Ko se na cesti srečata avtomobilist in motorist, lahko zaradi nepoznavanja predpisov in pravil pride do nesporazuma. Ta je lahko hitro tudi nevaren. Ali veste, kdaj lahko motorist prehiteva in kdaj lahko pelje mimo kolone? Kako je z uveljavljenimi praksami in kakšna so pravila pri srečevanju?
1) Ali lahko motorist pelje mimo stoječe kolone avtomobilov?
Da. Slovenski zakoni dovoljujejo motoristu, da pelje mimo stoječe kolone po desni. Pogoj je, da se lahko varno vrne nazaj na vozni pas.
Pomembno je vedeti, da taka vožnja ni opredeljena kot prehitevanje. To je razlog, da lahko motorist pelje mimo kolone, vendar pozor. Zakon predvideva vožnjo mimo kolone le po desni strani, če je dovolj prostora. Težava pri tem pa je, da ga na desni strani verjetno nihče ne pričakuje, prav tako pa je vožnja ob skrajno desnem robu smernega vozišča lahko izredno nevarna. Zato je ob takšni vožnji mimo stoječe kolone potrebna bistveno večja previdnost.
Pomembna posebnost: prepovedana vožnja mimo po reševalnem pasu
Vožnja mimo stoječe kolone ni dovoljena na avtocesti in hitri cesti. Razlog je reševalni pas. Ko se hitrost vožnje zniža oz. se kolona začne ustavljati, se morajo vsi vozniki na avtocesti ali hitri cesti začeti razvrščati tako, da ustvarijo reševalni pas. To velja tudi za voznike motorjev.
2) Ali lahko motorist pelje mimo stoječe kolone po odstavnem pasu?
Ne. Vožnja po odstavnem pasu je prepovedana vsem udeležencem cestnega prometa. Motoristi tukaj niso izključeni. Odstavni pas lahko uporabite le v sili in ob ustavitvi zaradi nudenja potrebne pomoči ali okvare svojega vozila.
Obstajajo sicer izjeme. Več o njih si preberite v članku: Recite “ne” vožnji po odstavnem in reševalnem pasu
3) Kakšna je razlika med prehitevanjem in vožnjo mimo?
Gre za dva različna prometna manevra, za katera veljajo drugačna pravila.
- Pri prehitevanju se vozilo, ki ga prehitevate, premika v isti smeri. Pri vožnji mimo vozila stojijo na mestu.
- Pri prehitevanju motorist zapelje na nasprotno smerno vozišče in se nato varno vrne na prvotni pas. Pri vožnji mimo motorist ne zamenja prometnega pasu, ampak vozi mimo kolone po desni strani, če je na voljo dovolj prostora.
To pomeni, da motorist lahko pelje mimo le v primeru stoječe kolone. Ko je promet zgoščen in se vozila premikajo počasi, je treba upoštevati pravila glede prehitevanja. Če je prehitevanje za motorna vozila prepovedano, to velja tudi za motoriste.
4) Ali se lahko motorist pripelje na prvo mesto pred avtomobile na mejnem prehodu ali v križišču?
Zakon o pravilih cestnega prometa (53. člen) določa, da »če je na smernem vozišču dovolj prostora, lahko voznik enoslednega vozila s primerno hitrostjo in pazljivostjo vozi mimo ustavljenega vozila ali kolone vozil po desni strani, razen kadar so vozila v koloni ustavljena pred križiščem.«
Motorist pred križiščem ne sme kar odpeljati mimo kolone in se postaviti na prvo mesto.
Hkrati pa zakon tega ne prepoveduje na mejnem prehodu. To zakonsko nedoločenost si zato mnogi motoristi razlagajo kot dovoljeno potezo.
Motoristom v takih primerih priporočamo obzirnost in vljudnost, da ne boste povzročili nepotrebne jeze in konflikta. In še en nasvet: če se odločite za tak manever na mejnem prehodu, predhodno pripravite dokumente in bodite hitri, da ne boste upočasnjevali postopka.
Avtomobilisti, razumevanje je ključ
Predstavljajte si, da ste vi motorist sredi vročega poletnega dne. Na cesti je zastoj, sonce žge, vi pa ste od glave do pet oblečeni v debela motoristična oblačila. V teh oblačilih ni klimatske naprave in občutek je lahko peklenski. Bi stali v zastoju ali izkoristili svojo okretnost motorja in se odpeljali mimo kolone? Poskušajte razumeti situacijo.
Zapomnite si vsaj ta napotek
Tako avtomobili kot motorji so motorna vozila, zato za vse udeležence veljajo enaka ali zelo podobna pravila. Vseeno pa so motorji ožji in bolj okretni, zaradi česar imajo marsikdaj več manevrskega prostora. Hkrati pa so v nekaterih situacijah, kot so neugodne vremenske razmere, tudi bolj ranljivi. Vožnja bo najbolj prijetna, če boste udeleženci prometa razumeli situacije in izkazali strpnost do ostalih udeležencev tudi v stresnih in neprijetnih situacijah.