Vozim se logo Vozim se logo Triglav logo Triglav logo Triglav logo
Cestni bonton

Vožnja s spremljevalcem – za vsako opozorilo dve pohvali

Objavljeno: maj 2020
Čas branja: 11 minut

»Vožnja s spremljevalcem ima več pozitivnih učinkov, kot bi lahko imela negativnih. Predvsem so kandidati za voznika, ki so vozili s spremljevalcem, običajno pri izpitu bolj suvereni in prepričani v svoje znanje,« pravi Manuel Pungertnik, vodja šole vožnje AMZS ter inštruktor varne vožnje. Starši, ki postanejo spremljevalci, se včasih bojijo, da bodo mlademu vozniku priučili svoje slabe navade, ali pa se sprašujejo, kako bi se nove vloge lotili. V prispevku Manuel Pungertnik ponuja 8 nasvetov, s katerimi bosta od vožnje imela kar največ tako kandidat kot spremljevalec.

Prizor iz avtomobila, zadovoljen mladi voznik in oče, njegov spremljevalec.

Vozniki s spremljevalcem so lahko mladi, ki so dopolnili 16 let in so opravili teoretični preizkus znanja, zdravniški pregled in najmanj 20 ur praktične vožnje, kot opredeljuje minimalni standard v zakonodaji. V prometu lahko vozijo v spremstvu starša, rejnika, skrbnika ali druge osebe pod določenimi pogoji. Vozniški izpit lahko opravljajo pri dopolnjenih 18 letih, kar pomeni, da imajo do takrat lahko že skoraj 2 leti vozniških izkušenj in več tisoč prevoženih kilometrov.

»Poznavanje teorije je osnova. Voznike pa ustvarjajo cesta, kilometri, ki jih opravijo, in izkušnje, ki jih pridobijo z vsakim nadaljnjim kilometrom vožnje.«

Manuel Pungertnik, vodja šole vožnje AMZS ter učitelj varne vožnje

Test: Kakšen spremljevalec boste mlademu vozniku?

8 nasvetov, da bo izkušnja vožnje s spremljevalcem pozitivna

Predpogoj za vožnjo s spremljevalcem je uspešno opravljen zakonsko predpisan program v avtošoli. Šele nato lahko kandidat v evidenčni karton vpiše spremljevalca ali več njih, ki pa morajo izpolnjevati zakonske pogoje. 20 ur praktičnega usposabljanja je zato minimum. Seveda ni zagotovila, da bo kandidat po opravljenih 20 urah že sposoben za vožnjo s spremljevalcem, morda bo potreboval tudi nekaj več ur, a to naj vas ne odvrne. Kdaj bo kandidat lahko nastopil vožnjo s spremljevalcem, je odločitev in odgovornost učitelja vožnje, ki ga usposablja. V zakonu tudi ni opredeljeno, koliko je najkrajši čas, ko voznik lahko vozi s spremljevalcem. Tudi če je to le en mesec, bo kandidat gotovo pridobil dragocene izkušnje. Pri Manuelu Pungertniku smo poiskali 8 nasvetov, ki naj jih spremljevalci upoštevajo, ko bodo spremljali bodočega mladega voznika.

Kakšne vozniške izkušnje kandidat za voznika dobi pred 18 letom, je odvisno predvsem od spremljevalca. Ta naj kandidata za voznika ne uči, ampak predvsem poudarja previdnost in strpnost ter ga seznanja z lastnimi izkušnjami.

1. nasvet: Sprejmita, da je situacija nova za oba – tako za spremljevalca kot za voznika.

