Vozim se logo Vozim se logo Triglav logo Triglav logo Triglav logo
Moje ceste Članek

Kako izbrati asistenčne sisteme za svoje vozilo?

Čas branja: 9 minut

Asistenčni sistemi predstavljajo pomemben del naših vozil in marsikatere dojemamo že kot obvezno opremo. Hitro razvijajoča se tehnologija je omogočila velikanske spremembe in poplavo različnih možnosti na tem področju. Ali poznate najpomembnejše asistenčne sisteme, če želite več varnosti? Veste, kateri vam bodo ponudili več udobja pri vožnji? Katere so največje pasti pri uporabi asistenčnih sistemov? Razjasnimo dileme in olajšajmo izbiro!

Na digitalnem posvetu z naslovom “Asistenčni sistemi: med varnostjo in udobjem”, ki ga je pripravil Triglav Lab v sodelovanju z našim portalom, sta Andrej Brglez, direktor Inštituta za civilizacijo in kulturo, in Jaka Klement, direktor avtomobilskih zavarovanj v Zavarovalnici Triglav, govorila o uporabi, koristih in ustrezni izbiri asistenčnih sistemov. Pomagala sta nam pripraviti izbor najbolj uporabnih asistenčnih sistemov.

5 asistenčnih sistemov, ki najbolj pripomorejo k udobni vožnji po izboru Andreja Brgleza in Jake Klementa

1. Samodejno parkiranje

Vsi smo že videli večkratne poskuse pariranj v ozke ali kratke parkirne prostore. Samodejno parkiranje vas razbremeni teh težav, saj zmore tudi težavno bočno parkiranje. Kljub samodejnemu upravljanju vozila pa ima voznik še vedno popoln nadzor in lahko kadarkoli prevzame upravljanje.

2. 360° Kamere

V vozilo vgrajene kamere izboljšujejo preglednost pri obračanju vozila na parkiriščih in nudijo pomembno pomoč pri vzvratni vožnji. Številne raziskave so pokazale, da parkiranje predstavlja stres za voznika, kamere s 360-stopinjskim pogledom pa na voznike delujejo pomirjevalno. 360-stopinjski pogled je vse bolj popularen in zato razširjen tudi že v nižjem razredu vozil.

3. Samodejni brisalci

Senzor za dež samodejno vklopi brisalce vetrobranskega stekla glede na to, koliko vode zazna na vetrobranskem steklu. Glede na časovni interval dežnih kapljic se prilagaja hitrost delovanja. Še vedno pa mora voznik poskrbeti za dobro vzdrževane metlice na brisalcih, paziti pa mora tudi na pomrznjeno steklo in v avtopralnicah striktno izklapljati senzor za dež.

4. Samodejni vklop luči

Različna vozila imajo različne samodejne vklope luči, zato je treba preveriti, kaj vam vaše vozilo sploh omogoča. Pomembno je tudi, da ločite med dnevnimi in zasenčenimi ali kratkimi lučmi. Če vam razlike še niso čisto jasne, vam bo prišel prav naš članek o zasenčenih lučeh. Pozor: če vozilo premore samodejni vklop zasenčenih luči, lahko pri vklopu pride do nekajsekundnega zamika. To je lahko težava na primer v predoru. Če želite biti vidni v vsaki situaciji, predhodno ročno vklopite zasenčene luči.

5. Samodejno izklapljanje in vklapljanje dolgih luči

Sistem za nadzor dolgih luči izboljša vidljivost ponoči s samodejnim vklopom dolgih luči. Sistem omogoča maksimalno dolgo vožnjo z dolgimi lučmi, hkrati pa preprečuje zaslepitev drugih udeležencev v prometu in olajša vožnjo. S tem ne poveča le udobja, ampak tudi prometno varnost. Naj pa vas to ne zavede – še vedno morate poznati pravila o uporabi dolgih luči.

Katere asistenčne sisteme za večje udobje najbolj cenijo vozniki?

Tudi naše bralce smo povprašali po mnenju o tem, kateri sistemi najbolj pripomorejo k udobju vožnje.

GRAF: Kateri asistenčni sistemi po vašem mnenju najbolj pripomorejo k udobju vožnje?
GRAF: Kateri asistenčni sistemi po vašem mnenju najbolj pripomorejo k udobju vožnje?

Zanimivo je, da kar dobra polovica (58 %) vprašanih tempomat dojema kot sistem, ki pripomore k udobni vožnji, strokovnjaki pa ga uvrščajo predvsem med sisteme, ki pripomorejo k varni vožnji. Razumevanje strokovnjakov se sklada tudi s podatki o nesrečah, ki se pogosto zgodijo zaradi neprilagojene hitrosti. Zaslone in kamere, ki jih strokovnjaki uvrščajo visoko na seznam pomembnih asistenčnih sistemov za udobno vožnjo, pa je le 12 % anketiranih prepoznalo kot pomembne.

