Vozim se logo Vozim se logo Triglav logo Triglav logo Triglav logo
Bonton Članek

3 zaskrbljujoči trendi glede prometne varnosti v Sloveniji

Čas branja: 6 minut

Kaj nam analize podatkov povejo o trendih naših voznih navad in varnosti na cesti? Kje smo napredovali in kje nazadovali? Prerešetali smo rezultate o stanju prometne varnosti v preteklem letu, ki jih vsako leto objavi Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa, in ugotovili tri presenetljive in zaskrbljujoče trende.

Leto 2020 je bilo posebno leto tudi z vidika vožnje in prometne varnosti, zato moramo vse podatke gledati skozi prizmo ukrepov proti širjenju epidemije, ki so močno vplivali na promet. Res je bilo za petino manj mrtvih in poškodovanih v prometu, prav tako je bilo za petino manj prometnih nesreč, a obenem je bilo tudi bistveno manj prometa. Nižje številke nesreč nam torej ne sporočajo, da je bila vožnja bolj varna, saj moramo upoštevati tudi zmanjšano število prevoženih kilometrov v lanskem letu. Kljub tem dejstvom pa smo opazili, da izstopa nekaj podatkov.

Skoraj desetina pijanih

Statistika glede uporabe alkohola se je v letu 2020 v vseh pogledih poslabšala. Odstotek prometnih nesreč, pri katerih je bil povzročitelj pod vplivom alkohola, je glede na prejšnji dve leti zrasel. Poglejmo podrobnosti.

Delež prometnih nesreč, pri katerih je bil povzročitelj pod vplivom alkohola

Leto Število vseh prometnih nesreč Število prometnih nesreč – povzročitelj pod vplivom alkohola Delež prometnih nesreč – povzročitelj pod vplivom alkohola
2018 18.248 1.491 8,17 %
2019 8.861 1.554 8,24 %
2020 14.971 1.364 9,11 %

Morda razmišljate, da 1-odstotna rast ni veliko, a še bolj zaskrbljujoč je podatek o posledicah prometnih nesreč, katerih povzročitelji so bili pod vplivom alkohola. Najbolj težavne so prometne nesreče s smrtnim izidom. Teh je bilo skupno 80.

»Delež alkoholiziranih povzročiteljev smrtnih prometnih nesreč v letu 2020 znaša 37 %, kar je 6 % več kot v letu 2019,« poroča Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa.

Delež alkoholiziranih povzročiteljev nesreč s smrtnim izidom
Delež alkoholiziranih povzročiteljev nesreč s smrtnim izidom

In kaj vemo o povzročiteljih?

Alkoholizirani povzročitelji prometnih nesreč se pojavljajo v prav vseh starostnih skupinah, a nekatere starostne skupine izstopajo. Največ prometnih nesreč so povzročili alkoholizirani udeleženci, ki so bili stari od 25 do 44 let. Pri smrtnih izidih pa je malce drugače. Največ prometnih nesreč s smrtnim izidom so povzročili alkoholizirani udeleženci iz starostne skupine od 18 do 24 let (6 smrtnih prometnih nesreč) in od 45 in 54 let (6 smrtnih prometnih nesreč).

In kaj so najpogosteje počeli alkoholizirani povzročitelji smrtnih prometnih nesreč, da je do nesreče sploh prišlo? Med vzroki izstopa neprilagojena hitrost, zaradi katere je v letu 2020 ugasnilo 13 življenj, sledi pa nepravilna stran/smer vožnje, zaradi katere je umrlo 8 oseb. Pri slednjem podatku ne moremo vedeti, ali je šlo za dejansko posledico opitosti ali za načrtno dejanje, je pa v obeh primerih zaključek enak. Alkohol v prometu nima in ne sme imeti mesta!

Vse več mrtvih motoristov in mopedistov

Med ranljive udeležence v prometu uvrščamo pešce, kolesarje in druge nemotorizirane udeležence, motoriste, mopediste, invalide ter osebe z omejenimi sposobnostmi mobilnosti ali orientacije. Javna agencija RS za varnost prometa posebej beleži tudi prometne nesreče, ki se zgodijo ranljivim udeležencem. Šokiral nas je podatek o številu umrlih voznikov enoslednih motornih vozil.

V letu 2020 je umrlo kar 22 voznikov enoslednih motornih vozil (16 motoristov in 6 mopedistov).

Podatek je zaskrbljujoč, saj število umrlih motoristov in mopedistov ni upadlo, kot bi lahko ob bistveno zmanjšanemu prometu v letu 2020.

Število umrlih voznikov enoslednih motornih vozil v zadnjih treh letih
Število umrlih voznikov enoslednih motornih vozil v zadnjih treh letih

Preverite tudi štiri nevarne situacije za motoriste in kaj lahko sami storijo za svojo večjo varnost.