Prva in zelo pomembna razlika med poučevanjem in sodelovanjem v vožnji je že v vozilu samem. Vozilo v avtošoli je opremljeno z dodatnimi komandami, osebni avto, ki ga uporablja voznik s spremljevalcem, pa je povsem običajen. Tako za spremljevalca kot za kandidata, je to prva velika skrb in tudi preizkušnja. Prve ure vožnje v vlogi spremljevalca in voznika s spremljevalcem naj bodo zato spoznavne – takšne, kot so v avtošoli. Izbirajte manj prometne ceste, kjer bo kandidat lahko vozil z manjšo hitrostjo ali celo parkirišča. Vozilo, ki ga vozi sedaj, ni enako vozilu v avtošoli, zato si na začetku vsekakor vzemite čas, da kandidat pridobi občutek za delovanje sklopke, plina in zavore ter občutek o širini in dolžini novega vozila. Hkrati se tudi spremljevalec v tem času privaja svoji novi vlogi in občutku, da sedi na sopotnikovem sedežu, kar je za mnoge voznike novost.

2. nasvet: Vloga vas kot spremljevalca je, da bodočemu vozniku pomagate zgraditi zaupanje v lastne sposobnosti.

Za spremljevalce je največji izziv prepoznati dobre lastnosti in dobre odzive kandidata, medtem ko napake zlahka najdejo. Zato naj bo spremljevalec osredotočen na dejanja, ki jih kandidat opravi dobro. Kljub temu je vloga spremljevalca, da zazna napake in jih kandidatu tudi predstavi, a pri tem se držite enostavnega pravila: za vsako napako poiščite vsaj dve kandidatovi dobri praksi ali dejanji. To bo kandidata motiviralo za nadaljevanje vožnje. Nikakor se ne osredotočajte samo na kritiko, saj bo to na kandidata delovalo odklonilno. Namig: brez sramu kandidatu povejte za napake, s katerimi ste se sami soočali. Naredite primerjavo, v katerih elementih vožnje je boljši in kaj bi lahko bil izziv za nadgradnjo njegove vožnje.

»Učitelj vožnje, ne glede na svoj sloves in izkušnje, pri kandidatu ne more vzbuditi tolikšnega spoštovanja, kot ga starš. Zato so starši boljši spremljevalci od drugih oseb, ki lahko spremljajo kandidata.«

Manuel Pungertnik, vodja šole vožnje AMZS ter učitelj varne vožnje

3. nasvet: Kandidat naj vozi čim več.

Vloga spremljevalca je za starše dodatna obveznost, zato se ne da predpisati, da naj kandidat dnevno vozi uro ali več. Je pa pomembno, da kandidat vozi vselej, ko je to mogoče. Včasih je lahko tudi vožnja na krajših razdaljah zelo motivacijska, saj kandidat načeloma naredi manj napak in si s tem dviga samozavest. Naj kandidat vozi vselej, kadar je potrebno opraviti tudi krajšo pot. S tem bo pridobival rutino, hkrati pa boste zelo hitro ugotovili, kako se nekatere osnovne vozniške navade prikradejo v vožnjo kandidata. Na primer ustavljanje pred znakom USTAVI/STOP, spremljanje vzvratnih ogledal in minimalne prekoračitve hitrosti.

4. nasvet: S kandidatom se na vožnje pripravite.

Če se odpravljate na daljše poti, jih načrtujete skupaj s kandidatom. Pogovorite se o situacijah, ki bi lahko bile kritične ali stresne. Če se boste odpravili na avtocesto, se prej pogovorite, kaj narediti, če za vami vozi vozilo na prekratki varnostni razdalji, kako odreagirati, ko naletite na objestneža, ali kako bo na poti pomagal spremljevalec in kateri del poti bo vozil. Vse to so lahko priprave, s katerimi dosežete, da bo kandidat aktivno razmišljal o vožnji.

Vsekakor pa je na koncu vsake vožnje, daljše ali krajše, potrebna pohvala. Tudi če tehnika vožnje ni brezhibna, se osredotočite na to, da je varno pripeljal do cilja. Napake pa lahko izkoristite kot motivacijo za naprej – na njih lahko osnujete cilje, kaj lahko kandidat naslednjič stori bolje.