5 asistenčnih sistemov, ki najbolj pripomorejo k varnosti po izboru Andreja Brgleza in Jake Klementa

1. Radarski tempomat

Radarski tempomat se uradno imenuje prilagodljiv ali aktiven regulator hitrosti, njegova pomembna lastnost pa je, da vozilo ohranja želeno hitrost, hkrati pa zna tudi zavirati in pospeševati glede na promet in predhodno nastavljeno varnostno razdaljo. Kako deluje aktivni radarski tempomat, si preberite na portalu Vse bo v redu.

2. Sistem za samodejno zaviranje v sili in zaznavo pešcev

Sistem za samodejno zaviranje neprestano spremlja dogajanje pred vozilom in zavira, če se voznik sam ne odzove na nevarnost. Značilno je, da ta sistem reagira bistveno bolj silovito kot na primer tempomat, saj ne le zmanjša hitrost, ampak je sposoben vozilo tudi ustaviti.

3. Sistem za opozarjanje na mrtve kote

Mrtvi koti so pogosta težava mladih in tudi izkušenih voznikov. Sistem za zaznavo vozila v mrtvem kotu je dobrodošel pri prehitevanju in na avtocesti, saj nadzira bok in zadek vozila. Če se tem delom približa drugo vozilo, vas bo sistem opozoril s tresenjem ali s svetlobnim signalom.

4. Sistem za ohranjanje vozila v voznem pasu

Tudi ta sistem se z razvojem tehnologije spreminja in zmore vse več. Pasiven sistem za ohranjanje vozila na voznem pasu voznika le opozori na prevoženo polno črto. Aktiven sistem pa je novejši in zna tudi popraviti smer vožnje, da se vozilo vrne na vozni pas.

5. Samodejno zaviranje pri vzvratni vožnji

Vzvratna vožnja je velikokrat tvegana, saj z voznikovega sedeža nimamo enakega pregleda kot pri običajni vožnji naprej. Zapuščanje nepreglednega parkirišča lahko povzroči poškodbe vozil, hkrati pa tudi nesreče, v katerih so ogroženi pešci in kolesarji, ki se nenadoma pojavijo za avtomobilom.

Poznamo še vrsto drugih zanimivih sistemov, ki so pomembni in zanimivi s stališča udobne in varne vožnje, a jih nismo uvrstili med pet najbolj koristnih. Vseeno pa jih omenjamo, saj vam bodo morda pomagali pri izbiri, ko boste kupovali avto. Bodite pozorni še na:

  • kakovostno in enostavno povezljivost s pametnim telefonom,
  • enostavno in intuitivno upravljanje z vmesnikom (so gumbi dovolj veliki in vidni?),
  • sistem za pomoč pri speljevanju v klanec (Hill-Start Assist),
  • Bluthooth povezavo, kakovosten mikrofon in ozvočenje,
  • sistem za prepoznavo prometnih znakov (Traffic Sign Recognition),
  • samodejni menjalnik,
  • Apple CarPlay ali Android Auto,
  • vstop in zagon brez ključa ter
  • večpodročno klimatsko napravo.

Katere asistenčne sisteme za večjo varnosti najbolj cenijo vozniki?

Kateri sistem pa se zdi našim bralcem najbolj uporaben z vidika večje varnosti? Povprašali smo jih za mnenje.

GRAF: Kateri asistenčni sistem je najbolj koristen pri preprečevanju prometnih nesreč?
GRAF: Kateri asistenčni sistem je najbolj koristen pri preprečevanju prometnih nesreč?

Večina vprašanih se zaveda, kako pomembna je pomoč asistenčnih sistemov in največ vprašanih (72 %) je kot najbolj koristen sistem navedla sisteme, ki samodejno zavirajo in preprečijo nalet. Precej manjši delež vprašanih (15 %) pa z vidika varnosti prepoznava tempomat kot najpomembnejši sistem.

5 največjih pasti asistenčnih sistemov

Asistenčni sistemi postajajo vse bolj dovršeni in vozila z njimi vse bolj aktivna. Sama znajo pospeševati, zavirati, zavijati v ovinku in s tem se vse bolj približujemo avtonomni vožnji. A pot do varne avtonomne vožnje vodi prek »vožnje na pol«, kot jo imenuje Andrej Brglez, in ta način je lahko nevaren.

GRAF: Kateri je največji problem sodobnih asistenčnih sistemov v vozilu?
GRAF: Kateri je največji problem sodobnih asistenčnih sistemov v vozilu?

V anketi med bralci smo ugotovili, da se večina vprašanih (65 %) zaveda težave z večjo nepazljivostjo. 14 % vprašanih se zaveda tudi možne nezanesljivosti asistenčnih sistemov. Oba odgovora sta pomembna za razumevanje pasti, s katerimi smo soočeni vozniki sodobno opremljenih avtomobilov.

