Vozim se logo Vozim se logo Triglav logo Triglav logo Triglav logo
CPP Članek

Enostavneje do izpita za motor. Kaj so prednosti in pasti?

Čas branja: 7 minut
Avtor: Peter Kavčič

Vozniki, ki ste si želeli svojemu voznemu parku dodati tudi motor – tukaj je novost za vas. Gre za poenostavljen postopek za pridobitev vozniškega dovoljenja za motorna kolesa s prostornino do 125 kubičnih centimetrov, ki ne presegajo 11 kW moči. To pomeni, da boste po novem vozniki avtomobilov, ki niste vozniki začetniki, po opravljenih 6 urah praktičnega usposabljanja v šoli vožnje lahko sedli za krmilo skuterja ali motocikla do 125 kubičnih centimetrov. To prav gotovo prinaša nekaj prednosti, ne smemo pa spregledati tudi morebitnih pasti.

Kako do vozniškega dovoljenja kategorije A1 po novem?

Do sedaj je bila pridobitev vozniškega dovoljenja pogojena z opravljanjem teoretičnega in praktičnega dela v šoli vožnje, kar je marsikoga odvrnilo od mobilnosti na dveh kolesih. Za vozniško dovoljenje kategorije A1 (motorna kolesa na dveh kolesih s stransko prikolico ali brez nje) so morali čisto vsi, torej tudi vozniki, ki so že pridobili vozniško dovoljenje kategorije B, še enkrat v šolo vožnje in tako na teoretičnem kot praktičnem izpitu pridobiti vozniško dovoljenje kategorije A1.

Po novem bosta na voljo dve možnosti – odvisno od tega, ali želite voziti samo v Sloveniji ali tudi v tujini. Kaj natančno potrebujete za oba postopka, si lahko ogledate v tabeli na koncu članka.

Kaj pomenijo kategorije vozniškega dovoljenja in kaj morate opraviti, da lahko vzamete v roke krmila različnih vrst vozil?
Preverite razlago.

Prednosti: okolju prijazna mobilnost, nižji stroški in manj gneče na cestah

Slovenija s tem poenostavljenim postopkom stopa na pot mobilnosti, kot jo določa Evropa v duhu pestrosti izbire mobilnosti in zmanjševanja gneče v velikih mestih. Takšna ureditev se je v nekaterih evropskih državah že izkazala za zelo dobro potezo.

Gre za povsem praktični vidik reševanja mobilnosti zaradi vedno večje gneče avtomobilov na cestah. Skuterji in motocikli s prostornino do 125 ccm so zaradi učinkovitosti, okretnosti in cenovne dostopnosti marsikje po Evropi delno ali v celoti nadomestili osebne avtomobile pri zagotavljanju mobilnosti posameznikov.

Tu lahko izpostavimo Italijo kot tradicionalno napreden trg na tem področju. Na to sicer vpliva tudi njena geografska lega, ki dopušča uporabo dvokoles praktično celo leto. Gre za evolucijo, ki se je najprej začela v večjih mestih, ki jih pestijo gost promet, zastoji in pomanjkanje parkirnih mest.

Temu zgledu so sledili tudi v Franciji, Avstriji in Nemčiji, kjer so doživeli velik vzpon prodaje dvokoles v razredu do 125 kubičnih centimetrov. Ob tem velja omeniti, da ta prevozna sredstva v primerjavi z osebnimi avtomobili bistveno manj obremenjujejo okolje s svojimi izpusti, v kratkem pa se obeta tudi porast novih skuterjev in motociklov v tej kategoriji na električni pogon.

Pasti za voznike z novim izpitom A1

Verjamem, da se bo marsikdo razveselil ter si s tem skrajšanim in poenostavljenim postopkom uresničil dolgoletno željo in sedel na motocikel ali skuter. Ponudbe zanimivih dvokolesnikov je precej, a pri tem bodite pozorni.

Če morete, si omislite skuter ali motocikel, ki ima vgrajen zavorni sistem ABS. Če boste kupili novega, sploh ne bo težav, saj je znotraj članic EU zavorni sistem ABS obvezen od leta 2016. V primeru, da boste kupovali kaj starejšega, pa bodite pozorni na to, s kakšnim zavornim sistemom je opremljeno vozilo.

Pa tudi sicer je pred nakupom nujno, da je motocikel ali skuter v tehnično brezhibnem stanju z ustreznimi pnevmatikami. Če ima nameščene izrabljene pnevmatike ali če so stare več kot 5 let, jih je treba zamenjati, ker ne nudijo več dobrega oprijema.

