CPP Članek

Poznate teh 7 najpogosteje spregledanih predpisov za kolesarje?

Objavljeno: julij 2019
Čas branja: 10 minut

 

Kolo je, še posebej v mestih, odlično prevozno sredstvo. Kolesar je na kolesarski stezi v času prometnih konic hitrejši od vsakega avtomobila, hkrati pa se lahko ustavi praktično kjerkoli, saj je kolo veliko lažje parkirati kot avto. Kljub temu pa je vse pogosteje slišati tudi pritoževanje kolesarjev, ki so jih policisti oglobili.

Težava je, da tudi izkušeni kolesarji najpogosteje niti ne vedo, da so kršili cestnoprometne predpise.

Fotografija kolesarja na prometni cesti - na poti v službo.

Na nekatere omejitve pa kolesarji radi “pozabijo” – ker je tako za njih enostavneje. Denimo na prepoved vožnje po pločniku ali na prepoved vožnje s slušalkami.

Na predpise morate paziti tudi na kolesu

Kolesarji so neredko pod drobnogledom policije. Če pogledamo rezultate opazovanja kolesarjev, ki so ga v letu 2017 izvedli na Agenciji za varnost prometa, pozornost policije ne preseneča.

Grafika z izpostavitvijo: trije od štirih kolesarjev kršijo prometne predpise.

Opazovanje je namreč pokazalo, da skoraj trije od štirih kolesarjev kršijo CPP.

Kar vsak četrti kolesar pa napravi resnejše prekrške, kot so:

  • neustrezno prečkanje vozišča,
  • vožnja v nasprotni smeri,
  • vožnja v rdečo luč na semaforju,
  • ogrožanje pešcev z vožnjo po pločniku ter
  • uporaba mobilnega telefona med vožnjo kolesa.

Analiza podatkov prometnih nesreč v letu 2018 je pokazala, da je bilo število umrlih kolesarjev najmanjše v zadnjih petindvajsetih letih.

Graf o števila umrlih v prometnih nesrečah v 2018 pa vzrokih za nastanek prometne nesreče.
Graf o števila umrlih v prometnih nesrečah v 2018 pa vzrokih za nastanek prometne nesreče.

Zaskrbljujoče pa je dejstvo, da sta samo dva od osmih umrlih uporabljala zaščitno čelado. Statistika je pokazala tudi, da so štirje kolesarji povzročili prometno nesrečo, v kateri so umrli. Trije od osmih umrlih kolesarjev pa so bili v času prometne nesreče pod vplivom alkohola.

Kateri cestnoprometni predpisi so kolesarjem torej najbolj tuji? Gremo po vrsti!

1. Ko ste na prehodu za pešce, morate sestopiti s kolesa

Fotografija kolesarja, ki na zebri ob sebi potiska kolo.

Čeprav smo se ga vsi učili v osnovni šoli pri kolesarskem izpitu, je kasneje to pravilo pozabil skoraj vsak. CPP prepovedujejo, da kolesar prečka prehod za pešce na kolesu.

Kot pove ime samo, je prehod za pešce namenjen izključno – pešcem. Za kolesarja to pomeni, da mora pri prečkanju prehoda za pešce sestopiti s kolesa in pot čez prehod nadaljevati peš, tako da kolo potiska ob strani.

Mimogrede – kolesar mora, enako kot avto, pred prehodom za pešce ustaviti. Če tega ne stori, ga lahko doleti globa 120 evrov.

Kazen? Za nepravilno prečkanje prehoda za pešce je predpisana globa 40 evrov.

2. Radi kolesarite po pločniku? Prekršek!

Neredko se srečujejo jezne besede pešcev in kolesarjev na pločnikih. Kolesarji drvijo mimo pešcev in jih prestrašijo ali pa jim za hrbtom zvonijo, naj se umaknejo. Vsak verjame v svoj prav: pešci v nedotakljivost pločnikov, kolesarji pa v svoj prostor pod soncem, kadar ni kolesarskih stez. Po CPP pa je stvar v resnici takšna:

  1. Vozniki koles morajo voziti po kolesarskem pasu, kolesarski stezi ali kolesarski poti. Pri tem morajo voziti po desni kolesarski stezi, kolesarski poti ali kolesarskem pasu glede na dovoljeno smer vožnje. Na dvosmerni kolesarski stezi, kolesarski poti ali kolesarskem pasu pa morajo voziti po desni strani steze, poti ali pasu. Kjer teh prometnih površin ni oziroma niso prevozne, smejo voziti ob desnem robu smernega vozišča v smeri vožnje, ne več kot en meter od roba vozišča.
  2. Pločnik je rezerviran za pešce. Edina izjema na njem so otroci, ki smejo do 6. leta starosti kolo voziti le na pešpoti ali v območju za pešce in le, kadar so v spremstvu odrasle osebe.
  3. Pešcona, torej območje, namenjeno pešcem, pa ima še eno posebnost. Pešci in kolesarji v pešconi sobivajo. Kolesarji so tam dobrodošli – a le tako, da ne ogrožajo pešcev. Kolesar mora v pešconi prilagoditi hitrost (5 km/h) in način vožnje.