Hude poškodbe med kolesarji

Kolesarjenje je vsako leto bolj priljubljeno. Na eni strani raste priljubljenost športnega kolesarjenja, na drugi pa je kolo tudi odlično prevozno sredstvo. Počasi se temu prilagaja tudi infrastruktura. Očitno pa imamo tudi problem, ki bo zahteval posebno pozornost.

Leta 2020 je bilo največ hudo telesno poškodovanih udeležencev med kolesarji.

V zadnjih treh letih je bilo največ hudo telesno poškodovanih udeležencev prav med kolesarji. Ta podatek sam po sebi ni presenetljiv, saj kolesarje uvrščamo med ranljive udeležence prometa in vedno bo nekaterih več kot drugih. Težava je, da pri vseh drugih vrstah udeležencev (motoristi, vozniki osebnega vozila, pešci, potniki) število hudih telesnih poškodb vsako leto malce upade, pri kolesarjih pa se zvišuje!

Število hudo poškodovanih kolesarjev v zadnjih treh letih
Število hudo poškodovanih kolesarjev v zadnjih treh letih

Podatek morda lahko razložimo z večjo priljubljenostjo kolesarjenja, saj smo v letu 2020 več kolesarili in se manj vozili z avtomobili, vseeno pa kolesarji še zdaleč ne povzročijo toliko prometnih nesreč kot jih vozniki osebnih vozil. Rast hudih telesnih poškodb med kolesarji nam govori, da je treba tej ranljivi skupini udeležencev namenjati več pozornosti – z vzgojo in ozaveščanjem vseh udeležencev, z infrastrukturo in s skrbjo za večjo varnost.

Zapomnite si vsaj ta napotek

Alkohol nima mesta v prometu.

Pazimo na ranljive udeležence v prometu! Podatki potrjujejo, da so kolesarji in motoristi najbolj ogroženi udeleženci.

Prijavite se na e-novice

Vsak mesec berite o manj znanih pravilih CPP, osvežujte svoje znanje o cestnem bontonu in ostanite varen voznik!

Kaj delamo za varnejše ceste?

Anketa: Kaj bi radi doživeli z nami?

Na portalu Vozim se smo osvežili marsikatero CPP temo, upamo si govoriti tudi o cestnem bontonu. A ne želimo ostati le pri teoriji. Zanima nas praksa, vožnja, vse tisto, kar doživimo za volanom. Tu je priložnost, da nam poveste, kaj bi pa radi vi in kakšnih izkušenj si želite vi. Rešite kratko anketo in nam s svojimi odgovori pomagajte sooblikovati naše akcije in portal Vozim se.

Adrenalinska rally vožnja s prvakom Rokom Turkom

Zaključek letošnje akcije Ponovno na izpitno vožnjo je bil ekskluziven in adrenalinski! Izžrebano nagrajenko in nagrajenca je državni prvak v rallyju Rok Turk popeljal na adrenalinsko vožnjo s svojim tekmovalnim vozilom. Na poligonu Centra varne vožnje na Vranskem pa sta nagrajenca tudi sama preizkusila privlačnost dinamične vožnje s posebnim izvenserijskim športnim vozilom. Preverite, kako je bilo! 3 … 2 … 1 … Gas!

Kako se upreti silam v ovinku?

Mnogim je bilo malo mar za fiziko v šoli, a ko govorimo o varni vožnji skozi ovinek, se ji ne moremo izogniti. V tokratnem članku bomo pogledali, kaj se zares dogaja z avtomobilom, ko zapeljemo v ovinek, in kako pri tem ohraniti nadzor. Videli boste, da so sodobni pametni telefoni res zelo pametni in da nam lahko pomagajo pri izboljšanju vožnje. Uporaben nasvet iz prakse pa bo z nami delil Rok Turk, državni prvak v reliju.

DRAJV – ena aplikacija in kup razlogov za uporabo

Navade, tudi vozniške, so železna srajca. Kako odložiti staro srajco slabih vozniških navad in postati varnejši voznik? Mimo nas gredo opozorila policije, črne statistike, globe. Kaj pa pozitivna motivacija? Pogovarjali smo se s petimi vozniki, ki uporabljajo aplikacijo DRAJV, ki ne kaznuje slabih vozniških navad, ampak vzpodbuja dobre.

Poskrbite za varno vožnjo in delo s traktorjem

Traktor je vozilo in delovni stroj obenem. Prav zaradi teh različnih vlog so tudi podatki o nesrečah razdeljeni v prometne nesreče in delovne nezgode. Vsak podatek zase ne deluje šokantno, a oba skupaj predstavljata težavo, saj se v Sloveniji vsako leto zgodi okoli 200 nesreč s traktorjem. Z znanjem in s previdnostjo lahko to številko zmanjšamo. Kako? Prijavite se na brezplačno delavnico, ki bo v nedeljo, 8. avgusta 2021, na Vranskem.