Varne ceste Članek

Starejši vozniki: Zakaj osvežitvene vožnje pomagajo?

Čas branja: 12 minut

V Sloveniji je kar 28 % voznikov starejših od 60 let, to so vozniki, ki so vozniški izpit opravljali pred 45 do 65 leti, ko so bile razmere na cestah precej drugačne. Starejši vozniki so sicer redni vozniki, jim pa vožnja že predstavlja stres. Kako lahko pomagamo?

V letu 2022 smo za voznike, starejše od 60 let, v Zavarovalnici Triglav v sodelovanju z AMZS pripravili akcijo Osvežitvene vožnje za starejše. Svoje zanje je s pomočjo inštruktorja vožnje v Ljubljani, Celju in Kranju osvežilo 700 starejših voznikov, od tega jih je 150 opravilo tudi naloge na poligonu Centra varne vožnje.

V varnem okolju in s pomočjo inštruktorjev so starejši vozniki osvežili svoje vozniške spretnosti, osvojili novo znanje o prometu, predvsem pa so se otresli stresa in ponovno pridobili samozavest za vožnjo. Seznanili so se s spremembami pri cestni infrastrukturi in prometni signalizaciji, s kombinacijo novih znanj in bogatih izkušenj na cesti pa je njihova vožnja postala varnejša.

Skoraj vsi vozniki so bili z akcijo leta 2022 zelo zadovoljni, saj so jo na lestvici od 1 do 5 v povprečju ocenili z oceno 4,94, več kot 95 % udeležencev je izkušnjo ocenilo z najvišjo oceno.

Vas zanima, kako je bilo in kakšno je bilo vzdušje? Preverite videoreportažo in fotogalerijo.

Osvežitvene vožnje se je udeležila tudi pisateljica in igralka Desa Muck. Oglejte si njene vtise, v nadaljevanju pa preberite, kako vozijo starejši vozniki in kaj so pridobili udeleženci na dosedanjih osvežitvenih vožnjah.

1. Kako vozijo starejši vozniki?

Čeprav se ljudje staramo različno, s staranjem pri vseh nas pride do upada zmogljivosti, slabšega zdravstvenega stanja ter upada psihičnih oz. kognitivnih sposobnosti. Vsi ti dejavniki vplivajo na našo vožnjo, ker pa je staranje postopen proces, sprememb in njihovega negativnega vpliva na vožnjo ne opazimo takoj. Upad življenjskih moči in zmanjšanje psihofizičnih sposobnosti imajo velik vpliv na sposobnost varne vožnje. Značilnosti, ki so običajno povezane z vozniškimi sposobnostmi starejših voznikov, so:

  • zmanjšan reakcijski čas, kar lahko vpliva na sposobnost hitrega odzivanja na nepričakovane situacije v prometu,
  • zmanjšan vid in sluh, ki vplivata na sposobnost med vožnjo videti in slišati pomembne informacije,
  • zmanjšane fizične sposobnosti, ki se kažejo v zmanjšanem obsegu gibanja ali manjši moči,
  • povečana previdnost, ki lahko vodi do nestrpnosti drugih v prometu, ter
  • zmanjšana samozavest, ki lahko vpliva na sposobnost hitrega odločanja in ustreznega odzivanja.

Vozniške sposobnosti starejših voznikov se lahko razlikujejo glede na številne dejavnike, kar pa ne pomeni, da starejši vozniki ne bi uspeli ohraniti varne in učinkovite vozne sposobnosti tudi v poznih letih. Ravno nasprotno. Pomembno je, da starejši vozniki redno ocenjujejo svoje vozne sposobnosti ter svojo vozniško kondicijo ohranjajo s treningom in osvežitvijo znanja.

2. Katere prometne situacije je dobro osvežiti?

Starejši vozniki so po izkušnjah inštruktorjev, ki so se z njimi podali na osvežitvene vožnje, strpni. Trudijo se opazovati dogajanje v prometu in dobro povezujejo svoje dolgoletne vozniške izkušnje med vožnjo.

Izziv pa jim predstavljajo:

Skoraj 60 % udeležencev osvežitvenih voženj je pri vožnji v krožišču naredilo eno ali več napak. Težave smo zaznali tudi pri hitrosti vožnje. Neustrezno hitrost je imelo okoli 40 % voznikov. Pri tem se je pokazalo, da:

  • starejše voznike zmedejo nekatere infrastrukturne rešitve (na primer pogosto menjavanje znakov za omejitev hitrosti),
  • da vozijo po pravilih za omejitve hitrosti, ki so veljale, ko so oni opravljali izpit,
  • hkrati pa jih k prekoračitvam hitrosti sili tudi nestrpnost mlajših voznikov in strah, da bodo prepočasni.