»Predvsem mora spremljevalec izredno dobro predvidevati. To mu omogočajo izkušnje. Podajte kandidatu navodila dovolj zgodaj in vplivajte na hitrost, še preden se lahko zgodi, da boste v kritični situaciji nemočni. Zapomnite si, da vaše vozilo nima komand, s katerimi bi lahko neposredno vplivali na vožnjo kandidata.«

Manuel Pungertnik, vodja šole vožnje AMZS ter učitelj varne vožnje

5. nasvet: Kandidat naj spozna čim več različnih cest.

Rek »manj je več« pri vožnji s spremljevalcem ne drži. Več je več. Kandidat naj spozna več različnih cest in več situacij (gostota prometa, omejitve hitrosti, različne ure vožnje). Več prevoženih kilometrov bo kandidatu dajalo potrebno motivacijo pri doseganju svojega najboljšega vozniškega jaza. Začnite doma, v okolju, ki ga poznate, nadaljujte v manj znano oziroma neznano. Upoštevajte pa, da je vožnja s spremljevalcem omejena na območje Republike Slovenije, zato neznane poti iščite znotraj državnih meja. Vseeno lahko tudi na poti v tujino kandidat vozi do državne meje.

6. nasvet: Kandidat naj spozna čim več različnih voznih razmer.

Priporočljivo je, da kandidat vozi v spremenljivih razmerah: vremenskih in časovnih. Ponoči ali ob slabši vidljivosti zaradi dežja, megle ali slepečega sonca se morajo vozniki spopasti z novo okoliščino in to vpliva na samozavest pri vožnji. Večkrat ko bo kandidat soočen s poslabšanimi voznimi pogoji, bolj bo v svoji vožnji suveren. Vseeno pa ne gre prehitevati, saj so si kandidati različni. Nekateri bodo hitreje utrjevali samozavest, drugi počasneje, zato dovolite, da v svojem ritmu pridobiva samozavest za vse različne razmere.

Koliko različnih razmer bo kandidat imel priložnost spoznati na cesti, pa je nenazadnje odvisno tudi od tega, koliko časa bo vozil s spremljevalcem. Dve leti je namreč najdaljša doba, ki jo zakon dovoljuje, kandidat pa lahko izkoristi tudi krajše obdobje. Optimalno bi bilo seveda, če bi kandidat preizkusil vse letne čase in tudi vožnjo v vseh obdobjih dneva.

»Apel vsem spremljevalcem: postopnost. Če se kandidat ne počuti dovolj samozavestnega, je bolje odpeljati kakšno uro več in pridobiti dovolj samozavesti tudi za poslabšane pogoje vožnje.«

Manuel Pungertnik, vodja šole vožnje AMZS ter učitelj varne vožnje

7. nasvet: O vožnji se pogovarjajte.

Kot spremljevalec niste le učitelj, ampak predvsem motivator. Mladi imajo ogromno znanja na mnogih področjih in teoretično znanje vožnje in vozil je lahko celo boljše kot pri spremljevalcu. Dovolite kandidatu, da pokaže, kaj zna, oziroma da vas posredno poučuje o spremembah tako v infrastrukturi kot o napredku v avtomobilski industriji. Vožnja s spremljevalcem je vzajemno učenje obeh udeleženih. Vsekakor pa napake oziroma možnosti za izboljšave podajte v smislu navodil in ne kot suhoparno kritiko, s katero lahko zelo hitro vzbudite občutek manjvrednosti.

8. nasvet: Vozite z arbitrom v žepu.

Prizor iz avtomobila, nasmejana oče in hčerka, mlada voznica.

Da boste imeli nadzor nad prevoženimi kilometri in porabljenem časom, pa tudi v pomoč pri spremljanju pravilnosti vožnje mladega kandidata, lahko uporabite aplikacijo DRAJV. Telefona med vožnjo ne smeta uporabljati niti voznik niti spremljevalec, zato poskrbite, da bo telefon nameščen na sistem za prostoročno telefoniranje.

Kdo od vaju bolje obvlada CPP? Preverita!

Preizkusita se z našimi testi z vprašanji iz CPP in ugotovita, ali gre teorija bolje kandidatu ali spremljevalcu.

Test: Bi danes še uspešno rešili test CPP?

