Kuža Pazi že vrsto let pomaga, da bi se uresničile želje vsakega starša – da bi bil njegov otrok na poti v šolo in na popoldanske aktivnosti varen. A odgovornost ni le na otrocih. Pomembno vlogo pri zagotavljanju večje varnosti šolarčkov imamo vozniki. Preverili smo, kako varno vozijo vozniki po slovenskih naseljih in prisluhnili predlogom učencev za izboljšanje varnosti v njihovi skupnosti.
Kuža Pazi skrbi za šolarčke …
Kuža Pazi varuje, Kuža Pazi svetuje je slogan, s katerim je simpatična maskota številne generacije otrok pospremila na samostojno pot v prometu. Deli jim rumene rutice, poučne in zabavne pobarvanke, Zavarovalnica Triglav pa je za dodatno varnost v sklopu preventivne akcije v bližini šol na okoli 200 lokacijah po državi ob prehodih za pešce namestila tudi talne nalepke s preventivnim sporočilom, ki opozarjajo otroke na varno prečkanje ceste.
Ampak to je le del prometne varnosti. Začetek šolskega leta je izziv tudi za voznike, ki morate biti zaradi gostejšega prometa še toliko bolj previdni. To še posebej velja v okolici šol, kjer imajo ključni pomen prometni znaki in prilagojena hitrost.
… vozniki pa poskrbite, da ne boste prehitri.
Ste že kdaj ob cesti opazili prikazovalnike hitrosti z napisom »Vi vozite«? Gre za prikazovalnike, ki voznike opozarjajo na prekoračitev dovoljene hitrosti. Od leta 2015 je Zavarovalnica Triglav financirala več kot 120 prikazovalnikov »Vi vozite«. Poleg tega, da opozarjajo voznike, pa prikazovalniki tudi shranjujejo podatke. Ti so seveda anonimni in merijo zgolj hitrosti vožnje na določenem območju. S tem dajejo zanimive in dragocene podatke, ki lahko pomagajo pri načrtovanju varne prometne infrastrukture.
19 prikazovalnikov, ki so postavljeni v bližini šol, kjer je največja dovoljena hitrost 30 ali 40 km/h, je pokazalo, da kar 47 % voznikov v teh območjih vozi prehitro. Največ prekoračitev hitrosti je v območjih z omejitvijo 30 km/h.
Kje so vozniki prehitri?
19 prikazovalnikov v bližini šol je zabeležilo skupno 170.982 voženj, delež prekoračitev pa ni enak v vseh regijah.
Pozitivne učinke prikazovalnikov »Vi vozite« smo predstavljali že leta 2020. Takrat smo z merjenjem pred postavitvijo in po njej ugotovili, da se je delež prehitrih voznikov na lokacijah, kjer stojijo prikazovalniki, v povprečju znižal za 5 do 7 %.
Več o tem preberite v članku: Ali upočasnite vozilo, ko vidite opozorilno tablo?
Kako varne so šolske poti v vaši okolici?
Spletna aplikacija DRAJV zemljevid vsebuje bogato zbirko podatkov, s katero lahko tudi vi preverite varnost bližnjih poti. Mi smo analizirali dogodke na Škofjeloški cesti v krajevni skupnosti Preska v Medvodah. S pomočjo podatkov, ki so se s pomočjo aplikacije DRAJV zbirali več kot 2 leti, smo prepoznali potencialno nevarna območja za ranljivejše udeležence v prometu.
Zaznali smo 2 problematični območji:
- Na odseku Škofjeloške ceste in območja omejitve hitrosti na 30 km/h je bilo med letoma 2021 in 2023 zabeleženih več kot 7000 prekoračitev hitrosti. Gre za lokacijo avtobusnih postajališč, bližine šole in blokovskih naselij, zaradi česar gre verjetno za območje s povečano mobilnostjo avtomobilov, pešcev in kolesarjev. V neposredni bližini sta se v letu 2022 zgodili tudi dve prometni nesreči, kjer je bil udeležen tudi kolesar.
- Na odseku Škofjeloške ceste med ovinkom brez semaforizacije in železniškim prehodom pa smo zaznali izstopajoče število prekomernih pospeševanj in zaviranj: skoraj 800 prekomernih pospeševanj in okoli 500 prekomernih zaviranj. Zaznana dinamika vedenja voznikov lahko predstavlja potencialno nevarno prometno situacijo.
Obenem nas je razveselila ugotovitev, da prihaja do precej manjšega števila prekoračitev dovoljene hitrosti na odsekih, kjer so vzpostavljeni ukrepi za umirjanje prometa. Kot učinkovita ukrepa sta se izkazala ležeči policaj in prikazovalnik hitrosti »Vi vozite«.
Na podoben način lahko tudi vi na DRAJV zemljevidu preverite svoje poti in morda boste našli nevarne odseke, kjer morate biti še posebej pozorni ali na pazljivost opozoriti svoje otroke, vnuke, znance ali pa občino.
DRAJV zemljevid smo predstavili na dogodku, ki ga imenujemo Anatomija vožnje. Pokazali smo, kako ponuja povsem nov vpogled v način vožnje slovenskih voznikov. Več o tem preberite v članku: Z DRAJV podatki do varnejših poti.
Besedo imajo učenci
Učenci desetih različnih razredov so pod mentorstvom zavoda Vozim in z DRAJV zemljevidom analizirali prometne situacije v Preski. Pripravili so predloge in jih predstavili županu.
Morebitni bodoči projektanti so predlagali rešitve, kot so npr. namestitev radarja v prometnem znaku, več urejenih kolesarskih poti, ki so ločene od ceste, nižjo omejitev hitrosti v bližini stanovanjskih blokov, uvedbo tresočih črt na cesti, varnejše prehode za pešce, pri knjižnici so predlagali prenovo mostu, pri trgovini pa novo krožišče.
Spremljali smo odličen primer vzgoje bodočih aktivnih državljanov in učenja uporabe podatkov v praksi.
Zapomnite si vsaj ta napotek
Podatki DRAJV zemljevida kažejo, da največkrat kršimo omejitev hitrosti v območjih omejitve hitrosti 30 km/h. Zakaj je to problem? Če se zgodi trk v pešca pri hitrosti 30 km/h, ima 90 % možnosti, da preživi. Če pa se zgodi trk pri hitrosti 50 km/h, je verjetnost že manj kot 50 %.