Vozim se logo Vozim se logo Triglav logo Triglav logo Triglav logo
Bonton Članek

5 lastnosti električnih vozil, ki jih morate poznati

Čas branja: 5 minut

Večina voznikov električnih avtomobilov, kot so Tesla, BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe in drugi, vam bo povedala, da so se zelo hitro privadili na novo vozilo. Vseeno pa obstajajo lastnosti električnih vozil, ki vplivajo na promet in tudi na prometno varnost. Zato jih morajo upoštevati tako vozniki teh vozil kot tudi drugi udeleženci v prometu.

1. Hitro pospeševanje omogoča hitre premike

Električni avtomobili imajo popolnoma drugačen način delovanja, kot smo ga vajeni pri bencinskih in dizelskih avtomobilih. Sprememba v delovanju pa ima vpliv tudi na promet. Pri električnih vozilih se namreč moč prenaša z elektriko in elektromotor je mnogo bolj odziven kot bencinski ali dizelski motor. To pa pomeni, da so pospeški bistveno hitrejši.

Podobno je pri speljevanju. Električni avtomobili ne poznajo prestav. Voznik ima na voljo le možnosti za vožnjo naprej in nazaj, parkirno zavoro in prosti tek. Sliši se preprosteje kot uporaba menjalnika in različnih prestav, kar voznikom nedvomno olajša speljevanje in vožnjo ter vpliva tudi na promet.

In kaj to pomeni za ostale udeležence? Nedvomno se lahko prehitevanje zgodi hitreje, vendar pa nas je strokovnjak za varno vožnjo Andrej Brglez opozoril na presenetljiv pojav: »Vozniki električnih vozil vozijo zelo varčno, kar pomeni brez velikih pospeškov in hitrih zaviranj. Tudi velika hitrost za njih ni značilna, saj vozijo zelo defenzivno. Vozniki, ki so naredili preskok s klasičnega avtomobila na električnega, so običajno naredili tudi preskok k zeleni vožnji.«

Kljub temu pa lahko električno vozilo po speljevanju zelo hitro pridobiva hitrost, zato se nam pogosto približa hitreje, kot pričakujemo.

2. (Praviloma) zgodnejše zaviranje

Vas je kdaj zmotilo, ko je voznik pred vami zaradi oddaljene rdeče luči na semaforju začel postopoma upočasnjevati svojo vožnjo, ni pa zares zavrl? Če je imel srečo, mu sploh ni bilo treba ustaviti vozila, saj je čakal med počasno vožnjo v drugi prestavi, dokler se ni prižgala zelena luč za nadaljevanje poti.

Nekaj podobnega je značilno za električna vozila. Način zaviranja je drugačen in razlog za to je zelo ekonomičen. Vozilo med zaviranjem namreč pridobiva električno energijo in tako prihrani. Vozniki zato o zaviranju začnejo razmišljati prej in velja, da je potek zaviranja bolj premišljen.

Za ostale voznike to pomeni, da morajo biti pozorni. Gre sicer za počasno zaviranje in ne za nenadno ustavitev vozila. Vseeno pa se morajo v primeru zgodnjega zaviranja temu prilagoditi tudi vsa vozila, ki vozijo zadaj, in vzdrževati ustrezno varnostno razdaljo.

3. Pasti neslišne vožnje

Še ena od značilnosti elektromotorjev je, da se ne tresejo in ne proizvajajo vibracij. To pomeni, da je ne glede na hitrosti in tudi med pospeševanjem zvok vozila enak. Pravzaprav ga skoraj ni. Edino, kar lahko slišimo, sta zvok pnevmatik in upor zraka.

Neslišna vožnja je prijetnejša in manj stresna, a ostalim udeležencem se lahko zgodi, da jih električno vozilo preseneti. Ta nova okoliščina pomeni še večje tveganje za vse tiste udeležence, ki niso povsem osredotočeni na promet. Na primer za kolesarji, ki s slušalkami poslušajo glasbo, pešci, ki uporabljajo telefon ali pa samo niso pozorni, in vozniki, ki se pogovarjajo ali poslušajo glasno glasbo. Vsi našteti zlahka spregledajo električno vozilo, če se to pojavi za njimi.