Kazen? Globa za neuporabo površin, dovoljenih za kolesarje, je 40 evrov.

Ste že srečali izraz sharrow?

Že nekaj let stara »novost« na področju prometne ureditve označuje souporabo voznega pasu za kolesarje. To pomeni, da kolesarji namesto ob robu smernega vozišča vozijo po sredini voznega pasu in so tako enakovredni motornim vozilom. Takšna ureditev je primerna za ceste, kjer je največja dovoljena hitrost 30 km/h. Označuje jo piktogram kolesa, nad katerim sta dve puščici v smeri vožnje. Sharrow je že nekaj časa praksa tudi na nekaterih slovenskih ulicah.

Sharrow naj bi izboljšal tudi varnost kolesarjev, saj jim ob robu vozišča ni več treba paziti na parkirane avtomobile in odpirajoča se vrata oziroma avtomobile, ki speljujejo. V območjih sharrow je za kolesarje predvideno tudi posebno območje za čakanje v semaforiziranih križiščih, kjer stojijo pred avtomobili.

3. Med vožnjo s kolesom ne smete telefonirati

Med vožnjo s kolesom je prepovedano tako telefoniranje kot tudi kakršna koli uporaba naprav ali opreme, ki zmanjšujejo vaše slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila.

Fotografija kolesarja, ki gleda na mobilni telefon.

Ko sedete na kolo, se torej poslovite od telefonov, slušalk in podobnih zadev, s katerimi ste si doslej krajšali čas na kolesu. CPP vse to seveda prepovedujejo zato, da so kolesarji zbrani in pozorni ter zato redkeje udeleženi v prometnih nesrečah.

Kazen? Če vas policisti dobijo, da kršite ta predpis, vas bodo oglobili s 40 evri.

Ko vozite, pustite slušalke v žepu

Zakon o pravilih cestnega prometa, ki določa tudi prepoved uporabe naprav ali opreme, ki zmanjšujejo voznikovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila, v tej točki govori o vseh voznikih – tako v avtomobilu kot na kolesu. Tako niti kolesar niti voznik avta med vožnjo ne smeta poslušati glasbe prek slušalk. Lahko pa v avtomobilu glasbo posluša voznik prek ozvočenja, kadar za to uporablja primerno glasnost.

4. Za najmlajše kolesarje veljajo posebna pravila

Fotografija otroka na otroškem kolesu, s fokusom na krmilu in pločniku.

Kolo je prvo samostojno prevozno sredstvo, s katerim otroci sodelujejo v prometu. Njihovo udeležbo ureja nekaj določb v CPP, ki jih morate poznati tudi starši.

  • Za vožnjo kolesa se otroci usposobijo ter opravijo kolesarski izpit in dobijo kolesarsko izkaznico v osnovni šoli, ki jo obiskujejo.
  • Kolo sme samostojno v prometu na cesti voziti otrok, ki je star najmanj osem let in ima pri sebi veljavno kolesarsko izkaznico. Brez izkaznice lahko kolo vozi oseba, ki je starejša od 14 let.
  • Otrok do 14. leta, ki nima opravljenega kolesarskega izpita, sme voziti kolo v cestnem prometu le v spremstvu polnoletne osebe. Odrasli lahko ob upoštevanju prometnih razmer spremlja največ dva otroka.
  • Otrok do 6. leta sme voziti kolo le na pešpoti ali v območju za pešce, v spremstvu polnoletne osebe pa tudi v območju umirjenega prometa.
  • Kolesar, mlajši od 18 let, mora med vožnjo nositi na glavi pripeto homologirano zaščitno čelado. Enako velja tudi za otroka, ki se na kolesu vozi kot potnik.

 

Mlajši od 14 let? Kolesarsko izkaznico v žep!

Do dopolnjenega 14. leta starosti lahko otrok samostojno vozi kolo v prometu le, če ima pri sebi veljavno kolesarsko izkaznico. To pridobi po uspešno opravljenem kolesarskem izpitu v osnovni šoli. Čeprav zakon opravljanje kolesarskega izpita dovoljuje že pri osmih letih, je izobraževanje zanj (predpisi ipd.) in samo izvajanje testiranja vključeno v peti razred, ko so otroci stari deset let in povečini zadovoljivo obvladujejo kolo, da so lahko samostojni v prometu.

