V Sloveniji je 400.000 voznic in voznikov, ki so starejši od 60 let. Z našo akcijo Osvežitvene vožnje za starejše pomagamo razreševati njihove prometne dileme in obnavljamo znanje, ampak v zadnjih letih so velik napredek naredili tudi avtomobili. Škoda bi bilo, da ne bi izkoristili tehnoloških prednosti, ki so na voljo. To še posebej velja za tiste pridobitve, ki starejšim pomagajo pri vožnji. Take asistenčne sisteme so preizkušali udeleženci brezplačne delavnice »Starejši vozniki testirajo asistenčne sisteme« na Vranskem.
Za začetek razjasnimo, da ne gre za posebne prilagoditve avtomobila, ampak so to običajni asistenčno-varnostni sistemi, ki so se v praksi izkazali za koristen pripomoček, ko s starostjo začnejo pešati kognitivne in fizične sposobnosti (refleksi, vid, sluh …). Četudi so ti sistemi pogosto vgrajeni v avtomobil, pa jih marsikdo ne uporablja – pogosto zato, ker ne pozna dovolj dobro njihovega delovanja ter prednosti, ki jih ti sistemi prinašajo. Prav zato smo v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem pripravili brezplačno delavnico za starejše voznike.
Asistenčni sistemi povečujejo predvsem varnost in vplivajo na udobje
Udeleženci delavnice so na štirih postajah preizkušali najpomembnejše asistenčne sisteme, ki jih priporočamo vsem starejšim voznikom:
1. Avtomatski menjalnik
Kljub temu da se samodejnega menjalnika marsikdo boji, danes vemo, da lahko tak menjalnik omogoča manj stresno vožnjo, saj je potrebnih manj opravil kot pri vozilih s klasičnim menjalnikom. Tudi starejši, ki so ga na delavnici prvič preizkusili, so prepoznali njegovo prednost in ga ob menjavi avtomobila toplo priporočajo. Za dodatne informacije pa preverite 5 razlogov za avtomatski menjalnik.
2. Aktivni tempomat
Aktivni tempomat je sistem za samodejno uravnavanje varnostne razdalje in vzdrževanje nastavljene hitrosti. Namenjen je predvsem uporabi na avtocestah in magistralnih cestah, z njim pa je vožnja varnejša in udobnejša. Kako deluje aktivni tempomat, si preberite na portalu Vse bo v redu.
3. Sistem za samodejno zaviranje v sili
Že ime pove, da ta varnostno-asistenčni sistem nudi pomoč, ko je treba v sili pravočasno ustaviti vozilo. Sistem namreč neprestano spremlja dogajanje pred vozilom in zavira, če se voznik sam ne odzove na nevarnost. Treba je poudariti, da gre za pomoč, ki ni 100 %, vendar lahko prepreči nesrečo, če smo sami spregledali nevarno situacijo.
4. Sistem za nadzor mrtvega kota in za nadzor prečnega prometa
Ta dva sistema delujeta podobno, ker uporabljata senzorje, ki zaznajo to, kar vi morda spregledate ali zaradi ergonomije vozila težje zaznate. Pomagata predvsem pri varni menjavi voznega pasu in pri vzvratni vožnji, saj ta dva manevra zahtevata obračanje glave in nadzor mrtvega kota.
Nadležno piskanje varnostno-asistenčnega sistema sprva marsikoga zmoti ali celo prestraši. Morda ga opozorilni zvoki, ki jih ni vajen, motijo do te mere, da asistenčni sistem raje kar izklopi, kot da bi bil med vožnjo soočen s stresom in ugibanjem, na kaj ga avto opozarja.
Sistem zapiska le takrat, ko voznik izvaja manever, ki je nevaren. V nasprotnem primeru sistem diskretno s svetilko opozarja voznika na morebitno nevarnost. Pomembno je, da veste, kako sistem deluje in da ga pred vožnjo dobro preizkusite. Tudi tega dodatnega sistema se boste hitro navadili. Takrat vam bo pomagal in vas razbremenil do te mere, da boste lahko večjo pozornost namenili opazovanju ali drugim kritičnim situacijam.
V videu si oglejte, kako je bilo na delavnici, kaj so povedali udeleženci in kaj učitelji vožnje.
Če kupujete nov avtomobil in izbirate novo prevozno sredstvo, ste zdaj dobili že veliko namigov. V pomoč pa vam je lahko tudi video Kako izbrati avto za starejše voznike?
Zapomnite si vsaj ta napotek
Do 40 % prometnih nesreč bi lahko preprečili, če bi bili vsi avtomobili opremljeni z asistenčno-varnostnimi sistemi. Vožnja s pomočjo varnostno-asistenčnih sistemov pa predvsem starejšim voznikom pomaga pri varnejši vožnji, podaljšuje pa tudi čas, ko so starejši še lahko v prometu samostojni in avtonomni.