Poglejmo, na katerih pet pasti asistenčnih sistemov opozarjajo strokovnjaki.

1. Izguba vozniške kondicije

Ko govorimo o kondiciji, se ta vedno nanaša na dolgi rok. Tako kot traja, da katerokoli kondicijo pridobimo, jo lahko sčasoma tudi izgubimo. Do podobnega pojava pride pri vozniški kondiciji. Asistenčni sistemi nas namreč ob redni uporabi lahko razvadijo do te mere, da bi težko upravljali z vozilom, ki teh sistemov nima vgrajenih ali delujočih. Z njimi se namreč nehote tudi spremeni način vožnje – na primer obračanje glave pri preverjanju mrtvega kota ali vzvratni vožnji.

2. Pretirano zanašanje na asistenčne sisteme

Težava, ki se pokaže med vožnjo, je ta, da prehitro in preveč zaupamo asistenčnemu sistemu. Noben asistenčni sistem namreč ni 100-odstotno zanesljiv, četudi je sicer pomembna in zelo učinkovita pomoč voznikom. Kljub asistenčnim sistemom moramo imeti ves čas popoln nadzor nad vozilom.

3. Vabi te v druge aktivnosti

Vozniki hitro dobimo občutek, da asistenčni sistem omogoča toliko pomoči, da lahko svojo pozornost usmerimo kam drugam. Morda opravimo kak telefonski klic, pošljemo sporočilo, poberemo otroško igračko izpod sedeža … Karkoli se vam že zdi, da bi lahko opravili med vožnjo, tega ne počnite! Vaše življenje in življenja vaših najbližjih so preveč dragocena, da bi jih postavljali na kocko.

4. Prepozno in slabše reagiranje v kritičnih situacijah

V prometu se situacija ves čas spreminja. Ko nastopi kritična ali celo nevarna situacija, je treba reagirati hitro in v hipu prevzeti popoln nadzor nad vožnjo. Slabše reagiranje je sicer značilno za mlade voznike z malo izkušnjami ali pa za starejše voznike, ki jim refleksi že pešajo, a podobne težave se kažejo tudi pri nekaterih voznikih, ki pri vožnji uporabljajo asistenčne sisteme.

5. Namerno izzivanje in pretiravanje

Zadnja past je tako nesmiselna in nevarna, da je upravičeno vredna zgražanja in obsodbe. V tujini so namreč že znani primeri, ko so vozniki na cesti namenoma preizkušali zmožnosti delovanja asistenčnega sistema. Preverjali so na primer, ali se bo avto ustavil pred oviro in ali bo ostal v ovinku kljub silovitemu pospeševanju. Tako namerno izzivanje je neodgovorno, objestno in zelo nespametno.

Zapomnite si vsaj ta napotek

Asistenčni sistemi niso avtonomna vožnja. Res je, da dvigujejo prometno varnost in večajo udobje, a voznik mora še vseeno imeti popoln nadzor nad vozilom.

Prijavite se na e-novice

Vsak mesec berite o manj znanih pravilih CPP, osvežujte svoje znanje o cestnem bontonu in ostanite varen voznik!

Kaj delamo za varnejše ceste?

DRAJV – ena aplikacija in kup razlogov za uporabo

Navade, tudi vozniške, so železna srajca. Kako odložiti staro srajco slabih vozniških navad in postati varnejši voznik?

Poskrbite za varno vožnjo in delo s traktorjem

Traktor je vozilo in delovni stroj obenem. Prav zaradi teh različnih vlog so tudi podatki o nesrečah razdeljeni v prometne nesreče in delovne nezgode. Vsak podatek zase ne deluje šokantno, a oba skupaj predstavljata težavo, saj se v Sloveniji vsako leto zgodi okoli 200 nesreč s traktorjem. Z znanjem in s previdnostjo lahko to številko zmanjšamo.

Kako izbrati asistenčne sisteme za svoje vozilo?

Asistenčni sistemi predstavljajo pomemben del naših vozil in marsikatere dojemamo že kot obvezno opremo. Hitro razvijajoča se tehnologija je omogočila velikanske spremembe in poplavo različnih možnosti na tem področju. Ali poznate najpomembnejše asistenčne sisteme, če želite več varnosti?

Vabilo: “Asistenčni sistemi – med varnostjo in udobjem”

Zavorni sistem ABS, navigacija, senzorji za parkiranje, glasovno upravljanje, kamere, dodatni ekrani, asistenčni sistem za stabilizacijo avtomobila in za mrtvi kot, tempomat ter drugi asistenčni sistemi pomagajo vozniku pri vožnji.

4 rešitve za stresne situacije v prometu

Kako najpogosteje reagirate v prometnem zamašku in kako bi morali? Kaj vas bo hitreje premaknilo do cilja – prehitevanje ali čakanje?