5. Tudi na kolesu morate uporabljati luči

Zakon o cestnoprometnih predpisih pravi, da mora imeti kolesar ponoči in ob zmanjšani vidljivosti prižgan na sprednji strani žaromet za osvetljevanje ceste. Sprednji žaromet oddaja belo svetlobo. Na zadnji strani mora imeti kolesar pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo. Na zadnji strani kolesa je dobrodošel rdeč odsevnik, prav tako na obeh straneh pedal rumeni ali oranžni odsevniki. Na kolesih mora imeti kolo nameščene rumene ali oranžne bočne odsevnike. Oprema za kolo naj torej vključuje žaromete in odsevnike, ki so v slabi vidljivosti ali ponoči obvezni.

Tudi za kolesarje je priporočljiva uporaba odsevnih teles, kot so denimo kresničke, odsevni trakovi, svetla oblačila, obutev in podobno. Če ponazorimo: kolesar, ki uporablja kresničko ali odsevni trak, bo vozniku avtomobila v temi viden na 136 metrov. Nasprotno pa bo temno oblečen kolesar v temi viden na 26 metrov, svetlo oblečen pa na skoraj 40 metrov.

Grafika, ki prikazuje vidnost kolesarja glede na oblačila, ki jih nosi, in uporabo odsevnika.

Kazen? Odsevnih oblačil vam ne more predpisati nihče, če ponoči in pri slabši vidljivosti nimate ustreznih žarometov, pa znaša globa 40 evrov.

Ko ste na kolesu, upoštevajte tudi druge udeležence v prometu

Tudi ko poznate predpise za kolesarje, je pomembna sinergija med vsemi udeleženci v prometu. Preberite, kaj Dejan Gorenc, direktor ultra kolesarske dirke okoli Slovenije, sporoča kolesarjem in avtomobilistom za bolj varno in strpnejše sobivanje v prometu.

6. Ko pijete alkohol, naj kolo ostane zaklenjeno

Vožnja pod vplivom alkohola je med najpogostejšimi razlogi za prometne nesreče pri kolesarjih.

Fotografija kolesarja s pločevinko piva.

Na primer: leta 2017 so policisti obravnavali 1.238 nesreč, v katerih so bili udeleženi kolesarji – od tega so jih 107 povzročili kolesarji z alkoholom v krvi. Več kot 8 odstotkov torej.

Zakon sicer pravi, da človek, ki ima v organizmu do 0,50 grama alkohola na kilogram krvi ali do vključno 0,24 miligrama alkohola v litru izdihanega zraka, sme sesti na kolo, kadar ne kaže znakov motenj v vedenju, katerih posledica je lahko nezanesljivo ravnanje v cestnem prometu. A zakon za vinjene kolesarje predvideva tudi visoke kazni.

Kazen? Odvisno od stopnje vinjenosti:

  • V primeru, da je kolesar vozil pod vplivom alkohola in v meji dovoljenega, a kaže prej omenjene motnje v vedenju, ga lahko policist oglobi s kaznijo v višini 300 evrov.
  • Če ima kolesar v krvi več kot 0,50 do vključno 0,80 grama alkohola na kilogram krvi ali več kot 0,24 do vključno 0,38 miligrama alkohola v litru izdihanega zraka, ga čaka kazen v višini 600 evrov.
  • Če ima več kot 0,80 do vključno 1,10 grama alkohola na kilogram krvi ali več kot 0,38 do vključno 0,52 miligrama alkohola v litru izdihanega zraka, dobi globo v višini 900 evrov.
  • Za tiste, ki imajo več kot 1,10 grama alkohola na liter krvi oziroma več kot 0,52 miligrama alkohola v litru izdihanega zraka, pa je predvidena kazen 1.200 evrov.

7. Z vožnjo vštric kršite predpise

Še posebej ob koncu tedna in na cestah, ki vodijo do priljubljenih izletniških točk, so kolesarske skupine pogost pojav. Po dva ali celo trije se kolesarji vozijo vzporedno ali pa v daljših kolonah brez presledka. Obe vedenji ovirata avtomobile in sta prepovedani. Vzporedno lahko kolesarji vozijo zgolj na kolesarski poti, če širina poti to omogoča, kadar je kolesarjev več, pa se morajo razdeliti v manjše skupine. Med posameznimi skupinami morajo pustiti dovolj prostora, da jih ostali vozniki lahko varno prehitijo.

Fotografija dveh športnih kolesarjev.

Kazen? Za vzporedno vožnjo kolesarjev je prepisana globa 80 evrov. Edina izjema so kolesarji, ki so na treningu pod licenco kolesarske zveze.