Prav zaradi te nevarnosti je sredi leta 2019 začel veljati predpis, da morajo imeti nova električna vozila v EU vgrajen zvočni opozorilni sistem za počasno vožnjo, ko zračnega upora skoraj ni in je vozilo res povsem tiho. Kljub temu ukrepu strokovnjaki ugotavljajo, da se v urbanem okolju zaradi hrupa okolja dodatnega zvoka električnega vozila ne sliši.

4. Pomik proti avtonomni vožnji

Električna vozila so nova vozila in zato tudi opremljena z vrsto naprednih asistenčnih sistemov, ki jih starejši avtomobili še niso poznali. Sistemi namreč omogočajo tolikšno pomoč, da zmanjšujejo stres med vožnjo, preprečujejo različne trke, opozarjajo na nevarnosti, ohranjajo vozilo na sredi voznega pasu ter ohranjajo razdaljo in hitrost. Vse to vozniku zagotavlja večjo varnost in udobje hkrati.

Nekateri od teh, kot je denimo Tesla, imajo že tako dovršen sistem tehnoloških rešitev, da lahko sami pospešujejo, zavirajo in zavijajo. A voznikova aktivna vključenost v vožnjo je še vedno nepogrešljiva, saj lahko govorimo šele o drugi stopnji avtonomnosti.

Bi radi preizkusili Teslo?

Sodelujte v nagradni igri v aplikaciji DRAJV in uživajte s Teslo ves vikend! Priljubljena brezplačna aplikacija DRAJV, s katero lahko preverite, kako varno vozite, varne voznike namreč nagrajuje s popustom pri zavarovanju in s privlačnimi nagradami v nagradnih igrah.

 

Za sodelovanje v tokratni nagradni igri v času od 8. 10. 2021 do 31. 10. 2021 posnemite 10 varnih voženj s skupno dolžino vsaj 200 kilometrov s skupno oceno 90 točk ali več in potrdite pogoje sodelovanja v aplikaciji. V skladu za nagrade je poleg nepozabne uporabe Tesle, Modela S, za ves konec tedna še 1.000 atraktivnih nagrad v sistemu Avant2Go.

 

Še ne poznate aplikacije DRAJV? Preverite, kaj so o DRAJV-u povedali njeni redni uporabniki.

5. Izpusti, ki jih ni

Najbolj očitna razlika električnih vozil v primerjavi z bencinskimi in dizelskimi je, da nimajo izpustov in da ne onesnažujejo zraka. Onesnaženja zaradi izpustov se še zlasti močno poznajo pred lokali, na velikih parkiriščih in v parkirnih hišah ter na prometnih lokacijah. Električna vozila bi tovrstne situacije bistveno izboljšala, a jih je za zdaj še premalo, da bi se njihov vpliv lahko poznal. V Sloveniji je bilo ob koncu leta 2020 namreč le 0,3 % registriranih osebnih avtomobilov na električni pogon.

Električna vozila imajo še vedno težavo z ogljikovimi izpusti zaradi proizvodnje baterije in obenem tudi ni jasno, kaj se bo zgodilo z odpadnimi baterijami po končani življenjski dobi električnega avtomobila. Znanost se s tem vprašanjem pospešeno ukvarja in išče rešitve, hkrati pa ob analizi prednosti in slabosti še vedno velja, da so električni avtomobili boljša izbira.

Tega se postopoma zavedajo tudi potrošniki, saj se število registracij električnih avtomobilov vsako leto znatno poveča. Konec leta 2020 je bilo v Sloveniji registriranih 3.670 osebnih avtomobilov na električni pogon.

