Vozim se logo Vozim se logo Triglav logo Triglav logo Triglav logo
CPP Članek

Za volan le naspani in spočiti

Čas branja: 12 minut

»Samo še en kilometer«, »Saj sem čisto blizu« in »Še malo zdržim, pa sem doma« so stavki, s katerimi se utrujeni vozniki običajno bodrijo in prepričujejo, da lahko kljub znakom zaspanosti in utrujenosti pridejo varno na cilj.

Vozniki velikokrat podcenjujejo, kako utrujeni so, in uporabljajo različna sredstva, da ostanejo budni – od glasne glasbe do mrzlega zraka skozi odprto okno, ščipanja ali pitja poživljajočih pijač … Nobena od teh taktik ni zares učinkovita – vozniki gredo prek svojih zmogljivosti in vztrajajo pri vožnji, kljub temu da jim telo glasno sporoča, da je dovolj.

V tokratnem videu Atmosfercev Ciril opiše svojo izkušnjo z utrujenostjo za volanom. Kaj se je zgodilo in kako je to spremenilo njegovo obnašanje na cesti, si oglejte v videu.

Po besedah psihologinje Julije Pelc, ki izvaja skupinske delavnice v programih varne vožnje v AMZS Centru varne vožnje Vransko, vozniki niso dovolj ozaveščeni o neprespanosti. Ne zavedajo se, da ne morejo preprečiti, da ne bi zaspali, če nadaljujejo vožnjo tudi potem, ko so na robu med budnostjo in spanjem.

Številne znake utrujenosti in zaspanosti lahko vozniki že predhodno prepoznajo, saj se zmanjša njihova sposobnost osredotočenosti, mežikanje je bolj pogosto, vek ne morejo držati odprtih. Motorično so upočasnjeni, takšna je tudi hitrost razmišljanja in predelava podatkov. Vozniki posledično kasneje opazijo pomembne dražljaje ali jih celo spregledajo, podaljšuje se tudi t. i. motorična zanka in voznik reagira kasneje. A kljub temu se voznik ne ustavi, pač pa nadaljuje vožnjo, saj verjame, da bo zmogel, ker še nima drugačne izkušnje ali ne pozna bližnje osebe, ki je že zaspala za volanom. Tako prepričanje pa ima lahko tragične posledice, saj je zaspanost za volanom povzročitelj kar 20 % prometnih nezgod na cestah.

Čemu se je treba izogibati, da preprečite utrujenost za volanom:

  • Vožnji med polnočjo in 6. uro zjutraj.
  • Večurnim vožnjam brez premorov.
  • Vožnji brez sopotnika.
  • Večurnim vožnjam po neprespani noči.
  • Večurnim vožnjam po celodnevnem delovnem dnevu.

Kljub temu da prometne nesreče največkrat povezujemo s hitrostjo, varnostno razdaljo in drugimi vzroki, so zaspanost in napake, povezane z zaspanostjo, zagotovo veliko večji problem sodobnega časa, kot se udeleženci v prometu zavedajo.

Zakaj je spanec tako pomemben za varno vožnjo?

V primerjavi z osebo, ki spi 8 ur na noč:

  • spanje 6 do 7 ur na noč poveča tveganje za prometno nezgodo zaradi zaspanosti za volanom za 1,8-krat,
  • če spite manj kot 5 ur na noč, se tveganje za prometno nezgodo zaradi zaspanosti za volanom poveča za 4,5-krat.

Vozniki, ki ostanejo neprekinjeno budni 17 do 18 ur, delajo napake pri vožnji, ki so primerljive s tistimi, ko je stopnja alkohola v krvi 0,5 g/l.
Vozniki, ki ostanejo neprekinjeno budni 24 ur, delajo napake pri vožnji, ki so primerljive s tistimi, ko je stopnja alkohola v krvi 1,00 g/l.

Aplikacija DRAJV

Z aplikacijo DRAJV lahko spremljate, kako varno res vozite.

Prijavite se na e-novice

Vsak mesec berite o manj znanih pravilih CPP, osvežujte svoje znanje o cestnem bontonu in ostanite varen voznik!

Kaj delamo za varnejše ceste?

Vsi članki

DRAJV – ena aplikacija in kup razlogov za uporabo

Navade, tudi vozniške, so železna srajca. Kako odložiti staro srajco slabih vozniških navad in postati varnejši voznik?

4 rešitve za stresne situacije v prometu

Kako najpogosteje reagirate v prometnem zamašku in kako bi morali? Kaj vas bo hitreje premaknilo do cilja – prehitevanje ali čakanje?

Kakšna voznika sta smučarska skakalca Jernej Damjan in Anže Lanišek?

Smučarski skoki so zagotovo adrenalinski šport. Naša smučarska skakalca Jerneja Damjana in Anžeta Laniška smo zato med drugim vprašali, ali svoj adrenalin sproščata tudi na cestah.

Vaša simulirana vožnja pove, kako (ne)varni ste na cesti

Kaj nam lahko vožnja na simulatorju pove o vozniških navadah in stilu vožnje?

Kam gledajo pešci, ko prečkajo cesto?

Pešci kljub številnim spremembam v prometu ostajajo najranljivejši člen. Najbolj so ogroženi, kadar prečkajo cesto.