Test: Res poznate pravila v križiščih?

Test: Ali se pravilno odzovete na gasilce na nujni vožnji?

Ko je voznik s spremljevalcem vpleten v prometno nesrečo

Če kandidat za voznika s spremljevalcem povzroči prometno nesrečo, je postopek enak, kot če bi nesrečo povzročil kandidat za voznika v šoli vožnje. Odgovornost za nastalo prometno nesrečo prevzame spremljevalec, razen kadar dokaže, da nesreče ni mogel preprečiti. V primeru, da na kraj nesreče pride policija, bodo preverjali, ali je bil v času nezgode v vozilu tudi spremljevalec (ki je lahko zgolj in samo oseba, ki je vpisana v evidenčni karton voženj kandidata) in ali je ta v času prometne nezgode izpolnjeval vse pogoje za spremljevalca:

  • veljavno vozniško dovoljenje in ne več kot 5 kazenskih točk,
  • upoštevanje stopnje 0,0 % alkohola v krvi in nobenih drugih prepovedanih substanc.

V primeru, da je ugotovljen prekršek, za katerega so predvidene kazenske točke, in spremljevalec ne more dokazati, da ga ni mogel preprečiti, bo spremljevalec dobil kazenske točke. Če to pomeni, da bo imel spremljevalec v evidenci več kot 5 kazenskih točk, bo izgubil pravico spremljevalca.

Vse več kandidatov za voznike s spremljevalcem tudi na slovenskih cestah

Graf porasta števila vpisov spremljevalcev kandidatom za voznika od l. 2015 do l. 2019.

Vir: Ministrstvo za infrastrukturo, april 2020

Leta 2019 je s spremljevalcem vozilo že 8.836 voznikov, kar je 89 % več kot leta 2015. Priljubljenost takega načina izpopolnjevanja vožnje kandidatov za voznike je torej vse večja, izkušnja naše bralke pa kaže, da ima na koncu od teh voženj korist tudi spremljevalec.

Ameriška raziskava vožnje s spremljevalcem je l. 2018 pokazala vrsto praktičnih izkušenj, ki jih spremljevalec lahko posreduje kandidatu za voznika: pričakovanje nevarnosti in preventivno ravnanje, prilagajanje hitrosti in varnostne razdalje, opazovanje (pogled naprej in osredotočenost na vozišče in relevantne informacije), skrb za primerno okolje v vozniški kabini (glasba, drugi motilci) in spoznavanje najrazličnejših voznih pogojev.

»Spomnim se prve vožnje s hčerjo, ki je kandidatka za voznico postala pri 17 letih. Ne bi rekla, da me je bilo strah, temveč sem imela predvsem čuden občutek, ker me je vozil moj otrok. Sem ji pa zaupala, saj je pred najino prvo vožnjo opravila že vrsto voženj z inštruktorjem. Vsak je navajen na svojo vožnjo in morebiti na vožnjo s partnerjem. Jaz sem se najtežje navadila na hčerin način zaviranja, ki je bil drugačen od mojega. Še danes, ko ima izpit že leto in pol, je tako. Vseeno zelo veliko vozi in se je izkazala za pametno in dobro voznico.

Z možem sva vozniški izpit opravljala več kot 30 let, preden sva postala spremljevalca. V tem času je prišlo do nekaterih sprememb CPP. Zanimivo se mi je zdelo, ko naju je hči učila o novih pravilih ali opozarjala na napake pri vožnji. Na primer v krožiščih, kjer zaradi napačne uporabe voznih pasov prihaja do zmede. Odkar sem bila spremljevalka, sicer v glavnem ne vozim drugače, je pa res, da sedaj pravilno uporabljam krožišča

Bralka – spremljevalka kandidatki za voznico

»Zelo pomembno je, da takoj, ko dobiš zeleno L-tablico, začneš voziti, da ne izgubiš občutka vožnje. Enako velja, ko narediš izpit. Poleg tega ti s prakso CPP pridejo v podzavest in jih začneš avtomatično upoštevati, hkrati pa izgubiš strah na cesti. Zelo pomembno pa je, da se kot mlad voznik in seveda tudi kasneje kot že izkušen voznik zavedaš, da ne smeš voziti pod vplivom alkohola, pa tudi če je to le en kozarec.«

Bralka – mlada voznica

Ko voznika s spremljevalcem srečate na cesti

Slika oznake za avtomobil, da vodi kandidat za voznika.