Graf: Registrirani osebni avtomobili na električni pogon v Sloveniji
Graf: Registrirani osebni avtomobili na električni pogon v Sloveniji

Kljub vsem naštetim novostim in dejstvu, da imajo električna vozila drugačno tehnologijo, je to še vedno le vozilo. Uporablja se na popolnoma enak način kot klasično bencinsko ali dizelsko vozilo. Vozniki namreč niso pripravljeni spreminjati svojih navad in rabe. Z razvojem tehnologije pa seveda prihaja do izboljšav, ki se jim vozniki intuitivno prilagodimo.

Zapomnite si vsaj ta napotek:

Ob številnih pozitivnih novostih največjo past električnih vozil predstavlja neslišna vožnja. Še posebej, če ste v prometu kolesar ali pešec, bodite osredotočeni na promet. Ne poslušajte glasbe prek slušalk in ne pogovarjajte se po telefonu, da vas ne bo presenetilo neslišno električno vozilo.

Prijavite se na e-novice

Vsak mesec berite o manj znanih pravilih CPP, osvežujte svoje znanje o cestnem bontonu in ostanite varen voznik!

Kaj delamo za varnejše ceste?

Anketa: Kaj bi radi doživeli z nami?

Na portalu Vozim se smo osvežili marsikatero CPP temo, upamo si govoriti tudi o cestnem bontonu. A ne želimo ostati le pri teoriji. Zanima nas praksa, vožnja, vse tisto, kar doživimo za volanom. Tu je priložnost, da nam poveste, kaj bi pa radi vi in kakšnih izkušenj si želite vi. Rešite kratko anketo in nam s svojimi odgovori pomagajte sooblikovati naše akcije in portal Vozim se.

Adrenalinska rally vožnja s prvakom Rokom Turkom

Zaključek letošnje akcije Ponovno na izpitno vožnjo je bil ekskluziven in adrenalinski! Izžrebano nagrajenko in nagrajenca je državni prvak v rallyju Rok Turk popeljal na adrenalinsko vožnjo s svojim tekmovalnim vozilom. Na poligonu Centra varne vožnje na Vranskem pa sta nagrajenca tudi sama preizkusila privlačnost dinamične vožnje s posebnim izvenserijskim športnim vozilom. Preverite, kako je bilo! 3 … 2 … 1 … Gas!

Kako se upreti silam v ovinku?

Mnogim je bilo malo mar za fiziko v šoli, a ko govorimo o varni vožnji skozi ovinek, se ji ne moremo izogniti. V tokratnem članku bomo pogledali, kaj se zares dogaja z avtomobilom, ko zapeljemo v ovinek, in kako pri tem ohraniti nadzor. Videli boste, da so sodobni pametni telefoni res zelo pametni in da nam lahko pomagajo pri izboljšanju vožnje. Uporaben nasvet iz prakse pa bo z nami delil Rok Turk, državni prvak v reliju.

DRAJV – ena aplikacija in kup razlogov za uporabo

Navade, tudi vozniške, so železna srajca. Kako odložiti staro srajco slabih vozniških navad in postati varnejši voznik? Mimo nas gredo opozorila policije, črne statistike, globe. Kaj pa pozitivna motivacija? Pogovarjali smo se s petimi vozniki, ki uporabljajo aplikacijo DRAJV, ki ne kaznuje slabih vozniških navad, ampak vzpodbuja dobre.

Poskrbite za varno vožnjo in delo s traktorjem

Traktor je vozilo in delovni stroj obenem. Prav zaradi teh različnih vlog so tudi podatki o nesrečah razdeljeni v prometne nesreče in delovne nezgode. Vsak podatek zase ne deluje šokantno, a oba skupaj predstavljata težavo, saj se v Sloveniji vsako leto zgodi okoli 200 nesreč s traktorjem. Z znanjem in s previdnostjo lahko to številko zmanjšamo. Kako? Prijavite se na brezplačno delavnico, ki bo v nedeljo, 8. avgusta 2021, na Vranskem.