CPP Članek

5 najpogostejših težav na izpitni vožnji

Čas branja: 10 minut

Izpitna vožnja je preizkus, ali ste kot voznik sposobni samostojne vožnje, in je tisti del vozniškega izpita, ki velja za težjega. Delno temu pritrjujejo tudi rezultati. V letu 2021 je teoretični del o cestnoprometnih predpisih uspešno opravilo 62 % kandidatov, izpitno vožnjo pa 57 %. Strah in trema sta pogosta spremljevalca voznikov kandidatov in lahko preprečita, da bi pokazali svojo najboljšo vožnjo. Dobro poznavanje situacij, ki vas čakajo na izpitni vožnji, je učinkovito orodje za samozavestno vožnjo.

Izpitna vožnja traja 50 minut in pomembno je, da se nanjo dobro pripravite – z znanjem, spretnostjo in psihološko. Poleg učitelja vožnje na sovoznikovem sedežu je na zadnjem sedežu prisoten še član izpitne komisije, ki vašo vožnjo ocenjuje. To je pritisk in stresna situacija, ki jo mora kandidat znati obvladati. Vožnja je sestavljena iz štirih delov:

  • Pregled dokumentov. S seboj morate imeti osebno izkaznico, zdravniško spričevalo in evidenčni kartonček. Dobili boste osnovna navodila o poteku in pomembno je, da vse razumete.
  • Priprava na izpit. Marsikdo bi rekel, da so to malenkosti, a zgodilo se je že, da so kandidati v tem delu naredili velike napake. Vozilo je namreč treba pripraviti za vožnjo in ocenjevalec mora videti, da to obvladate. Obuvala morajo biti ustrezna. Treba se je pripeti z varnostnim pasom, si prilagoditi sedež in ogledala. Ocenjevalec pa vas lahko povpraša tudi o lučeh, rezervni pnevmatiki ali kaj je pod pokrovom motorja.
  • Vožnja v prometu. Sledi preizkus vozniških sposobnosti v prometu. Ocenjevalec vas bo usmerjal in ugotavljal, kako reagirate v prometu.
  • Analiza vožnje. V tej fazi ocenjevalec pojasni, ali ste bili uspešni ali ne, a pomembno je, da tudi vi razumete, kaj se je v prometu dogajalo. Analiza je namenjena utemeljitvi ocene. Vsako napako je treba dobro razumeti, da je naslednjič ne boste ponovili.

V naših akcijah Ponovno na izpitno vožnjo se je izkazalo, da tudi starejši in izkušeni vozniki izpitni vožnji pogosto niso kos. Mislite, da bi jo vi uspešno opravili?

Po letih izkušenj s številnimi kandidati lahko učitelji vožnje ocenijo, kaj kandidatom na izpitnih vožnjah povzroča največ težav. Priporočamo, da se na naštete reči še posebej dobro pripravite.

1. Avtocesta – vključevanje in izključevanje

Na avtocesti se pogosto dogajajo napake, ki so zaradi večjih hitrosti lahko nevarne. Na primer prekratka varnostna razdalja, vztrajanje na prehitevalnem pasu, kandidatom pa največ preglavic delata pravilno vključevanje na avtocesto in izključevanje z nje. Ocenjevalci so na to zelo pozorni.

  • Pomembno je dobro opazovanje. Ne zanemarite opazovanja prometa za vozilom.
  • Ne pozabite vključiti utripalke, ko se vključujete ali izključujte.
  • Vključiti se je treba s primerno hitrostjo.
  • Pri izključevanju brez zaviranja zapeljite na zaviralni pas in šele tam upočasnjujte.
Izvoz s hitre ceste

Kaj storiti, če se zaradi gostega prometa niste uspeli pravočasno vključiti s pospeševalnega na vozni pas?

Ne zavirajte, ampak vozite naprej po odstavnem pasu. Ko ocenite, da je menjava pasu možna, se vključite.

