Večina voznikov električnih avtomobilov, kot so Tesla, BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe in drugi, vam bo povedala, da so se zelo hitro privadili na novo vozilo. Vseeno pa obstajajo lastnosti električnih vozil, ki vplivajo na promet in tudi na prometno varnost. Zato jih morajo upoštevati tako vozniki teh vozil kot tudi drugi udeleženci v prometu.
1. Hitro pospeševanje omogoča hitre premike
Električni avtomobili imajo popolnoma drugačen način delovanja, kot smo ga vajeni pri bencinskih in dizelskih avtomobilih. Sprememba v delovanju pa ima vpliv tudi na promet. Pri električnih vozilih se namreč moč prenaša z elektriko in elektromotor je mnogo bolj odziven kot bencinski ali dizelski motor. To pa pomeni, da so pospeški bistveno hitrejši.
Podobno je pri speljevanju. Električni avtomobili ne poznajo prestav. Voznik ima na voljo le možnosti za vožnjo naprej in nazaj, parkirno zavoro in prosti tek. Sliši se preprosteje kot uporaba menjalnika in različnih prestav, kar voznikom nedvomno olajša speljevanje in vožnjo ter vpliva tudi na promet.
In kaj to pomeni za ostale udeležence? Nedvomno se lahko prehitevanje zgodi hitreje, vendar pa nas je strokovnjak za varno vožnjo Andrej Brglez opozoril na presenetljiv pojav: »Vozniki električnih vozil vozijo zelo varčno, kar pomeni brez velikih pospeškov in hitrih zaviranj. Tudi velika hitrost za njih ni značilna, saj vozijo zelo defenzivno. Vozniki, ki so naredili preskok s klasičnega avtomobila na električnega, so običajno naredili tudi preskok k zeleni vožnji.«
Kljub temu pa lahko električno vozilo po speljevanju zelo hitro pridobiva hitrost, zato se nam pogosto približa hitreje, kot pričakujemo.
2. (Praviloma) zgodnejše zaviranje
Vas je kdaj zmotilo, ko je voznik pred vami zaradi oddaljene rdeče luči na semaforju začel postopoma upočasnjevati svojo vožnjo, ni pa zares zavrl? Če je imel srečo, mu sploh ni bilo treba ustaviti vozila, saj je čakal med počasno vožnjo v drugi prestavi, dokler se ni prižgala zelena luč za nadaljevanje poti.
Nekaj podobnega je značilno za električna vozila. Način zaviranja je drugačen in razlog za to je zelo ekonomičen. Vozilo med zaviranjem namreč pridobiva električno energijo in tako prihrani. Vozniki zato o zaviranju začnejo razmišljati prej in velja, da je potek zaviranja bolj premišljen.
Za ostale voznike to pomeni, da morajo biti pozorni. Gre sicer za počasno zaviranje in ne za nenadno ustavitev vozila. Vseeno pa se morajo v primeru zgodnjega zaviranja temu prilagoditi tudi vsa vozila, ki vozijo zadaj, in vzdrževati ustrezno varnostno razdaljo.
3. Pasti neslišne vožnje
Še ena od značilnosti elektromotorjev je, da se ne tresejo in ne proizvajajo vibracij. To pomeni, da je ne glede na hitrosti in tudi med pospeševanjem zvok vozila enak. Pravzaprav ga skoraj ni. Edino, kar lahko slišimo, sta zvok pnevmatik in upor zraka.
Neslišna vožnja je prijetnejša in manj stresna, a ostalim udeležencem se lahko zgodi, da jih električno vozilo preseneti. Ta nova okoliščina pomeni še večje tveganje za vse tiste udeležence, ki niso povsem osredotočeni na promet. Na primer za kolesarji, ki s slušalkami poslušajo glasbo, pešci, ki uporabljajo telefon ali pa samo niso pozorni, in vozniki, ki se pogovarjajo ali poslušajo glasno glasbo. Vsi našteti zlahka spregledajo električno vozilo, če se to pojavi za njimi.
Prav zaradi te nevarnosti je sredi leta 2019 začel veljati predpis, da morajo imeti nova električna vozila v EU vgrajen zvočni opozorilni sistem za počasno vožnjo, ko zračnega upora skoraj ni in je vozilo res povsem tiho. Kljub temu ukrepu strokovnjaki ugotavljajo, da se v urbanem okolju zaradi hrupa okolja dodatnega zvoka električnega vozila ne sliši.
4. Pomik proti avtonomni vožnji
Električna vozila so nova vozila in zato tudi opremljena z vrsto naprednih asistenčnih sistemov, ki jih starejši avtomobili še niso poznali. Sistemi namreč omogočajo tolikšno pomoč, da zmanjšujejo stres med vožnjo, preprečujejo različne trke, opozarjajo na nevarnosti, ohranjajo vozilo na sredi voznega pasu ter ohranjajo razdaljo in hitrost. Vse to vozniku zagotavlja večjo varnost in udobje hkrati.
Nekateri od teh, kot je denimo Tesla, imajo že tako dovršen sistem tehnoloških rešitev, da lahko sami pospešujejo, zavirajo in zavijajo. A voznikova aktivna vključenost v vožnjo je še vedno nepogrešljiva, saj lahko govorimo šele o drugi stopnji avtonomnosti.
5. Izpusti, ki jih ni
Najbolj očitna razlika električnih vozil v primerjavi z bencinskimi in dizelskimi je, da nimajo izpustov in da ne onesnažujejo zraka. Onesnaženja zaradi izpustov se še zlasti močno poznajo pred lokali, na velikih parkiriščih in v parkirnih hišah ter na prometnih lokacijah. Električna vozila bi tovrstne situacije bistveno izboljšala, a jih je za zdaj še premalo, da bi se njihov vpliv lahko poznal. V Sloveniji je bilo ob koncu leta 2020 namreč le 0,3 % registriranih osebnih avtomobilov na električni pogon.
Električna vozila imajo še vedno težavo z ogljikovimi izpusti zaradi proizvodnje baterije in obenem tudi ni jasno, kaj se bo zgodilo z odpadnimi baterijami po končani življenjski dobi električnega avtomobila. Znanost se s tem vprašanjem pospešeno ukvarja in išče rešitve, hkrati pa ob analizi prednosti in slabosti še vedno velja, da so električni avtomobili boljša izbira.
Tega se postopoma zavedajo tudi potrošniki, saj se število registracij električnih avtomobilov vsako leto znatno poveča. Konec leta 2020 je bilo v Sloveniji registriranih 3.670 osebnih avtomobilov na električni pogon.
Kljub vsem naštetim novostim in dejstvu, da imajo električna vozila drugačno tehnologijo, je to še vedno le vozilo. Uporablja se na popolnoma enak način kot klasično bencinsko ali dizelsko vozilo. Vozniki namreč niso pripravljeni spreminjati svojih navad in rabe. Z razvojem tehnologije pa seveda prihaja do izboljšav, ki se jim vozniki intuitivno prilagodimo.
Zapomnite si vsaj ta napotek:
Ob številnih pozitivnih novostih največjo past električnih vozil predstavlja neslišna vožnja. Še posebej, če ste v prometu kolesar ali pešec, bodite osredotočeni na promet. Ne poslušajte glasbe prek slušalk in ne pogovarjajte se po telefonu, da vas ne bo presenetilo neslišno električno vozilo.