Vozim se logo Vozim se logo Triglav logo Triglav logo Triglav logo
CPP Članek

Pojasnjujemo: Je bolje voziti bos ali v natikačih?

Čas branja: 3 minute

Mediji v poletnem času pogosto izpostavljajo, da vožnja v natikačih ni varna. Res ni. In čeprav zakon o pravilih cestnega prometa natikačev ne prepoveduje izrecno, vas vseeno lahko doleti globa zaradi napačne obutve. Kaj pa je z bosonogo vožnjo? Je ta bolj ali manj varna? Je bolj ali manj sporna za policiste? Kaj o tem pravijo učitelji vožnje? Razjasnimo ta vprašanja!

Vožnja z natikači

Vožnja z natikači ima kar nekaj problematičnih lastnosti, ki pomenijo večje varnostno tveganje. Najbolj nevarno je, da natikači:

  • Niso dovolj čvrsti za učinkovit pritisk noge na pedal. Mehek podplat se hitro upogne in ne nudi dovoljšne podpore.
  • Niso dovolj oprijemljivi in med pritiskanjem na pedal drsijo. Predstavljajte si mokre gumijaste japonke …
  • Niso čvrsto pritrjeni na stopalo in zlahka zdrsnejo z noge. Takrat se podplat mimogrede zagozdi med pedale ali celo pade pod pedal.

V vseh opisanih situacijah je zelo težko hitro reagirati in pritisniti na zavoro, če je to potrebno. Natikači zato niso primerna obutev.

Ko govorimo o neprimerni obutvi, moramo omeniti še vožnjo z visokimi petami. Težava s to sicer lepo obutvijo je v neprimerni poziciji noge, saj pedali niso predvideni za take naklone stopala. Hkrati pa stopalo z visoko peto nima dobre opore na tleh, kar je za obvladovanje pedalov bistveno. Tudi vožnja z visokimi polnimi podplati (cokli, polne pete, platforme) ni optimalna. Zaradi zmanjšanega občutka za pedale lahko pritisnete dva pedala hkrati ali pa pedal zgrešite.

Je rešitev bosonoga vožnja?

Bosonoga hoja je zdrava, a tega nikakor ne moremo reči za bosonogo vožnjo. Zakaj?

  • Stopala so zelo občutljiv del telesa in že močno zaviranje, ki je včasih potrebno, lahko predstavlja težavo.
  • Obstaja pa tudi nevarnost, da se na pedalu znajde kak oster kamenček ali košček stekla. Ob močnem pritisku bi oster predmet povzročil bolečino in voznik bi nogo avtomatsko umaknil s pedala. Če se to zgodi na klancu ali v koloni, je nehoten umik noge z zavore velik problem.

Resnična zgodba z naše akcije Ponovno na izpitno vožnjo

Mlajši voznik je šele tik pred vožnjo ugotovil, da ima obute poletne natikače in da je to lahko problem. Ker je imel v spominu, da je vožnja z natikači prepovedana, se je sezul in vozil bos. To je bila njegova velika napaka. Kljub sicer odlični vožnji je žal padel na izpitu. Pravi pa, da si je vozniško lekcijo o obutvi zelo zapomnil.
Zgodbo delimo z vami, da vam ne bo treba ponavljati podobnih napak.

Kot vidimo, lahko tako pri vožnji z natikači kot pri bosonogi vožnji pride do težav z upravljanjem vozila. Oba načina predstavljata preveliko tveganje in preveliko nevarnost, da bi katerega označili za boljšega od drugega. Vožnjo v natikačih in bosonogo vožnjo odsvetujemo! »Za vožnjo so najbolj primerna čvrsta obuvala,« so nam povedali učitelji vožnje pri AMZS.

Izsledke zanimive raziskave navaja AMZS. Avstrijski avtomobilski klub OAMTC je preveril, kakšna obutev je najbolj primerna za varno vožnjo. Preizkusne voznice in vozniki so vozili z različnimi obuvali in bosonogi, primerjali pa so zaviranje s polno močjo, natančno zaviranje na tarčo in parkiranje.

Pri natančnem zaviranju na tarčo so se najslabše odrezale visoke pete, saj voznice zaradi napačnega kota niso imele pravega občutka. Pri zaviranju na vso moč so se kot najmanj primerni izkazali natikači in bosa noga – v obeh primerih vozniki niso uspeli z vso močjo pritisniti na pedal, zato je bila zavorna pot precej daljša. Najbolje pa so se izkazali športni copati, ki s čvrstim podplatom omogočajo nemoten prenos moči na pedal in potreben občutek v nogi.

Kaj določa 35. člen zakona o pravilih cestnega prometa?

(1) Voznik in učitelj vožnje med vožnjo ne sme uporabljati opreme ali naprav na način, ki bi zmanjševale njegovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila (maska, slušalke, telefon itd.).

(5) Z globo 120 eurov se kaznuje za prekršek voznik, učitelj vožnje motornega vozila ali spremljevalec, ki ravna v nasprotju z določbami tega člena.

Zakon ni izrecen glede neprimerne obutve, prepoveduje pa uporabo opreme, ki zmanjšuje voznikovo zmožnost obvladovanja vozila. V to opremo lahko štejemo tudi obutev. Policist pa obravnava vsak primer posebej. Če na primer na osnovi vožnje ugotovi, da voznik ne obvladuje vozila, hkrati pa je še neprimerno obut, lahko odredi globo v vrednosti 120 €.

ZAPOMNITE SI VSAJ TA NAPOTEK

Za vožnjo so najbolj primerna čvrsta obuvala. Med temi so se najbolje odrezali športni copati.

Prijavite se na e-novice

Vsak mesec berite o manj znanih pravilih CPP, osvežujte svoje znanje o cestnem bontonu in ostanite varen voznik!

Kaj delamo za varnejše ceste?

DRAJV – ena aplikacija in kup razlogov za uporabo

Navade, tudi vozniške, so železna srajca. Kako odložiti staro srajco slabih vozniških navad in postati varnejši voznik?

Poskrbite za varno vožnjo in delo s traktorjem

Traktor je vozilo in delovni stroj obenem. Prav zaradi teh različnih vlog so tudi podatki o nesrečah razdeljeni v prometne nesreče in delovne nezgode. Vsak podatek zase ne deluje šokantno, a oba skupaj predstavljata težavo, saj se v Sloveniji vsako leto zgodi okoli 200 nesreč s traktorjem. Z znanjem in s previdnostjo lahko to številko zmanjšamo.

Kako izbrati asistenčne sisteme za svoje vozilo?

Asistenčni sistemi predstavljajo pomemben del naših vozil in marsikatere dojemamo že kot obvezno opremo. Hitro razvijajoča se tehnologija je omogočila velikanske spremembe in poplavo različnih možnosti na tem področju. Ali poznate najpomembnejše asistenčne sisteme, če želite več varnosti?

Vabilo: “Asistenčni sistemi – med varnostjo in udobjem”

Zavorni sistem ABS, navigacija, senzorji za parkiranje, glasovno upravljanje, kamere, dodatni ekrani, asistenčni sistem za stabilizacijo avtomobila in za mrtvi kot, tempomat ter drugi asistenčni sistemi pomagajo vozniku pri vožnji.

4 rešitve za stresne situacije v prometu

Kako najpogosteje reagirate v prometnem zamašku in kako bi morali? Kaj vas bo hitreje premaknilo do cilja – prehitevanje ali čakanje?