Varne ceste Članek Video

Mladi vozniki: Kje so bolj tvegani in kje bolj varni?

Čas branja: 7 minut

9 od 100 mladim voznikom se bo v prihodnjem letu zgodila prometna nesreča. Verjetnost za nesrečo je pri mladih voznikih 3-krat večja od verjetnosti pri ostalih generacijah, a po drugi stani za mlade velja, da hkrati več ne pijejo in vozijo. To je le nekaj podatkov z dogodka Anatomija vožnje: Mobilnost od generacije X do Z, zdaj že tradicionalnega dogodka Zavarovalnice Triglav. Kako se spreminja odnos mlajših generacij do mobilnosti, varnosti in cestnoprometnih pravil?

Mobilnost ne pomeni le imeti avto

Zanimivo je, da mobilnost med mladimi ni več vezana le na lastništvo avtomobila. Generacija Z (od 18 do 35 let) v večji meri uporablja e-skiroje, kolesa, javni prevoz ali storitve deljenja vozil oz. prevozov. Avto predstavlja predvsem nujnost, skrb in finančni strošek.

Raziskave Zavarovalnice Triglav kažejo, da so mladi najpogostejši uporabniki urbane mobilnosti v Sloveniji, pri čemer e-skiro pogosto vidijo kot cenejšo in boljšo alternativo avtomobilu ali skuterju. Kljub temu se le dobra polovica uporabnikov e-skirojev počuti varne, vsak tretji pa je že doživel nezgodo. Prisluhnite, kaj so v anketi povedali mladi na ljubljanskih ulicah.

Sociologinja dr. Tamara Trošt poudarja, da mladi avtomobila ne dojemajo več kot simbol svobode in statusa, temveč kot finančno in logistično obremenitev. Bolj kot prejšnje generacije so naklonjeni okolju prijaznejšim oblikam mobilnosti, kot sta kratkoročna izposoja in deljenje avtomobilov, še posebej, če so te možnosti dostopne prek digitalnih platform.

Lažje je reči “ne” alkoholu kot telefonu

Mladi vozniki hitreje opazijo dogajanje v prometu, bolje obvladajo asistenčne sisteme in tehnologijo, a hkrati pogosteje uporabljajo telefone med vožnjo. Učiteljica vožnje Anita Žnidaršič iz AMZS opaža, da mladi dojemajo promet bolj vizualno in hitreje zaznajo talne označbe ter digitalne prikaze kot klasične prometne znake. Zaradi navajenosti na digitalne vsebine se večkrat zanašajo na asistenčne sisteme vozil, kar pa lahko pomeni manj analitičnega razmišljanja.

Boris Kokalj, pevec skupine Kokosy, je na dogodku Anatomija vožnje delil svojo izkušnjo: “Moja največja rdeča zastava je, da kolesarim s slušalkami v ušesih, je pa res, da ne divjam – niti na kolesu niti v avtu. Po drugi strani pa je super videti, da iti pijan za volan med mladimi absolutno ni več kul, kvečjemu izpadeš neodgovoren luzer. So pa problem telefoni – klicanje, pošiljanje sporočil, urejanje playlist, streamanje nogometne tekme in podobne telefonske dejavnosti, ki ti poberejo velik del pozornosti v prometu.”

Mladi so sicer bolj dosledni pri upoštevanju omejitev hitrosti, vendar raziskave Valicona kažejo, da precenjujejo svoje sposobnosti in se pogosto odločajo za dinamično vožnjo. Prisluhnite, kaj je še povedal predstavnik mlajše generacije Boris Kokalj.

DRAJV: manj hitri, bolj dinamični

Tudi aplikacija DRAJV, ki spremlja vozniške navade, je pomembno orodje za raziskovanje vozniških navad, hkrati pa je mladim blizu, saj je tako imenovani gemificirani pripomoček. Voznikom namreč ponuja tudi ugodnosti in nagrade.

Podatki kažejo, da so aktivni uporabniki DRAJV-a, ki so mlajši od 25 let, v povprečju varni vozniki, je pa njihova ocena vožnje v primerjavi s starejšimi uporabniki DRAJV-a vseeno nekoliko nižja. Mlajši tako vozijo bolj dinamično in med vožnjo pogosteje uporabljajo telefon, v primerjavi s starejšimi vozniki pa bolj pogosto upoštevajo omejitve hitrosti. Ob tem pa je treba tudi omeniti, da dinamična vožnja, ki jo kažejo podatki iz DRAJV-a, ne pomenijo nujno boljše uporabe refleksov. Gre za precenjevanje sposobnosti, kar žal tudi povečuje tveganje za nesreče.

