovedi zožitve in čakajo, da jim bodo vozila na sosednjem pasu omogočila vključitev že na tej točki. Za njimi se naredi kolona, saj vozniki na drugem prometnem pasu tam še ne ustvarjajo zadrge.
Ni potrebe, da se na prometni pas vključujemo ali vrivamo že daleč pred stično točko obeh pasov, opozarjata strokovnjaka z AMZS. Če vozimo po prometnem pasu, ki se zapira, pot nadaljujemo do konca pasu, do stične točke, kjer se po sistemu zadrge vključimo na drugi pas.
Če se vsak voznik po lastni volji odloča, kje se bo vključeval na drugi pas, se sistem zadrge ne more razviti. Lahko bi rekli, da se zadrga pokvari.
»Še vedno je preveč egoistov na cestah,«
je povedal eden od sodelujočih v anketi na portalu Vse bo v redu. Preberite, kaj so povedali še drugi vozniki o delovanju sistema zadrge na slovenskih cestah in kako so ocenili svoje ravnanje v takih situacijah.
Zadrga lahko do hitrejšega pretoka prometa pomaga marsikje
O sistemu zadrge, ki ga predvideva zakon, govorimo, ko se združujeta dva enakovredna prometna pasova. Kaj pa, kadar je eden od njiju prednostni?
Kadar je eden od vzporednih prometnih pasov prednostni, zakon ne zapoveduje sistema zadrge. Takrat postane sistem zadrge del vozniškega bontona. Smiselno je, da vozniki upoštevajo pravilo zadrge tudi v primeru združevanja prednostne in neprednostne ceste, če je to varno.
Poleg v zakonu predvidenih možnosti pri AMZS vidijo možnost uporabe sistema zadrge v mnogih drugih prometnih situacijah:
- območja prepletanja na avtocestah (npr. ljubljanska severna obvoznica v prometnih konicah),
- območja priključkov (npr. priključek vzhodne ljubljanske obvoznice na južno obvoznico ali Maribor, priključek Hoče),
- območja križišč (npr. na relaciji Ljubljana–Domžale pred Trzinom oziroma Dunajsko cesto),
- delovišča (vsa delovišča na avtocestah ali hitrih cestah, kjer se prometna pasova združita – enako velja za vse štiripasovne ceste, kjer se delo opravlja na enem od prometnih pasov),
- združevanje dveh prometnih pasov pri dvopasovnem izvozu iz krožnega križišča v en prometni pas (vsa krožišča na Štajerski cesti iz smeri Tomačevega proti Žalam in v nasprotni smeri).
Ne bodite eden izmed tipičnih kršiteljev sistema zadrge
Po mnenju policije je pomanjkanje solidarnosti pri nekaterih udeležencih v prometu tisto, kar pripelje do neučinkovitosti sistema zadrge. S tem ne povzročajo le zastojev, ampak vplivajo tudi na varno odvijanje prometa.
Gotovo ste vsi srečali te tipične primere neupoštevanja sistema zadrge:
1. Slepec
Voznik, ki vozi tik za vozilom pred sabo, da se druga vozila ne bi mogla vključiti pred njim. Tak voznik ruši sistem zadrge in s tem preprečuje tekoče vključevanje.
2. Nepotrpežljivec
Voznik, ki pripelje do območja združevanja in začne riniti na sosednji pas ne glede na to, ali je med vozili prostor ali ne oziroma ali je po sistemu zadrge na vrsti ali ne. Tak voznik ruši sistem zadrge ter ogroža svojo varnost in varnost ostalih voznikov.
3. Samooklicani reditelj
Voznik, ki delno zapelje na vključujoči se pas in tam vozi vzporedno s svojim mestom v koloni na voznem pasu. Tako ostalim vozilom na vključujočem se pasu preprečuje, da bi ga »prehitela« in zapeljala do stične točke, kjer bi se lahko pravilno vključila po sistemu zadrge. Tak voznik povzroča prekinitev zadrge, s tem pa tudi podaljšanje kolone pred stično točko.
4. Radodarnež
Voznik, ki radodarno spušča predse po več avtomobilov hkrati. S tem povzroča ustavljanje prometa na glavnem voznem pasu in začne ustvarjati kolono.
Zapomnite si vsaj ta napotek
Sistem zadrge ni zapleteno pravilo. Izjemno pomembno pa je, da ga upoštevajo vsi vozniki. Vozniki na nadaljujočem se voznem pasu morajo s prilagojeno hitrostjo in razdaljo vožnje omogočiti vključevanje voznikom z ukinjajočega se pasu na točki stičišča. Tako bo zadrga delovala in bo promet tekoč.