CPP Članek

Varnostni pas – kaj delamo narobe?

Čas branja: 4 minute

Potniki se moramo v vozilu zavarovati z varnostnim pasom – ne glede na to, kje sedimo. In enako velja za otroke. A žal je realnost drugačna. V prometnih nesrečah s tragičnimi izidi je še vedno veliko nepripetih voznikov. Tudi otroci v vozilih še vedno niso ustrezno zavarovani. Preverite, kaj so najpogostejše napake in kako se jim izogniti.

Manj prometnih pasov – hujše posledice

Mnogi starši in vzgojitelji se v otroštvu niso vozili pripeti z varnostnim pasom na zadnjih sedežih in niso imeli otroškega sedeža. Celo njihovi starši na sprednjih sedežih včasih niso bili pripeti. To vedenje in zavedanje o nujnosti varnostnega pasu zato ni bilo privzgojeno.

Danes je drugače. Vemo, da varnostni pas dokazano rešuje življenja. Policija pri najhujših posledicah prometnih nesreč vedno znova ugotavlja, da bi lahko bile posledice bistveno blažje, če bi vozniki in potniki v vozilu dosledno uporabljali varnostni pas.

V prvi polovici leta 2022 med umrlimi vozniki v prometnih nesrečah slaba polovica ni uporabljala varnostnega pasu. Agencija za varnost prometa pri hudo telesno poškodovanih voznikih opaža, da jih varnostnega pasu ni uporabljalo 22 %, pri lažje telesno poškodovanih pa 8 %.

Težava je namreč v tem, da se v prometni nesreči zaradi hitrega zmanjšanja hitrosti (pojemek) sprosti ogromno energije, ki jo morajo vozilo, voznik in potniki prenesti. Te sile, ki so prisotne ob pojemkih, bomo v nadaljevanju imenovali naletna teža.

Se vam zdi, da ste pri nizki hitrosti vožnje varni? Tudi pri vožnji s hitrostjo 20 ali 30 km/h je v primeru trčenja naletna teža velika.

Otrok, ki tehta le 18 kilogramov in se pelje v avtomobilu s hitrostjo 90 km/h, ob nenadni zaustavitvi vozila v hipu pridobi veliko naletno težo. Ta bi znašala kar 1411 kg.

 

Otrok, ki tehta 37 kilogramov in se pelje v avtomobilu s hitrostjo 50 km/h, se zdi varen. A v primeru hitre zaustavitve ali trka bi se njegova teža povečala na 969 kg.

 

Pri takih naletnih težah je varnostni pas ključnega pomena.

Kaj delamo narobe pri pripenjanju?

  • Višino zgornje pritrditve varnostnega pasu naravnajte tako, da bo zgornji del varnostnega pasu tekel čez sredino rame. Pazite, da pas ne bo preblizu vratu, prav tako ne sme zdrsniti z rame.
  • Spodnji del pasu mora potekati preko bokov, in ne preko trebuha. Previsoko nameščen spodnji del pasu in ohlapen pas lahko povzročita hude poškodbe.
  • Varnostni pas naj bo poravnan, in ne zvit.
  • Na koncu pas potegnite proti zgornji pritrditveni točki. S tem ga zategnete in dosežete, da se dobro prilega telesu. To je pomembno, saj zmanjša naletno težo telesa ob pas.
  • Debela zimska oblačila (bunde, plašči) so v vozilu problem. Varnostni pas je namreč preveč oddaljen od telesa. Ob nenadni zaustavitvi se pas zategne na napačnem mestu. Preizkusi so pokazali, da močno stisne mehka tkiva v trebušnem delu in lahko poškoduje notranje organe, kot so črevesje, jetra, vranica. Strokovnjaki svetujejo manj oblačil ali pa močno stisnjen pas na pravem mestu.

4 koristni nasveti za starše

Pri otrocih je še nekaj dodatnih pravil, ki jih je treba upoštevati. Otroci namreč zaradi nižje rasti ne morejo uporabljati varnostnega pasu na enak način. Zakon o pravilih cestnega prometa zato določa, da morajo biti otroci, ki so manjši od 140 cm ali lažji od 36 kg, med vožnjo v motornem vozilu pripeti v otroškem varnostnem sedežu.

V zimskem času so tudi pri otrocih problem debele bunde, saj pripenjanje varnostnega pasu izgubi učinek. Kaj je v takih primerih priporočljivo?

  • Otroku slecite bundo, da boste lahko zategnili pas. Prostora med pasom in telesom naj ne ostane veliko – največ za prst ali dva.
  • Da otroka ne bi zeblo, ga raje pripetega pokrijte. Lahko mu tudi od spredaj nadenete bundo, a šele, ko je že pripet.
  • Droben trik je, da otroka naučite, da avto ne spelje, dokler niste vsi pripeti. Če prevažate družinskega psa, vedno pripnite tudi njega.
  • Bodite pozorni na otrokovo vedenje med vožnjo. Pri določeni starosti otroci namreč ugotovijo, da se da varnostni pas tudi odpeti.

Izkoristite pogovor o varnostnem pasu

Že malčki bodo lažje sprejeli varnostni pas, če bodo razumeli njegov namen. Otrokom lahko na enostaven in kratek način pokažete, da če je pripet, je bolj varen. Lahko na primer naredite poskus z medvedkom: na dvorišču ali parkirišču zavrite z medvedkom, ko je pripet in ko ni pripet.

Morda pa bo staršem olajšal delo tudi zvočni signali za nepripet varnostni pas na zadnjih sedežih. Ta je namreč v novih vozilih obvezen od leta 2020.

Zapomnite si vsaj ta napotek:

Varnostni pas dokazano rešuje življenja, a le, če ga uporabljamo pravilno. Pri otrocih pazimo, da varnostni pas ni zavit in da pas po zapenjanju zategnemo s potegom proti zgornji pritrditveni točki.

Kaj delamo za varnejše ceste?

Prostoferke – odlične voznice, srčne prostovoljke

Spoznajte srčne prostovoljne voznice, ki so v prevozih starejših našle veselje, smisel, družbo in način za ohranjanje vozniške kondicije.

Z DRAJV podatki do varnejših poti

Spoznajte DRAJV zemljevid, ki ponuja povsem nov vpogled v način vožnje slovenskih voznikov in v najpogostejše izzive v prometu.

Bi kupili e-skiro svojemu otroku?

E-skiro ni igrača, zato je prav, da starši opravijo tehten premislek pred nakupom e-skiroja za svojega otroka. Preverite osnovne nasvete za lažjo odločitev.

E-skiro: 6 pasti in 6 rešitev za varno vožnjo

6 stvari, ki jih morate vedeti, da bo vaša vožnja z e-skirojem varna. Svoje veščine in spretnosti pa lahko preizkusite tudi na simulatorju e-skiroja.

Osvežitvena vožnja za motoriste

Kaj je še boljši način od treninga na poligonu, da povadite svoje motoristične spretnosti? Osvežitvene vožnje za motoriste z inštruktorjem.