Vozim se logo Vozim se logo Triglav logo Triglav logo Triglav logo
CPP Članek

Za volan le naspani in spočiti

Čas branja: 12 minut

»Samo še en kilometer«, »Saj sem čisto blizu« in »Še malo zdržim, pa sem doma« so stavki, s katerimi se utrujeni vozniki običajno bodrijo in prepričujejo, da lahko kljub znakom zaspanosti in utrujenosti pridejo varno na cilj.

Vozniki velikokrat podcenjujejo, kako utrujeni so, in uporabljajo različna sredstva, da ostanejo budni – od glasne glasbe do mrzlega zraka skozi odprto okno, ščipanja ali pitja poživljajočih pijač … Nobena od teh taktik ni zares učinkovita – vozniki gredo prek svojih zmogljivosti in vztrajajo pri vožnji, kljub temu da jim telo glasno sporoča, da je dovolj.

V tokratnem videu Atmosfercev Ciril opiše svojo izkušnjo z utrujenostjo za volanom. Kaj se je zgodilo in kako je to spremenilo njegovo obnašanje na cesti, si oglejte v videu.

Po besedah psihologinje Julije Pelc, ki izvaja skupinske delavnice v programih varne vožnje v AMZS Centru varne vožnje Vransko, vozniki niso dovolj ozaveščeni o neprespanosti. Ne zavedajo se, da ne morejo preprečiti, da ne bi zaspali, če nadaljujejo vožnjo tudi potem, ko so na robu med budnostjo in spanjem.

Številne znake utrujenosti in zaspanosti lahko vozniki že predhodno prepoznajo, saj se zmanjša njihova sposobnost osredotočenosti, mežikanje je bolj pogosto, vek ne morejo držati odprtih. Motorično so upočasnjeni, takšna je tudi hitrost razmišljanja in predelava podatkov. Vozniki posledično kasneje opazijo pomembne dražljaje ali jih celo spregledajo, podaljšuje se tudi t. i. motorična zanka in voznik reagira kasneje. A kljub temu se voznik ne ustavi, pač pa nadaljuje vožnjo, saj verjame, da bo zmogel, ker še nima drugačne izkušnje ali ne pozna bližnje osebe, ki je že zaspala za volanom. Tako prepričanje pa ima lahko tragične posledice, saj je zaspanost za volanom povzročitelj kar 20 % prometnih nezgod na cestah.

Čemu se je treba izogibati, da preprečite utrujenost za volanom:

  • Vožnji med polnočjo in 6. uro zjutraj.
  • Večurnim vožnjam brez premorov.
  • Vožnji brez sopotnika.
  • Večurnim vožnjam po neprespani noči.
  • Večurnim vožnjam po celodnevnem delovnem dnevu.

Kljub temu da prometne nesreče največkrat povezujemo s hitrostjo, varnostno razdaljo in drugimi vzroki, so zaspanost in napake, povezane z zaspanostjo, zagotovo veliko večji problem sodobnega časa, kot se udeleženci v prometu zavedajo.

Zakaj je spanec tako pomemben za varno vožnjo?

V primerjavi z osebo, ki spi 8 ur na noč:

  • spanje 6 do 7 ur na noč poveča tveganje za prometno nezgodo zaradi zaspanosti za volanom za 1,8-krat,
  • če spite manj kot 5 ur na noč, se tveganje za prometno nezgodo zaradi zaspanosti za volanom poveča za 4,5-krat.

Vozniki, ki ostanejo neprekinjeno budni 17 do 18 ur, delajo napake pri vožnji, ki so primerljive s tistimi, ko je stopnja alkohola v krvi 0,5 g/l.
Vozniki, ki ostanejo neprekinjeno budni 24 ur, delajo napake pri vožnji, ki so primerljive s tistimi, ko je stopnja alkohola v krvi 1,00 g/l.

Aplikacija DRAJV

Z aplikacijo DRAJV lahko spremljate, kako varno res vozite.

Prijavite se na e-novice

Vsak mesec berite o manj znanih pravilih CPP, osvežujte svoje znanje o cestnem bontonu in ostanite varen voznik!

Kaj delamo za varnejše ceste?

4 težave z omejitvami hitrosti

Upoštevanje hitrostnih omejitev ni vedno preprosta naloga. Spoznajte 4 težave in se izognite dilemam glede omejitev hitrosti.

Anketa: Nove funkcionalnosti v DRAJV-u

Ste redni ali vsaj občasni uporabnik mobilne aplikacije DRAJV? Katere izboljšave in nadgradnje aplikacije bi se vam v prihodnje zdele najbolj dobrodošle? Delite z nami svoje predloge, da bo DRAJV še bolj atraktiven in vsestranski.

Anketa: Kaj bi radi doživeli z nami?

Na portalu Vozim se smo osvežili marsikatero CPP temo, upamo si govoriti tudi o cestnem bontonu. A ne želimo ostati le pri teoriji. Zanima nas praksa, vožnja, vse tisto, kar doživimo za volanom. Tu je priložnost, da nam poveste, kaj bi pa radi vi in kakšnih izkušenj si želite vi. Rešite kratko anketo in nam s svojimi odgovori pomagajte sooblikovati naše akcije in portal Vozim se.

Adrenalinska rally vožnja s prvakom Rokom Turkom

Zaključek letošnje akcije Ponovno na izpitno vožnjo je bil ekskluziven in adrenalinski! Izžrebano nagrajenko in nagrajenca je državni prvak v rallyju Rok Turk popeljal na adrenalinsko vožnjo s svojim tekmovalnim vozilom. Na poligonu Centra varne vožnje na Vranskem pa sta nagrajenca tudi sama preizkusila privlačnost dinamične vožnje s posebnim izvenserijskim športnim vozilom. Preverite, kako je bilo! 3 … 2 … 1 … Gas!

Kako se upreti silam v ovinku?

Mnogim je bilo malo mar za fiziko v šoli, a ko govorimo o varni vožnji skozi ovinek, se ji ne moremo izogniti. V tokratnem članku bomo pogledali, kaj se zares dogaja z avtomobilom, ko zapeljemo v ovinek, in kako pri tem ohraniti nadzor. Videli boste, da so sodobni pametni telefoni res zelo pametni in da nam lahko pomagajo pri izboljšanju vožnje. Uporaben nasvet iz prakse pa bo z nami delil Rok Turk, državni prvak v reliju.