2. Prometni znak USTAVI

Čeprav je napis »STOP« na prometnem znaku zelo viden in povsem razumljiv, je neupoštevanje tega znaka ena najpogostejših napak izkušenih voznikov in tudi začetnikov. Izpitna komisija je glede tega natančna.

Ne glede na to, kje je postavljen znak USTAVI, je treba vozilo vedno ustaviti pred talno črto. Upočasnitev hitrosti ni dovolj in napaka bo usodno vplivala na uspešnost vaše izpitne vožnje. Treba se je ustaviti pred črto – tudi če ni prometa in če pred črto še nimate ustreznega pregleda nad cesto. Za boljšo ponazoritev si oglejte še poučen primer.

Avto se vključuje na glavno cesto, pešec in kolesar pa morata varno prečkati stransko cesto. Znak USTAVI in črta sta odmaknjena daleč od točke vidljivosti, s katere se bo avto lahko varno vključil na glavno cesto. Pred tem ga čakata prehod za pešce in prehod za kolesarje!

Šele ko se voznik prepriča, da je prehod za pešce prost, da se ne približuje kolesar in da lahko varno spelje, se počasi pomakne do točke vidljivosti.

3. Vzvratna vožnja in vzvratno parkiranje

Pri vzvratni vožnji moramo zaradi drugačnega premikanja nameniti dovolj pozornosti opazovanju, pomembna pa je tudi natančnost. To je lahko še posebej pomembno pri vzvratnem parkiranju. Voznik mora imeti vozilo pod nadzorom in ga obvladovati. To pomeni, da zmorete tudi učinkovito vzvratno parkirati. Če potrebujete veliko popravkov smeri in nekaj poskusov, preden vam uspe ustrezno vzvratno parkirati vozilo, vas to lahko stane opravljenega izpita.

Sodobni avtomobili so opremljeni s parkirnimi senzorji ali pa celo s kamerami, ki omogočajo dober pregled dogajanja. Je to dovolj? »Pri uporabi vseh vrst pripomočkov za vožnjo vselej opozarjamo, naj vozniki ne opuščajo temeljitega opazovanja okolice vozila in naj prilagodijo hitrost zahtevnosti manevra. Kljub naprednim tehnologijam se namreč manever vseeno lahko konča slabo,« nam je povedal Mitja Jeseničnik, inštruktor varne vožnje in učitelj vožnje pri AMZS.

Tako za vzvratno kot za bočno parkiranje in za vse premike vozila velja, da le vaja naredi mojstra. Za osvežitev manevrov pri bočnem parkiranju si oglejte te posnetke.

4. Kompleksnost vožnje

Učitelji vožnje opozarjajo, da voznikom začetnikom veliko težavo povzroča kompleksnost vožnje. Paziti je treba na tisoč in eno stvar. Kandidat mora na izpitni vožnji obvladovati vozilo, pozorno opazovati, usklajevati mora svoja dejanja, se odzivati na ves čas nove zunanje situacije, hkrati pa mora predvidevati, kaj bodo storili soudeleženci v prometu. Slednje je še posebej težko, saj vozniki v prometu delajo napake, kandidat na izpitni vožnji pa si tega ne sme privoščiti.

Kompleksne situacije so na primer večja križišča. Slabo opazovanje in za dodatek še kakšna napačna presoja lahko povzročita izsiljevanje prednosti, nepravilno zavijanje ali celo nesrečo, če ne bi bilo v vozilu izkušenega učitelja vožnje.

In kje se najpogosteje zaplete? »Fokus na nežnem spuščanju sklopke, da avto lepo spelje, je lahko razlog za spregledanega pešca pri prehodu za pešce ali za napačno razvrščanje v križišču. Izrazita pozornost do pešcev je lahko razlog za nenamensko prekoračitev hitrosti ali spregledan prometni znak. Ob poplavi nenehno spreminjajočih se informacij se namreč tudi izkušenim voznikom zgodi, da zapeljejo malo po svoje,« je povedal Mitja Jeseničnik.