Priporočamo tudi obisk tečaja varne vožnje, kjer vam bodo izkušeni in s strani AVP licencirani inštruktorji predali znanje, ki vam bo v prometu prišlo še kako prav.

Zaradi relativno skromne moči sicer motocikli in skuterji s prostornino do 125 kubičnih centimetrov ne razvijejo visokih hitrosti. Običajno je 120 km/h zgornja meja tega, kar zmorejo. A to še ne pomeni, da jih lahko podcenjujemo, ko se z njimi vozimo v prometu oziroma po cesti. Vsak motorist z novim vozniškim dovoljenjem bo moral tudi sam pri sebi razčistiti, da je na dvokolesniku bolj ranljiv kot v avtomobilu, in bo moral prilagoditi vožnjo razmeram na cesti. Prav tako bo pomembna uporaba dobro pripete in ustrezne zaščitne čelade.

Ob vsaki spremembi zakona, ki vpliva na mobilnost in vozniške navade, pa sta nujni tudi vzgoja in izobraževanje – tako uporabnikov skuterjev in motorjev do 125 ccm kot ostalih udeležencev v prometu. Nova ureditev bo namreč zahtevala prilagoditev vseh udeležencev v prometu, skuteristi in motoristi pa bodo morali ob upoštevanju cestnoprometnih predpisov razumeti, da jim večja okretnost ne daje avtomatske prednosti v vsakodnevnih prometnih situacijah.

Kaj potrebujete za vožnjo motornega kolesa do 125 ccm, če niste voznik začetnik?

Vozniško dovoljenje za kategorijo A1 – vozite lahko v tujini
  • Veljavno vozniško dovoljenje kategorije B (niste voznik začetnik)/li>
  • Pridobitev evidenčnega kartona (vpis v šoli vožnje)/li>
  • Opravljen izpit iz teorije pri Javni agenciji RS za varnost prometa, pri čemer se vam ni treba udeležiti tečaja cestnoprometnih predpisov v šoli vožnje/li>
  • Najmanj sedem ur praktičnega usposabljanja/li>
  • Izpitna vožnja in vpis kategorije A1 na UE
Vpis administrativne kode – vozite lahko le v Sloveniji
  • Veljavno vozniško dovoljenje kategorije B (niste voznik začetnik)/li>
  • Pridobitev evidenčnega kartona (vpis v šoli vožnje)/li>
  • Najmanj šest ur praktičnega usposabljanja/li>
  • Vpis administrativne kode A1 na UE/li>

Peter Kavčič je motociklistični novinar in urednik portala www.motoavantura.si.
Članek izraža stališča avtorja in ne nujno tudi stališč Zavarovalnice Triglav, d.d.

Oznake članka: izpit, vozniki

Prijavite se na e-novice

Vsak mesec berite o manj znanih pravilih CPP, osvežujte svoje znanje o cestnem bontonu in ostanite varen voznik!

Kaj delamo za varnejše ceste?

Anatomija motoristove vožnje

Kakšen je slovenski motorist? Kaj vpliva na njegovo vožnjo? Kaj lahko naredimo za večjo varnost motoristov? O tem na dogodku Anatomija vožnje za motoriste.

Kako sistemi COPS povečujejo prometno varnost?

Ste že opazili nenavadne prometne znake z utripajočimi lučmi, osvetljenimi razlagalnimi tablami in s sončnimi celicami? Če jih še niste, jih po prebranem članku gotovo boste.

4 težave z omejitvami hitrosti

Upoštevanje hitrostnih omejitev ni vedno preprosta naloga. Spoznajte 4 težave in se izognite dilemam glede omejitev hitrosti.

Anketa: Nove funkcionalnosti v DRAJV-u

Ste redni ali vsaj občasni uporabnik mobilne aplikacije DRAJV? Katere izboljšave in nadgradnje aplikacije bi se vam v prihodnje zdele najbolj dobrodošle? Delite z nami svoje predloge, da bo DRAJV še bolj atraktiven in vsestranski.

Anketa: Kaj bi radi doživeli z nami?

Na portalu Vozim se smo osvežili marsikatero CPP temo, upamo si govoriti tudi o cestnem bontonu. A ne želimo ostati le pri teoriji. Zanima nas praksa, vožnja, vse tisto, kar doživimo za volanom. Tu je priložnost, da nam poveste, kaj bi pa radi vi in kakšnih izkušenj si želite vi. Rešite kratko anketo in nam s svojimi odgovori pomagajte sooblikovati naše akcije in portal Vozim se.