Manjša zmožnost pozornosti in manj timskega duha

Mladi vozniki so v povprečju trikrat bolj tvegani od izkušenih voznikov. Njihova sposobnost ohranjanja pozornosti v prometu je nižja, hkrati pa kažejo manj timskega duha pri prilagajanju drugim udeležencem v prometu. O tem je na dogodku govoril vodja mladinskega pogona KK Cedevita Olimpija Miro Alilović, ki ima z mladimi veliko izkušenj.

Podatki Zavarovalnice Triglav kažejo, da mladi vozniki pogosteje eksperimentirajo z načinom vožnje, kar se odraža v večjem številu škodnih dogodkov.

Izbira vozila kot simbol svobode in vir podatkov

Mladi vozniki pogosto izbirajo vozila, ki jim nudijo občutek svobode. Po podatkih Zavarovalnice Triglav pri izračunu avtomobilske premije upoštevajo približno 50 parametrov, pri čemer jih 5 izhaja iz osebnih značilnosti voznika, ostali pa iz lastnosti vozila. Direktor avtomobilskih zavarovanj Jaka Klement izpostavlja, da določen tip voznika pogosto izbere tudi določen tip vozila, kar omogoča natančnejšo oceno tveganja. Podatki kažejo, da je pri najbolj mladih in neizkušenih voznikih kar 3-krat večja verjetnost za prometno nesrečo kot pri izkušenih voznikih.

Programi za mlade voznike, kot so preventivni ukrepi Zavarovalnice Triglav in zavarovanje Mladi voznik, so namenjeni zmanjšanju tveganja in spodbujanju varnejše vožnje. Vodja centra Triglav Lab Sara Vehovec pojasnjuje, kaj vse vključuje celostna obravnava voznikov in njihove vožnje.

Razvojnik in raziskovalec trajnostne mobilnosti Andrej Brglez dodaja, da mladi iščejo dostopne, digitalizirane in trajnostne oblike mobilnosti. “Vemo pa tudi, da mladost ostaja to, kar po naravi mora biti. Prepričana vase, da vse zmore, da vse lahko. Zato mladi ostajajo v kategoriji bolj tveganih voznikov. Tako, kot so bile v mladih letih bolj tvegane generacije pred njimi. To bo morda spremenila šele avtonomna vožnja,” sklene Brglez.

Vsebine in programi, ki na privlačen način pomagajo k varnejši vožnji:

Zapomnite si vsaj ta napotek

Mladi vozniki so samozavestni in prilagodljivi, a pogosto precenjujejo svoje sposobnosti za volanom. Največ tvegajo z dinamično vožnjo in z uporabo telefona med vožnjo. Vsak si lahko prizadeva, da se to izboljša.

Kaj delamo za varnejše ceste?

Pametna signalizacija rešuje življenja – brez razkopavanja cest

Pametna signalizacija rešuje življenja tam, kjer so nesreče najpogostejše – v naseljih. Odprt je razpis za občine za 28 novih sistemov za prometno varnost.

Mladi vozniki: Kje so bolj tvegani in kje bolj varni?

Kaj so pokazale raziskave in kaj menijo različni poznavalci? Kako se spreminja odnos mlajših generacij do mobilnosti, varnosti in cestnoprometnih pravil?

Fotoreportaža: Osvežitvene vožnje 2024

Oglejte si fotoutrinke z osvežitvenih voženj 2024. Obiskali smo 6 slovenskih mest in 300 starejšim voznikom omogočili večjo varnost pri vožnji.

Video: Kaj nam sporočajo velikani vožnje?

Starejši vozniki so z leti vožnje pridobili dragocene izkušnje. Prisluhnite njihovim besedam, ki soustvarjajo vozniško kulturo.

Urbana mobilnost – v slogu, vidni in varni

Oglejte si modno kolekcijo odsevnih oblačil in vidnih dodatkov. Kolekcija »Dejmo se videt« kaže, da so ideje z modne piste uporabne tudi v praksi.