In kako lahko to težavo premagate? S prakso. Edino z vožnjami boste izboljšali občutek za vozilo in situacije. Jeseničnik pa je opozoril, da je dovršeno tehniko treba tudi ohranjati. Za to je pomembna predvsem »zavestna odločitev, da voznik želi ostati vzoren in varen«.

Mladi voznik

5. Splošna pripravljenost za vožnjo

Izpitna vožnja poteka takrat, ko se odvija promet ali pa celo ob prometnih konicah. Kombinacija izpita in gneče je še bolj stresna. Kandidat mora zato prikazati svojo tehnično znanje vožnje in psihološko pripravljenost.

Član izpitne komisije bo pozoren tudi na pravočasno reagiranje, obvladovanje vozila, sunkovito vožnjo, pogosto ustavljanje, ugašanje motorja …

Pri ocenjevanju vožnje s strani izpitne komisije je zato možno, da morda ne boste naredili toliko klasičnih napak, a boste vseeno lahko neuspešni na izpitni vožnji. Na to, ali boste opravili vozniški izpit ali ne, vpliva namreč tudi splošna ocena celotne vožnje. Torej ne samo tehnični pregled sposobnosti, ampak tudi psihološki. Kandidati so zaradi teh ocen lahko razočarani, jezni, obupani, a treba je pogledati širšo sliko, ki nam jo je lepo predstavil učitelj vožnje:

»Opažamo, da je psihološki vidik varne vožnje vsaj toliko pomemben kot fizična sposobnost vožnje vozila. Kandidat mora izkazati ozaveščenost, stabilno in zrelo osebnost, lastno odločitev in željo prispevati k skupnosti. Vsem nam prija, ko smo v prometu opaženi in ko nam ostali udeleženci pomagajo. Čudovito bi bilo, ko bi znali vsi te drobne geste tudi vračati ob primernih trenutkih.«

Mitja Jeseničnik, inštruktor varne vožnje in učitelj vožnje pri AMZS

Ko je vozniški izpit za vami, postanete voznik začetnik oziroma mladi voznik. Koliko časa bo tako in kaj to pomeni? Kaj morate vedeti, če boste za svoje prve samostojne vožnje uporabljali svoj avto, družinski avto ali celo službeno vozilo? Na ta in podobna vprašanja najdete odgovore v tem članku. Če pa vam doma kljub uspešno opravljenemu vozniškemu izpitu ne predajo ključev družinskega avta s prav lahkim srcem, lahko pomagajo nasveti mame v članku Z DRAJV-om mu zaupam.

Zapomnite si vsaj ta napotek:

Izpitna vožnja je pomembna in dragocena izkušnja. Naj vas ne bo strah, saj je to čustvo bolj ovira kot stimulacija. Zaupajte vase in v svoje sposobnosti. Srečno!

Prijavite se na e-novice

Vsak mesec berite o manj znanih pravilih CPP, osvežujte svoje znanje o cestnem bontonu in ostanite varen voznik!

Kaj delamo za varnejše ceste?

Oglejte si Heavy Rescue od blizu

Heavy Rescue je namenjen izkušenim gasilcem, mi pa 50 obiskovalcem omogočamo ogled tega ekskluzivnega, zanimivega in poučnega usposabljanja. Vabljeni!

Električni skiroji: ste za ali proti?

Rešite anketo o električnih skirojih in nam zaupajte svoje mnenje o tem prevoznem sredstvu.

Anatomija motoristove vožnje

Kakšen je slovenski motorist? Kaj vpliva na njegovo vožnjo? Kaj lahko naredimo za večjo varnost motoristov? O tem na dogodku Anatomija vožnje za motoriste.

Kako sistemi COPS povečujejo prometno varnost?

Ste že opazili nenavadne prometne znake z utripajočimi lučmi, osvetljenimi razlagalnimi tablami in s sončnimi celicami? Če jih še niste, jih po prebranem članku gotovo boste.

4 težave z omejitvami hitrosti

Upoštevanje hitrostnih omejitev ni vedno preprosta naloga. Spoznajte 4 težave in se izognite dilemam glede omejitev hitrosti.