Udeleženci akcije so pri ponovnem ocenjevanju svojih vozniških spretnosti povedali, da so svoje vozniške spretnosti z osvežitveno vožnjo izboljšali. Inštruktorji so opazili, da je kar 42 % starejših voznikov pokazalo napredek pri pravilni vožnji skozi krožišče, 25 % udeležencev je pokazalo napredek pri ustrezni hitrosti v prometu, 18 % pa jih je pokazalo napredek pri vzdrževanju ustrezne varnostne razdalje.

3. Motilci pozornosti še bolj motijo

Poleg spremenjene prometne infrastrukture za mnoge starejše voznike izziv med vožnjo predstavljajo tudi motilci pozornosti, zaradi česar se težje osredotočijo na dogajanje na cesti. Motnja pozornosti je po ocenah policije krivec za skoraj polovico prometnih nesreč v Sloveniji.

Starejše voznike največkrat zmotijo slušni motilci pozornosti, to so glasna glasba, hupe in sirene intervencijskih vozil, glasni sopotniki, nenavadni zvoki vozila ter mobilni telefoni.

4. Osvežitev znanja znižuje stres med vožnjo

S starostjo pri voznikih pride tudi strah oziroma jim vožnja predstavlja stres. Udeleženci osvežitvenih voženj so v varnem okolju, pod budnim očesom inštruktorjev ponovno pridobili dragoceno samozavest za vožnjo ter bistveno zmanjšali stres med vožnjo.

Če je pred osvežitvenimi vožnjami le 44 % starejših voznikov odgovorilo, da med vožnjo ne občutijo stresa, se je po opravljenih vožnjah ta odstotek voznikov povečal na 73 %.

5. Samoocena pred in po osvežitveni vožnji

V okviru programa brezplačnih osvežitvenih voženj z inštruktorjem smo udeležence prosili tudi za samooceno njihovih vozniških sposobnosti – pred in po osvežitveni vožnji.

Skozi praktične napotke inštruktorjev so starejši vozniki spoznali, da morda le niso tako brezhibni vozniki, kot so mislili. Po osvežitveni vožnji se je povečal delež voznikov, ki so sebe kot varnega voznika ocenili z oceno 9, in ne več z 10.

So pa s pomočjo novega znanja izboljšali svojo samozavest. Kar 30 % voznikov vožnje ni več doživljalo kot stresne in izboljšala se je njihova samoocena. Po osvežitvenih vožnjah je več voznikov sebe ocenilo kot pozorne voznike, 20 % jih je povedalo, da bodo sedaj varneje vozili svoje vnuke. In najbolj pomembno: kar 48 % udeležencev je povedalo, da so z novim znanjem osvojili situacije v prometu, ki so jih do sedaj begale.

O tem, kako vozijo starejši vozniki, in o rezultatih akcije Osvežitvena vožnja za starejše smo se pogovarjali na dogodku Anatomija vožnje starejših. Naši sopotniki in sogovorniki so bili:

 

  • Ana Cergolj Kebler, vodja projektov varne mobilnosti v Zavarovalnici Triglav,
  • ndrej Brglez, raziskovalec trajnostne mobilnosti,
  • prof. dr. Zvezdan Pirtošek, specialist nevrolog, profesor klinične nevrologije in predstojnik katedre za nevrologijo na Medicinski fakulteti,
  • Desa Muck, pisateljica in igralka,
  • Manuel Pungertnik, vodja centra voznikov pri AMZS, učitelj in inštruktor vožnje, ter
  • voditelj Saša Kapetanović, avtomobilistični novinar in Atmosferec.

 

Oglejte si posnetek dogodka.

Oznake članka: avtomobilisti, cpp, starejši vozniki

Kaj delamo za varnejše ceste?

Prostoferke – odlične voznice, srčne prostovoljke

Spoznajte srčne prostovoljne voznice, ki so v prevozih starejših našle veselje, smisel, družbo in način za ohranjanje vozniške kondicije.

Z DRAJV podatki do varnejših poti

Spoznajte DRAJV zemljevid, ki ponuja povsem nov vpogled v način vožnje slovenskih voznikov in v najpogostejše izzive v prometu.

Bi kupili e-skiro svojemu otroku?

E-skiro ni igrača, zato je prav, da starši opravijo tehten premislek pred nakupom e-skiroja za svojega otroka. Preverite osnovne nasvete za lažjo odločitev.

E-skiro: 6 pasti in 6 rešitev za varno vožnjo

6 stvari, ki jih morate vedeti, da bo vaša vožnja z e-skirojem varna. Svoje veščine in spretnosti pa lahko preizkusite tudi na simulatorju e-skiroja.

Osvežitvena vožnja za motoriste

Kaj je še boljši način od treninga na poligonu, da povadite svoje motoristične spretnosti? Osvežitvene vožnje za motoriste z inštruktorjem.