Vozilo voznika s spremljevalcem je označeno z opazno zeleno tablico, na kateri je velik tiskan L v beli barvi. Sporoča, da vozilo vozi nekdo, ki še nima vozniškega dovoljenja, ki ima manj izkušenj in je zato verjetneje, da bo naredil kakšno napako.

V promet se šele vključuje, a vozniki običajno zahtevamo enako odzivnost od tistih, ki so v prometu že zelo dolgo, kot od tistih, ki so pred nekaj dnevi pridobili vozniško dovoljenje – ali voznikov s spremljevalcem, ki dovoljenja sploh še nimajo. Strpno in kulturno vedenje do vseh udeležencev v prometu mora biti sicer vedno vodilo na cesti, v primeru voznikov začetnikov pa je to še posebej pomembno. Spomnite se svojih vozniških začetkov in pazite, da vozniku začetniku ne povzročate dodatnega stresa. S hupanjem, vožnjo na prekratki varnostni razdalji in drugimi gestami povzročamo bistveno večjo možnost za napake neizkušenih voznikov v prometu.

»V trenutku, ko srečate vozilo, ki je označeno s tablico L, in veste, da je v njem voznik, ki vozi s spremljevalcem, se spomnite svojih začetkov v prometu.«

Manuel Pungertnik, vodja šole vožnje AMZS ter učitelj varne vožnje

 
SORODNE VSEBINE

Prijavite se na e-novice

Vsak mesec berite o manj znanih pravilih CPP, osvežujte svoje znanje o cestnem bontonu in ostanite varen voznik!

Moje ceste

Vaša simulirana vožnja pove, kako (ne)varni ste na cesti

Vaša simulirana vožnja pove, kako (ne)varni ste na cesti

Raziskava na simulatorju vožnje je razkrila veliko zanimivosti o vozniških navadah in slogu vožnje.

Preberi več
Kam gledajo pešci, ko prečkajo cesto?

Kam gledajo pešci, ko prečkajo cesto?

Pešci so med najbolj ogroženimi v prometu. S pametnim sistemom COPS@zebra lahko preprečimo marsikatero nesrečo.

Preberi več
Motoristi, vabljeni na brezplačno delavnico varne vožnje

Motoristi, vabljeni na brezplačno delavnico varne vožnje

Brezplačne delavnice za motoriste so zanesljiv način, da lepe jesenske dneve izkoristite za varna motoristična doživetja.

Preberi več
30 dolgoletnih voznikov na ponovni izpitni vožnji

30 dolgoletnih voznikov na ponovni izpitni vožnji

30 voznikov se je odpravilo na vožnjo z učiteljem vožnje in ocenilo svoje znanje. Preverite, kaj so ugotovili!

Preberi več
Turneja mobilnosti je pokazala, kje v Sloveniji so najboljši vozniki

Turneja mobilnosti je pokazala, kje v Sloveniji so najboljši vozniki

Kje v Sloveniji so najboljši, kje pa najbolj samozavestni vozniki? Preverite, kam je simulator vožnje uvrstil vaš kraj.

Preberi več
Turneja mobilnosti razkriva, kdo vozi bolje: moški ali ženske

Turneja mobilnosti razkriva, kdo vozi bolje: moški ali ženske

Turneja mobilnosti razkriva, ali so moški res boljši vozniki in ali so mladi res neprevidni na cesti. Preverite!

Preberi več
Priložnost za preizkus vozniškega znanja v vašem kraju

Priložnost za preizkus vozniškega znanja v vašem kraju

Turneja mobilnosti prihaja v vaš kraj – preverite, kdaj!

Preberi več