Na kolesu se zavarujte s čelado

Od januarja 2018 je kolesarska čelada obvezna za vse kolesarje do 18 let. Čeprav starejšim ni treba nositi čelade, pa je to priporočljivo. Da bo čelada lahko preprečila udarec, jo morate pravilno nositi. Kolesarska čelada mora objeti glavo tako, da je njen prvi rob približno dva centimetra nad obrvmi. Med vožnjo mora biti vselej zapeta s trakovi za zapenjanje, ki se morajo tesno prilegati bradi, da dovolj trdno leži na glavi in ne drsi z nje.

Izdelana mora biti v skladu z mednarodnim standardom za kolesarske čelade EN 1078 z oznako CE. Obvezno mora biti primerne velikosti. S priloženimi blazinicami ali s posebnim sistemom za uravnavanje si jo prilagodite tako, da trdno stoji na glavi in je obenem udobna. Trakovi za zapenjanje morajo biti nastavljeni tako, da čelado tudi ob morebitnem udarcu obdržijo na glavi. Priporočljivo je, da je kolesarska čelada svetlih barv, saj je kolesar tako lažje opazen, kar dodatno pripomore k varnosti.

V primeru nesreče, ko je čelada prestregla udarec, jo je treba zamenjati.

Rešite kviz na Vse bo v redu in preverite, kako dobro poznate pravila vožnje s kolesom.

Ne pozabite na opremo, primerno za kolo

Fotografija mehanika, ki popravlja kolo.

Kolo, s katerim se podamo v promet, mora biti tehnično brezhibno. To pomeni, da ima vso predpisano opremo in je pravilno vzdrževano.

Kolesar se mora na kolesu počutiti udobno in varno. Enako kot čelada, ki jo nosi kolesar, mora biti tudi kolo ustrezno veliko, da ga kolesar lahko suvereno obvlada. Višino sedeža nastavite tako, da pri sedenju z nogami dosegate tla.

Predpisana obvezna oprema za kolo:

  • krmilo,
  • prednja in zadnja zavora,
  • luči (bela za osvetljevanje ceste, rdeča pozicijska luč zadaj) in odsevniki (rdeči odsevnik zadaj, rumeni bočni odsevniki na obeh kolesih ter v pedalih), ki na kolesarje opozorijo predvsem ponoči in pri slabši vidljivosti,
  • zvonec,
  • za otroke do 18. leta starosti pa tudi kolesarska čelada.

Poleg obvezne opreme pa Javna agencija RS za varnost prometa priporoča še: čelado, blatnike, ščitnik verige, prtljažnik ali nosilno košarico za prtljago.

 

Zapomnite si vsaj ta napotek

Da bodo kolesarske dogodivščine v prihodnje čudovite in varne, tako za vas kot tudi za druge udeležence v prometu, nikar ne pozabite na 7 najpogosteje spregledanih predpisov za kolesarje. V prvi vrsti pa si zapomnite, da na kolesu ne smete uporabljati naprav ali opreme, ki zmanjšujejo vaše slušno ali vidno zaznavanje. To pomeni, da ne uporabljamo nobenih slušalk, ne glede na to, ali so priključene na telefon ali predvajalnik glasbe.

Oznake članka: cpp, kolesarji, prometni znaki

Kaj delamo za varnejše ceste?

Kuža Pazi. Ali pazite tudi vi?

Spoznajte, kako varno vozijo vozniki in kateri ukrepi pomagajo pri izboljšanju varnosti v slovenskih naseljih. Posebno pozornost smo namenili šolarjem.

Video: Atmosferci na intervencijski vožnji

Intervencijska vožnja zahteva izjemno spretnost in zavedanje posebnih okoliščin na cesti. Atmosferci so preverili, v čem je drugačna. Oglejte si video!

Asistenčni sistemi za starejše voznike

Starejši vozniki so spoznavali, preizkusili in se navdušili nad najpriporočljivejšimi asistenčno-varnostnimi sistemi ter avtomatskim menjalnikom.

Zavarovalnica Triglav predstavlja: Velikani vožnje

Zakaj so starejši vozniki velikani vožnje in zakaj jih spoštujemo? Kako doživljajo promet nekoč in danes? In kako pri tem pomagajo naše Osvežitvene vožnje?

Starejši vozniki, preizkusite asistenčne sisteme

V sredo, 12. junija, vas vabimo na brezplačno delavnico v AMZS Center varne vožnje na Vranskem. Spoznali in preizkusili boste asistenčno-varnostne sisteme, ki so v pomoč starejšim voznikom pri varni in udobni vožnji.